ליל כוכבים: מה מלמד אותנו ואן גוך על הדרך שבה אנו רואים את המציאות?


דווקא העובדה שיצירתו המפורסמת של ואן גוך, ליל כוכבים, אינה מדייקת בתיאור המציאות – הופכת אותה למעניינת ובעלת מסר חיובי בנוגע ליכולתנו להתבונן בעולם לא בהכרח כפי שהוא נראה, אלא כפי שהוא מרגיש. כך אומרת אוצרת האומנות שרה אוריסט גרין.


תום לב-ארי בייז | 19 מרץ, 2019

מה יש בה, בעבודתו המפורסמת של ואן גוך ליל כוכבים, שהופך אותה למיוחדת כל כך? ציורי נוף רבים צוירו לפניה ואחריה, מתארים עיירות מוקפות גבעות ועצים, נחות תחת שמי הלילה, ובכל זאת – ליל כוכבים מייצרת איזו קרבה אינטימית וסקרנות יוצאת דופן. "האם זו התמונה עצמה שקוסמת לנו, האם אלו כתמי הצבע העבים או סיפורו של האומן המיוסר המהדהד ברקע?" שואלת אוצרת האומנות שרה אוריסט גרין בסרטון מבית PBS Digital Studios שבו היא פורשת בפנינו את סיפור חייו של ואן גוך ואת מסע התהוותה של יצירתו.

"הבוקר, עוד לפני עלות השחר, ראיתי את המרחבים הכפריים מחוץ לחלוני, מוארים על ידי כוכב השחר לבדו, שנדמה היה לי גדול מהרגיל", כך, על פי גרין, מתאר ואן גוך את מושא עבודתו. ועם זאת, ממצאים רבים מעידים כי מה שצייר בפועל אינו תואם את מה שיכול היה לראות מחלונו בפרובנס, שבה שהה בתקופה ההיא. כמו בעלילה בדויה במותחן בלשי, חלקים חסרים בפאזל מעוררים את הספק בנוגע למושא הציור האמיתי של ואן גוך. לדבריה, אין זה סביר שכוכב השחר המוכר כנוגה ישהה לצד ירח בצורת סהר, הזווית שבה ניצבת העיירה אינה תואמת לכיוון חלונו של ואן גוך ואילו הצריחים המצוירים דומים יותר לצריחי נוף הולדתו שבהולנד מאשר לצריחי פרובנס.

אז מה הוא כן צייר? "כולנו התבוננו בעבר בשמיים בליל כוכבים", אומרת גרין, "אבל מעולם לא ראינו אותם כפי שמתאר ואן גוך". כאדם גדוש רגשות, כפי שניכר ממכתביו המוצגים בסרטון, ואן גוך "מלמד אותנו לראות את השמיים, לא בהכרח כפי שהם נראים אלא כפי שהם מרגישים", כך היא טוענת. כאילו הקסם שבעבודתו טמון באיזו ידיעה פנימית שאנחנו מתבוננים במשהו אחד אבל רואים משהו אחר. מעין תחושה, ברורה ועמומה גם יחד, כי שכבות על גבי שכבות של אינפורמציה – מעצמים חזותיים ועד רגשות והגיגים –  מוצגות לפנינו, וככל שנקדיש לכך את תשומת ליבנו נזכה לראות יותר ממה שראה (או הרגיש) ואן גוך כשהתבונן החוצה (או פנימה) מחלונו.

היצירה ליל כוכבים מאפשרת לנו להתבונן במציאות דרך זוג עיניו של אדם אחר, ובכך מגדילה את מימוש פוטנציאל היכולת שלנו לראות את המציאות. "ואן גוך", אומרת גרין, "מעודד אותנו לחלוק עם אחרים את העולם, לא כפי שהוא, אלא כפי שאנחנו רואים אותו".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.