הכישרון להתקומם – שחרור מהגורמים שמדכאים אותנו דורש אומץ, אבל המחיר שווה


דיכאון עלול להיות מצב מאוד מבודד. אבל למעשה, מסביר ד"ר יאיר כספי, כמעט תמיד יש לו שותפים: המדכאים עצמם. כדי להשתחרר מגורמי הדיכאון שלנו, לפעמים הפתרון הוא דווקא לבודד עצמנו מאותם גורמים.


טור אורח מאת ד"ר יאיר כספי | 16 יולי, 2019

אני מכיר בחור הנמצא שנים בדיכאון כי אמו מדכאת אותו ואביו הנחמד שותק. אני מכיר בן הנמצא בדיכאון כי הוטל עליו, גם כשהוא עצוב, לשמח את משפחתו. אני מכיר נערה הנמצאת בדיכאון כי אסור לה לומר לבני כתתה שהם מתנהגים ברשעות. אני מכיר חייל הנמצא בדיכאון כי אסור לו לומר שהשירות בצבא מעל לכוחותיו.

אני מכיר איש הנמצא בדיכאון כי לקח על עצמו את תפקיד המטפל של אשתו, וויתר על בת זוג. אני מכיר אישה, עמוד השדרה של משפחתה, הנמצאת בדיכאון כי אסור לה להיות זקוקה לעזרה. אני מכיר אישה הנמצאת בדיכאון כי בעלה מקבל את כל ההחלטות בשבילה. אני מכיר רופא הנמצא בדיכאון כי אביו חוזר ואומר לו שהוא טיפש. אני מכיר אישה מבוגרת הנמצאת שנים בדיכאון, כי אביה אמר שאסור לעמת את אמה, ניצולת השואה, עם אכזריותה. אני מכיר אישה שדיכאונה מחמיר כי בעלה אסר עליה לדבר עליו.

אני מכיר תרבות שערכיה מדכאים. תובעת מצליחנות שאין בה מקום לבינוניים. שולחת אנשים לעבוד יותר מדי כדי לקנות דברים שאינם צריכים. מעמידה זוגיות כערך עליון גם כשהיא הורסת את הילדים. תובעת כיבוד אב ואם גם כשהם אכזריים. מאשימה את מי שאינו מאושר על שלא מימש את עצמו. שולחת אנשים לחפש אהבה במקום ערכים.

החברה גורמת לנו לחשוב שדיכאון מגיע מתוכנו

כולם קורבנות שאינם מעזים להתקומם על דיכוי שאין קוראים לו בשם. יש דיכאון שהוא עצב מודחק. יש שאדם מדכא את עצמו בדרישות בלתי אפשריות ובשיפוט עצמי מחמיר וחסר רחמים. יש דיכאון שהוא היעדר הכישרון לשמוח וליהנות. יש דיכאון שהוא כניעה למי שהטיל עליך תפקיד מדכא.

אם אתה בדיכאון יש אפשרות שמישהו מדכא אותך. אח שלא סובל תחרות. אב שחייב להיות בשליטה. מעביד אנוכי. בן זוג שמסתיר עוינות. ילדים שבגרו ותובעים להמשיך לפרנס אותם. חברה התובעת ממך להיות חזק ומאושר כל הזמן.

הבחירה המודרנית להפוך את הדיכאון לבעיה רפואית העלימה מן המחלה אחד מגורמיה, ומכשילה בכך את הטיפול בה. המדכאים החדשים המציאו כלי שלא עלה על דעתם של עריצי העבר: הם שכנעו את קורבנותיהם שהדיכאון שלהם נובע מתוכם ואינו קשור לנסיבות חייהם. בתמורה להסכמתם של המדוכאים להיות "קליניים" פטרו אותם מאחריות למצבם ונתנו להם כדורים. הם נותרו מדוכאים, אך מרגישים קצת יותר טוב.

הדיכאון ה"קליני" הוא דרכה של חברה להסתיר את אובדן ערכיה וריקנותה ולהאשים את מי שלא מצליח למצוא את אושרו בקניות ובילויים. בדיכאון ה"קליני" אובד הקשר שבין דיכוי ודיכאון. ואובד הדיכאון כאתגר למסע שחרור.

