האם הקלישאות על אהבה נכונות? 10 מחקרים מעלים תשובות מעניינות


מאז ומעולם הייתה האהבה מושא עניין מרכזי בתרבות האנושית. אך מה שלא נאמר עליה וכמה שלא נכתב עליה – תמיד נרצה לנסות ולהבין אותה יותר. מדוע אומרים שהאהבה עיוורת? ומהיכן מגיעים הפרפרים בבטן? חוקרים מתחומים שונים מתייחסים למיתוסים פופולאריים ומסבירים מה מתרחש מתחת לפני השטח הסוערים.


ירדן להבי | 14 פברואר, 2021

"עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה", נכתב בשיר השירים, "מַיִם רַבִּים, לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת-הָאַהֲבָה, וּנְהָרוֹת, לֹא יִשְׁטְפוּהָ". הרגש הנפלא והחמקמק, שיכול להיות אופורי וכואב כאחד, הצית את דמיונה של האנושות מראשיתה. מבני נוער מבולבלים ועד אמנים והוגי דעות, כולם מנסים מאז ומעולם לרדת לפשרה של התחושה העוצמתית. עם התפתחות המדע, נרתמו למאמץ גם פסיכולוגים, ביולוגים וחוקרי מוח.

אז מה נותר לומר עוד על האהבה שעדיין לא נאמר? לפניכם 10 עובדות מדעיות מעניינות שליקטנו מהמגזינים Active Times, Exploring your mind וPeak Scientific וייתכן מאוד שיצליחו להפתיע אותכם. מוגש באהבה.

1. אין באמת רגש שנקרא אהבה

על-פי הלן פישר, חוקרת אנתרופולוגיה ביולוגית, אהבה היא למעשה שילוב של שלושה רגשות שונים הנחווים יחד, בעת ובעונה אחת: תשוקה, משיכה והיקשרות, לכל אחד מהם מערך הורמונלי נפרד במוח.

תשוקה היא יצר הישרדותי שדוחף אותנו להתרבות ומונע על-ידי הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון. תחושת משיכה קשורה למנגנון הגמול שלנו, ומשחררת את הורמוני העונג דופמין ונרופינפרין, שגורמים לנו להרגיש שאנחנו חייבים "להשיג" או להיות בקרבת האדם האהוב בכל מחיר, ורוממות רוח כאשר קרבה זו מושגת. המרכיב השלישי – היקשרות – מתודלק על ידי ההורמונים אוקסיטוצין ווסופרסין שמעודדים יחסים קרובים לטווח ארוך. בניגוד לתשוקה ומשיכה שמקושרים בדרך כלל לאהבה רומנטית בלבד, היקשרות מאפיינת גם חברויות ויחסים בין בני משפחה.

2. משיכה היא ביטוח בריאות לילדינו

לא סתם מדברים על כימיה בין בני זוג. הביולוגיה מראה שאנשים נוטים להימשך באופן לא מודע לבני זוג שהתמהיל הכימי וההורמונלי שלהם תואם לזה שלהם עצמם. למשל, סביר שמישהי עם רמות גבוהות של אסטרוגן תבחר בן זוג עם רמות גבוהות של טסטוסטרון.

המערכת החיסונית שלנו לוקחת גם היא תפקיד במשחקי המשיכה. רוב הסיכויים שנימשך לבני זוג בעלי מערכת חיסונית בעלת הרכב שונה משלנו, כדי שהצאצאים שלנו יוכלו לזכות במערכת חיסונית מקיפה ככל הניתן.

3. סכנה מגבירה את התיאבון לאהבה

נראה כי אווירת סכנה מגבירה את הסיכוי להתאהב. מחקרים מראים שאם גבר או אישה נפגשים במהלך מצב שנתפס כמסוכן, קיים סיכוי רב יותר שהם יתאהבו האחד בשנייה מאשר אם היו נפגשים בסיטואציה שגרתית. אין צורך לקפוץ לבניין בוער כדי לקדם את הדייט, נראה שגם פעילות אקסטרים או סרט אימה מספיקים כדי להניע את גלגלי האהבה מהר יותר.

4. אפשר להיות באמת חולה אהבה

אם נדמה לנו שאהבה עושה אותנו חולים, זה לא במקרה. באוניברסיטת הרווארד מצאו שבזמן התאהבות הגוף שלנו מפריש רמות גבוהות של הורמון הדחק קורטיזול, אשר מחליש את מערכת החיסון שלנו ומותיר אותנו חשופים יותר למחלות.

בנוסף, ההתרגשות שנוצרת בעת שחרור הדופמין מובילה פעמים רבות לירידה בתיאבון ולנדודי שינה. אז אולי אי אפשר באמת לחיות רק על אוויר ואהבה, אבל התופעות האלו בהחלט מסבירות למה לעיתים זה יכול להיראות ככה לזוג מאוהב.

5. להיות שיכור ולא מיין

לא בכדי נהוג להשוות את תחושת האהבה לשכרות או ערפול חושים. מחקר מ-2015 מצא כי בזמן ההתאהבות, הורמון האוקסיטוצין שמופרש בכמויות גבוהות משפיע על הגוף בצורה שמזכירה את השפעתה של שתייה אלכוהול מופרזת. מחקר נוסף מצא כי הפעילות המוחית של אדם מאוהב דומה לזו של אדם שצרך קוקאין.

