הכירו את גן השעשועים האלטרנטיבי שמעודד יצירתיות ודמיון


ביטוי ארכיטקטוני לגישת המשחק החופשי


בועז מזרחי | 30 נובמבר, 2014

דמיינו גן שעשועים. אילו מתקנים יש בו? מגלשה, נדנדה, קרוסלה… כבר שנים רבות דורות של ילדים גדלים על אותו קונספט. דן שרייבמן, יזם ממציא ויועץ ניהולי, חשב שכדאי לעשות משהו חדש שפותח את הדמיון, מעורר סקרנות, מאתגר את כל החושים ובעיקר, מאפשר לילדים לבחור מה טוב להם.

כשהיו 2 ילדיו צעירים יותר, התלבט שרייבמן איזו ערכת משחק לחצר לרכוש עבורם. הוא סקר את המוצרים שבשוק וגילה שכולם מציעים פחות או יותר את אותו הדבר. לבסוף הוא התפשר על אחת הערכות ורכש אותה. כעבור זמן מה הוא גילה כי הילדים בילו במשחק בערכה לחצר כ-30 דקות ואז נטשו אותה לטובת הבריכה. היה חסר להם עניין.

זה הצית בו את הרעיון ליצור גן שעשועים שלא מגביל את הדמיון של הילדים, אלא מפתח אותו. גני השעשועים הנפוצים הם פונקציונליים, הוא מסביר. המתקנים שבהם מיועדים למטרות מוגדרות, כמו מגלשה, נדנדה, או עמוד טיפוס. שרייבמן גמר אומר ליצור גן שעשועים מופשט, כזה שייתן לילדים מרחב תמרון גבוה לשימוש בדמיון וביצירתיות.

אחד המקרים שגרמו להבשלת הרעיון היה ביקור שערך שרייבמן עם בנותיו במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. הילדות גילו יצירה של ריצ'רד סרה, פסל גדול בעל צורה ייחודית, אשר משך את תשומת ליבן והפך לגן שעשועים לעת מצוא. במקרה אחר היה זה עץ שנפל בחצר ששבה את ליבן.

שרייבמן לקח על עצמו את הפרויקט ליצור גן שעשועים חופשי ממגבלות והחל להיוועץ עם מחנכים, ארכיטקטים, מומחים להתפתחות ילדים ואנשי מקצוע נוספים. בסופו של תהליך הוא שכר חברה שמעצבת גני שעשועים חופשיים והם הציגו עם הרעיונות הבאים:

1. חוות הנמלים – מבנה אבסטרקטי של חללים התלויים באוויר.

2. המבוך – מתקן עם סדרה של חורים כמו בגבינה שווייצרית.

3. שדה התירס – יער מקלות שניתן להוציא מהרצפה ולהעביר ממקום למקום.

4. ערבה בוכייה – מתקן עם שרשראות תלויות אליהם מחוברים חבלים או פעמוני רוח.

"שדה התירס", מתקן בו הילדים מחליטים איך לשחק על פי הדמיון. צילום מסך: Free Play

 

לאף אחד מהמתקנים של Free Play אין שימוש מוגדר והילדים יכולים להמציא את המשחקים כיד הדמיון הטובה עליהם. היתרונות של שימוש בדמיון נחקרו והוכח כי סגנון משחק יצירתי מפתח כישורים קוגניטיביים וחברתיים, ואף מסייע להכין את הילדים לחיים הבוגרים. הרעיון של פיתוח הדמיון באמצעות משחק קסם לפיפ"א, ארגון הכדורגל הבינלאומי, והמתקנים הראשונים  של שרייבר יוצבו באצטדיון חדש באיחוד האמירויות.

שרייבמן מחזיק בחצר ביתו מתקן 'ערבה בוכייה' ומספר שהוא מוקד משיכה אינסופי עבור הילדים, "הבריכה עדיין פופולרית, אבל הילדות מאוד נמשכות ליצירה הזו".

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.