השחרור דומה לחציית נהר שכרוכה בסכנה: הוא ייעשה בתחושה של אין ברירה. צילום: Susan Schmitz/shutterstock.com

מאבק לחירות הוא תחום לא מוכר למדוכאים. יש בהם שלא התקוממו מעולם נגד שום דבר. חלקם מעולם לא עברו התבגרות, כזו שבה שוברים כללים ועושים ההיפך ממה שמצפים ממך, לפעמים רק כדי לבדוק אם יש חיים במקום אחר. בבית שבו איש לא העז להתקומם מול אב מדכא, אם, אח, בן זוג נורא או בן תובעני, ההתקוממות נדמית כגדולה ממידתו של אדם. לפעמים קשה לוותר על התלות במדכא ובשירותים שהוא נותן. יש מדוכאים שדוכאו ביעילות רבה עד שהם מאמינים במדכא כנציגו של הבורא אם לא האל בעצמו, ומדמים שאין חיים בלי אישורו והנחייתו.

מטפלים יודעים להקשיב. להרגיש ולבטא רגשות. לפתור בעיות בהידברות. ניהול מאבק מזמין מיומנות ותכונות אישיות החסרות לחלק מהם. מסע החירות דורש פעולה שבאה מעולם המחאה החברתית וההתקוממות נגד עריצים. המטפל הנורמטיבי לא יודע להוביל מהפכות: להיות לא נחמד. לכעוס. להיאבק. להתעקש. להעמיד גבול שאינך מוכן שאיש יעבור. להעמיד אותו שוב אם צריך. לתבוע כבוד. להיפרד מהטבות ומתנות שמחירן דיכאון. וכשאין ברירה – להילחם.

עמידה איתנה מול התנגדות לשחרורנו

כדי להיפרד מן הדיכאון צריך להשיב אותו לבעליו. לקרוא אותו על שמו ולצרף אותו לקורות חייו. הנה האישה שהצליחה לייאש את ילדיה. הנה האב שנטל מבניו את זהותם. הנה האישה שכל בעליה לשעבר בחרו להישאר לבד. הנה הבן המסרב לגדול ומאשים את הוריו על השתמטותו מאחריות לחיים. הנה החבורה המרושעת מן החטיבה שהצליחה לשכנע נערה אחת שהיא תת אדם. הנה הצוות שלעג לחייל עדין נפש עד שהתמוטט. מדכאים קליניים נקרא להם.

מלכוד הדיכאון הוא הניסיון להימנע מעימות שעלול להחמיר אותו. התקוממות עלולה להיכשל. אי אפשר לצאת למאבק שחרור מן הדיכאון אם אין נכונות לשאת את האפשרות שיביא דיכאון גדול יותר.

עבור המדכא, דיכאונך הוא סדר העולם הנכון וקבלת סמכותו. ההחלטה לפרוש מתפקיד המדוכא היא אפוא מרד בשלטון. התקוממות מחייבת לפעמים ניהול מאבק נחוש וממושך.

מי שאוהב אותך, ומדכא אותך בלא מודע, אפשר שיתקוטט אתך קצת, ויבין שהשתנו כללי המשחק. אפשר שישמח על כוחותיך החדשים, ויגדל אצלו כבודך.

מי שמאמינים שתפקידם לשלוט בך, לטובתך, לטובת ערך כלשהו, או לטובת עצמם, יאמרו שהשתנית לרעה. שנעשית אדם נורא. יאיימו להפסיק לממן אותך. ידירו אותך מהירושה, תישאר בלי משפחה.

אין חירות מן הדיכאון בלי נכונות לפגוש את אימת הדיכאון הקשה. ענן שחור שנדמה כי אינו עובר. כוח המשיכה של התהום. משקולת כבדה על הצוואר. התשוקה ליפול עמוק יותר. אובדן כוחות מוחלט.

כדי לחצות נהר שאפשר לטבוע בו צריך הכרה שאין ברירה, וערך אחד החשוב מן החיים. אמת לשמה. חובה שאין מחשבים את מחירה. ישנה ארץ מובטחת שאין איש מגיע אליה עד שהוא לא מוכן למסע ארוך במדבר.

תמונת כותרת: Jose AS Reyes/shutterstock.com

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.