למעשה, ניתן למצוא קווי דמיון רבים בין תחושת ההתאהבות הראשונית במערכת יחסים אינטנסיבית לבין הסימפטומים שמופיעים תחת השפעת חומרים משכרים ומשני תודעה. אופוריה, חשקים עזים, תסמיני גמילה ותלות גופנית ונפשית הם רק חלק מהם. הדמיון בין שני המקרים כה רב, עד כי החוקרים ציינו במחקרם ש"אהבה רומנטית יכולה להיחשב כהתמכרות טבעית עוצמתית". נראה, אם כן, שלהיות מאוהב זה להיות פשוטו כמשמעו "היי בנטורל".

תחושת סכנה עשויה לעודד התאהבות. נראה שזה הולך להיות דייט מוצלח. צילום: Mauricio Graiki / shutterstock

6. מהיכן מגיעים הפרפרים שבטן?

גם הפעם יש גרעין של אמת בביטוי השגור. אז אומנם לא מדובר בפרפרים אמיתיים, אבל בהחלט יש ממש בהרגשה שהתאהבות מלווה לעיתים בתחושות פרפורים בבטן. חוקרים מסבירים שכאשר אדם מאוהב נמצא בנוכחות מושא אהבתו, הגוף חווה התרגשות שמזכירה פחד. מנגנון הפחד בגוף קשור קשר הדוק עם מערכת העיכול, ולכן אין זה פלא שמורגשות פעימות ותזוזות בבטן בזמן היתקלות רומנטית.

7. אהבה מעוורת את כושר השיפוט שלנו

בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, כבר עשורים שזוג הפרופסורים הנשוי ריצ'ארד שוורץ וג'קלין אולדס חוקרים את האבולוציה של האהבה. במחקר, שמטרתו הייתה לגלות האם יש אמת בביטוי "האהבה עיוורת", גילו שאכן רגשות אהבה מנטרלים קשרים נוירולוגיים של רגשות שליליים כגון פחד ותחושת ביקורת מהסביבה. למעשה, כשאנו מתאהבים פוחתת היכולת שלנו לבצע הערכה ביקורתית כראוי.

8. אפשר באמת למות משיברון לב

כמעט כל אחד מאיתנו חווה על בשרו את התופעה המכונה "כאב לב". אך במקרים קיצוניים יש לכך בסיס פיזיולוגי ממשי. על-פי מחלקת בריאות האישה של אוניברסיטת הרווארד, כאב לב מכונה בשפה המקצועית "תסמונת הלב השבור" (Takotsubo Cardiomyopathy). זהו סוג של כשל לבבי זמני שבו נחלש החדר השמאלי וגורם להפרעות בקצב הלב וכאב עז בחזה, כתוצאה מהשתחררות פתאומית של הורמוני דחק בעקבות אירוע קשה מבחינה נפשית כגון אובדן של אדם אהוב. התופעה מתרחשת כמעט באופן בלעדי בקרב נשים, ובדרך-כלל ניתנת לטיפול. למרבה הצער, במקרים נדירים אחרים אכן ניתן אף למות מאותו שיברון לב.

9. האהבה היא משכך כאבים עוצמתי

למרבה השמחה, בדיוק כפי שאהבה יכולה לעורר כאב רב, היא גם יכולה לסייע לנו להתמודד בהצלחה עם כאב. במחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד, נתבקשו הנבדקים להביא תמונה של אהוב או אהובת ליבם, ותמונה נוספת של מכר. במהלך הניסוי הוצגו התמונות לנבדקים תוך שהועבר להם זרם חשמלי עדין שגרם לכאב קל. נמצא שצפייה בתמונות האהובים הפחיתה את עוצמת הכאב שדיווחו שחשו, לעומת צפייה בתמונות המכרים, בדומה לשימוש בחומרים משככי כאבים חזקים אחרים.

10. מה בעצם הקשר של הלב לאהבה?

מדוע בכלל רגש האהבה מקושר לאיבר הלב? על-פי חוקרים מאוניברסיטת סירקיוז, מי שמתאהב באמת הוא המוח, אך יש קשר ללב בתהליך. "הפעילות בחלק מאזורי המוח יכולה לעורר גירוי בלב" מסבירה פרופסור סטפני אורטיג. "לכן חלק מהסימפטומים שמגיעים מהמוח נחווים על ידינו כאילו הם מגיעים מהלב".  

בנוסף, מחקר מאוניברסיטת קליפורניה הראה כי בקרב זוגות מאוהבים שנמצאים במערכת יחסים, קצב הלב מתחיל להסתנכרן ולהשתוות האחד לשני.

*

על כל יתרונותיה וחסרונותיה, אין ספק שאהבה היא אחד מהרגשות העוצמתיים ביותר שמניעים את העולם. עד כמה שהיא נפלאה, יש בה גם צדדים כואבים במידה והיא נכזבת, אך למרות הכול, כפי שגורסת האמרה הידועה, "מוטב לאהוב ולאבד, מאשר לא לאהוב בכלל".

תמונת כותרת: Javier Brosch / shutterstock

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.