5 קלאסיקות ספרות פילוסופית שמומלץ להכניס לספרייה הביתית


חשקה נפשיכם בספרי הגות? אלה האורים והתומים של הפילוסופיה שאתם חייבים להכניס לספרייה הביתית שלכם.


ירדן להבי | 11 נובמבר, 2015

אוצר של תובנות, שיעורים ומסרים לחיים נמצא בחמשת הספרים האלה, והם כולם נחשבים ליצירות מהפכניות שעיצבו את פני ההיסטוריה ההגותית.

 

1. המאמרות / קונפוציוס

מתי נכתב:  770 – 221 לפנה"ס.

תחום עיסוק: פתגמי הגות, מוסר וערכים.

קונפוציוס היה פילוסוף סיני בן המאה ה-5 לפנה"ס ונחשב לאחד מגדולי ההוגים של כל הזמנים. תורתו ייסדה זרם חדש של תפיסה – קונפוציאניזם. הספר "מאמרות" נכתב על ידי תלמידיו, והוא מרכז את פתגמיו המפורסמים וכן שיחות ערכיות בינו לבין חסידיו. זהו ספר בעל השפעה משמעותית על תפיסות רבות היום, במזרח ובמערב כאחד.

2. המדינה / אפלטון

מתי נכתב: 390 לפנה"ס.

תחום עיסוק: אתיקה, חברה, פוליטיקה, כלכלה ועוד.

אחד החיבורים המשפיעים ביותר, שנחשב לאבן הפינה של הפילוסופיה מהערבית. אפלטון משרטט כאן את "העיר הטובה" – דמותה ודרך החיים בה. דרך שרטוט מתווה העיר הטובה, אפלטון מציג רעיונות כלליים ורחבים: במישור המוסרי, החברתי והפוליטי. בספר מופיע גם משל המערה המפורסם. 

מימין למעלה עם כיוון השעון: דקארט, הרמב"ם, ויאסה, אפלטון וקונפוציוס –  public domain.

3. מורה נבוכים / הרמב"ם

מתי נכתב: המאה ה-12 (1187-1191).

תחום עיסוק: מוסר אנושי, מדינה, דת ואמונה.

ספר זה נחשב ליצירה פילוסופית מהחשובות, הבולטות והמשפיעות ביותר על המחשבה היהודית היום, והוא תרם גם להתפתחותה של הפילוסופיה המערבית בכללותה. בספר, שנכתב בימי הביניים, הרמב"ם שוטח את משנתו לגבי נושאים מגוונים, החל ממוסר אוניברסאלי וכלה בתורת המדינה, תוך שימוש בלוגיקה והוכחות.

4. בהגאוואד גיטה / ויאסה

מתי נכתב: בין המאה ה-5 למאה ה-2 לפנה"ס.

תחום עיסוק: אתיקה, תיאולוגיה, דהרמה ופילוסופיה.

אפשר לומר שהגיטה הוא התמצית הרוחנית של הודו העתיקה. הספר – הקדוש עבור ההינדים – מכיל חכמת חיים שניתנה לבני האדם מהאל ההודי קרישנה, ויש בו רעיונות פשוטים לחיים רוחניים מלאים.

5. הגיונות על הפילוסופיה הראשונית / רנה דקארט

מתי נכתב: 1641

תחום עיסוק: קיום המציאות, קיום "העצמי" וקיומו של אל.

הגיונות על הפילוסופיה הראשונית של דקארט כולל את התיאוריה הפילוסופית המפורסמת: "אני חושב, משמע אני קיים". בספר זה מבצע דקארט פעולה שנחשבת נועזת גם היום: קריאת תיגר על עצם הקיום. באמצעות סדרה של שאלות וטיעונים, הוא בוחן האם ניתן להוכיח שאדם – או המחשבה שלו – אכן קיימים. הספר נחשב לאבן דרך בהגות המודרנית, והוא מסמל את פתיחת עידן הפילוסופיה החדשה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.