כיצד תורמת האמנות לפיתוח מאיץ החלקיקים הגדול בעולם?


מרכז CERN לחקר חלקיקים רותם אמנים לפיתוח המדע והאנושות


בועז מזרחי | 5 יולי, 2015

במסדרונות התת-קרקעיים של המרכז לחקר חלקיקים בשווייץ אפשר להבחין בשנים האחרונות במראה משונה: זוגות של פיזיקאים-אמנים מסתובבים לצד המתקנים הטכנולוגיים המתקדמים בעולם, ויוצרים. במרכז CERN נמצאת חזית המדע – מאיץ החלקיקים הגדול ביותר בעולם, שנעשה מפורסם בזכות הניסיון ליצור חורים שחורים והגילוי של החלקיק האלוהי (חלקיק בוזון היגס). השאלות שעליהן מנסים לענות במרכז CERN עומדות בבסיס הפיזיקה והידע שלנו על היקום. מה לזה ולאמנות?

האמנים שמגיעים למרכז CERN לא עושים זאת במסגרת בידורית עבור המדענים. אנשי המרכז רואים באמנים כלי סיוע לפיתוח מדעי: הם מאמינים כי לאמנות ולפיזיקת חלקיקים יש המון במשותף, והם מחפשים רעיונות מקוריים, חשיבה מחוץ לקופסה שתעזור לענות על כמה מהשאלות הגדולות ביותר של האנושות.

המחשבה הזו הולידה את התכנית Arts@CERN שנועדה להביא אמנים אל המרכז – ולעבוד עמם במשותף כדי לקדם את המדע ולנסות למצוא דרכים מרעננות לענות על השאלות הגדולות ביותר שמעסיקות את האנושות. לדברי מנהלת הפרויקט, אריאן קוק, "אנו מאמינים שפיזיקת חלקיקים ואמנות קשורות באופן הדוק: שתיהן הן דרכים לחקור את הקיום שלנו – מה זה להיות אנושי והמקום שלנו ביקום. שני השדות הם שותפים יצירתיים טבעיים לחדשנות, מחקר ופיתוח במאה ה-21".

מאיץ החלקיקים ב- CERN. אמנים יסייעו למחקריו. מקור: Julian Herzog.

במסגרת הניסוי המדעי-אמנותי, מוזמנים אמנים נבחרים להתגורר במטה CERN ולעבוד בצמוד לפיזיקאים ולמהנדסים. האמן הראשון שהשתתף בפרויקט היה ג'וליוס וון ביסמרק, אשר חבר לפיזיקאי התיאורטי ג'יימס וולס שחוקר את תחומי החומר האפל והממד הנוסף.

במהלך העבודה על היצירה מתקיימת הפריה הדדית עבור שני הצדדים, כשמדע מספק השראה לאמן, ואילו התהליך היצירתי של האמן מספק תובנות הפורצות את מסגרת החשיבה המדעית עבור הפיזיקאי. התוצאה של שיתוף הפעולה הייתה מתקן מנורות תלויות ומתנדנדות, כפי שניתן לראות בווידיאו הבא.

פרויקט נוסף שיצא לפועל במסגרת המרכז היה של פסל-סאונד בשם ביל פונטנה, אשר הגיע יחד עם הקוסמולוג סיבוד פאטי להקליט את מאיץ החלקיקים LHC (המכונה הגדולה ביותר בעולם). עתה מחפשים בפרויקט רקדנים ואדריכלים לצורך עבודה על המשך הניסוי, ומעניין יהיה לראות כיצד ישולבו תחומים אלה בחקר החלקיקים.

אריאן קוק מתייחסת אל מרכז CERN כאל בית חרושת יצירתי לרעיונות מדעיים, ולכן טבעי עבורה לשלב בעבודה מוחות יצירתיים גם מתחום האמנות. הנכונות של הפיזיקאים לשתף פעולה עם האמנים מעידה על השאיפה שלהם לא רק לחקור את הפרטים המדעיים הטכניים של תופעות ביקום, אלא לנסות גם לפענח את המשמעות של השאלות המהותיות הללו לגבי לאנושות.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.