אתנחתא של טבע: מה סוד כוחו המהפנט של המדבר העתיק בעולם?


נשיונל ג'יאוגרפיק פרסמו וידאו יפהפה של מדבר נמיב באפריקה


בועז מזרחי | 16 פברואר, 2016

"יָמִין וּשְׂמֹאל רַק חוֹל וָחוֹל, יַצְהִיב מִדְבָּר לְלֹא מִשְׁעוֹל." בשורה אחת מסכם יעקב פיכמן בשירו אורחה במדבר את תמציתו הבתולית של המדבר. הכינוי "נוף בראשית" מחזיק משמעות כפולה: האחת היא האזור הגיאוגרפי שבו התרחשו סיפורי התנ"ך. המשמעות הנוספת היא הראשוניות של הטבע; הקרקע החשופה, צורות הנוף הנצחיות ותחושת הקיפאון של הזמן מזכירים לנו איך נראה העולם בתחילתו, טרם התפתחו צורות מורכבות של חיים. אם תבחנו תמונות של כוכבים מרוחקים, תגלו שפניהם אכן מזכירים את המדבר. כלומר "נוף בראשית", במובן הזה, מרמז לצורתו הקדומה ביותר של הטבע.

המדבר, אם כן, משמש לנו כשער בזמן אל עבר המקורות, וזה תקף מבחינה מדעית ורוחנית כאחד. חוקרי מאובנים וגיאולוגים תרים מדבריות בכל העולם בחיפוש אחר רמזים קדומים למציאות שהתקיימה כאן לפני מיליוני שנים. במקביל המדבר מהווה רקע חביב במיוחד להתנסויות רוחניות – משהו באווירה שבו משרה רוגע ומאפשר גישה בלתי אמצעית לחוויות מנטליות. ואפשר גם פשוט ליהנות מהיופי של הטבע, סתם כך.

כך או כך, למדבר יש מענה עבורכם – ואין כמו לחפש תשובות אצל זקן השבט. מדבר נמיב נחשב לעתיק ביותר בעולם והוא מפורסם בזכות דיונות הענק האדמדמות שבו. אך בשונה מהשיר, לא רק חול וחול יש בו, אלא גם תבניות סלע מרשימות, שמיים בהירים זרועי כוכבים, ואדיות עמוקים צרובי שמש ועוד. הנה מחווה של נשיונל ג'יאוגרפיק לפינת החמד הייחודית הזאת, מומלץ לצפות על מסך מלא.

בקצה הדרום מערבי של יבשת אפריקה, לאורך 1,600 קילומטרים של חופי האוקיינוס האטלנטי, שוכן כבר 80 מיליון שנה מדבר צחיח בשם מדבר נמיב. המדבר הקדום ביותר בכדור הארץ מכיל צורות נוף מגוונות שכמה מהן קנו להן שם בעולם. דיונות החול העצומות של הנמיב יכולות להגיע לאורך של 32 קילומטרים, והן השניות בגודלן בעולם (אחרי מדבר בדאין חרן שבסין). אזור הדיונות מכונה "ים החול נמיב" והוא הוכרז כאתר מורשת עולמית. גזעי השיטה העומדים חשופים כמו בית קברות לעצים, הפכו גם הם למחזה המזוהה עם הנמיב באופן מובהק.

הנופים המרשימים המהווים את כרטיס הביקור של הנמיב, הפכו את האזור לאתר עלייה לרגל עבור צלמי טבע. כך למשל בשנת 2015 תמונה של שלדי העצים על רקע הדיונות ושמי הבדולח של הנמיב זכתה בפרס בתחרות צילומי המטיילים היוקרתית של נשיונל ג'יאוגרפיק. נראה כי למדבר נמיב שמורה פינה חמה בלב של עורכי המגזין, כיוון שהם בחרו לפרסם בערוץ היוטיוב הרשמי של הארגון סרטון שצולם בנמיב במסגרת פרטית, ולא על ידי צלם מטעמם.

מת'יו הוד הוא הכישרון האחראי ליצירה הזאת. יוצר הסרטים צילם את המדבר על שלל צורות הנוף שבו; מקשתות הסלע, דרך הדיונות המפורסמות ועד לעמודי האבן הנישאים. אחד המוטיבים הדומיננטיים בסרטון הוא שמי הלילה הנקיים לחלוטין מזיהום אור, ובהם נראים מיליוני הכוכבים שאנו החיים באזורים מיושבים, זוכים לראותם רק לעתים נדירות. הסרטון צולם בטכניקת טיים לאפס המשווה לזמן תחושה של זרימה מהירה; כך, בדקות ספורות בוהק השמש הולך ודועך, הצללים מתארכים והחשיכה המוארת בגרמי השמיים יורדת על המדבר.

בנשיונל ג'יאוגרפיק סיכמו את הנוף ואת החוויה: "היופי השומם והבתולי של נופי נמיביה מסנוור בטיים לאפס הזה. צפו בשעות הולכות ונמסות כשמראות היום השמשיים הופכים לשמיים בהירים זרועי כוכבים של הלילה". בארגון התפעלו מאוד מאיכות הצילום, וכחלק מהמשימה שלהם לעורר השראה לאהבת כדור הארץ, הם מקדמים עבודות של צלמים פרטיים על בסיס אג'נדה משותפת. הוד עצמו כתב כי הסצנות בנמיב "מאפשרות לצופה להיסחף אל תוך המרחב, הנקי מכל תאורה או טביעת אצבע אנושית".

אפקט הניתוק של המדבר כפי שעולה מהתיאורים הללו, יכול להלך קסם על התודעה שלנו. לא מדובר רק במיראז'ים, אותם חזיונות תעתועים שגורמים לנו לראות בלהט המדבר את מה שאינו שם – לאשליה אופטית זו יש הסבר פיזיקלי הגיוני. למדבר – אפילו אם הוא מופיע על גבי המסך שלנו רק למספר דקות – יש כוח להוליך אותנו למחוזות מנטליים עלומים, אך בו בזמן מוכרים, כאילו הקשר לנופי בראשית חקוק איפשהו ב-DNA שלנו. לנו עוד אין הסבר מדעי לתופעה זו, אבל אנחנו יכולים לשער שאולי העובדה שהמדבר חשוף, ראשוני ונקי, גורמת לתגובת מראה בקרבנו ומקלפת שכבות מעל התודעה עד שהיא פתוחה למגע ישיר עם הטבע.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.