אתנחתא של טבע: זמן רגיעה אל מול נוף הקרח הנצחי של אנטארקטיקה


וידאו שצולם מעל קרחוני הקוטב הדרומי באמצעות טיסן


בועז מזרחי | 11 מאי, 2015

בגיל 73 החליט לארס ליונג להגשים חלום המשותף לאנשים רבים, ויצא למסע של שלוש שנים מסביב לעולם. 8 חודשים לאחר שספינתו עזבה את הרציף בוולוויקן, שוודיה, הוא כבר היה בעיר אושואיה בקצה הדרומי ביותר של ארגנטינה, בסיס היציאה לקוטב הדרומי.

בשלב הזה הצטרף אליו בנו, קאלה ליונג, יוצר סרטים במקצועו. יחד עם כל הציוד הדרוש לשהות ממושכת באנטארקטיקה, הוא ארז עמו טיסן בעל ארבע מדחפים (קואדקופטר) שעליו מותקנת מצלמת וידאו וסטילס. האב, בנו וחבר נוסף שהצטרף, בילו ששה עשר ימים בקוטב, כשהטיסן מרחף מעל ראשיהם ולוכד בעדשת המצלמה את הנוף הבתולי של קרחוני ענק בלבן וטורקיז,. בדרך הזדמנן להם לפגוש גם הפתעה מרגשת בדמותה של משפחת לווייתנים, אם וגור, שעלו אל פני המים כדי לשאוף אוויר צח.

שילוב של חד גוניות ועושר אינסופי

למרות שהיבשת הדרומית ביותר מכוסה בקרח והטמפרטורות בה בקושי מטפסות מעל אפס מעלות – אין לטעות, זהו מדבר. המדבר הגדול ביותר בעולם. כמות המשקעים הממוצעת באנטארקטיקה היא פחות מ-100 מ"מ בשנה מה שהופך אותה לאזור יבש במיוחד. התנאים הקיצוניים לא מאפשרים את היווצרותם של ענני גשם, כיוון שהלחות קופאת באוויר, ועל כן כמות המשקעים המועטה.

וכמו בשאר המדבריות, גם באנטארקטיקה קיימת תכונה מיוחדת – פני השטח הדלים לכאורה, מחביאים עולם שוקק חיים שנגלה רק למי שמקדיש את הזמן להביט ולספוג. אמנם לבן הוא הצבע הדומיננטי בנוף, אבל זהו הצבע הכי משקף שיש – הוא מגיב בדרמטיות לכל שינוי בתאורה. וכך יכולה הסצנה כולה להחליף צבעה לעת ערב, מלבן לגוני סגול וכתום והקרח שמתחת לפני הים בוהק בטורקיז.

קשת הצבעים שפוגשים את העין כוללת גם את הכחול העמוק של הים, חום הסלעים על רכסי ההרים ותכול השמיים. אבל החוויה הויזואלית לא נגמרת בצבע. אחד הדברים הבולטים ביותר בנוף הוא הצורות ההנדסיות שמפסל הטבע בקרחונים – מצוקים נישאים, כיכרות צפות במים וקשתות קרח שנדמה כאילו עוצבו ביד אמן.

זווית הצילום המיוחדת מאפשרת לחוות את כל הטוב הזה בצורה בלתי שגרתית. הטיסן לוקח אותנו למסע שנע בין גובה העיניים ועד לגובה כה רב, שהאנשים נראים ממנו כמו נמלים. העין חולפת במקומות שבאופן טבעי היא לא יכולה להגיע אליהם: מעל הים, סמוך לראש מצוקי הקרח או מעל להקת לווייתנים. באופן הזה, הנוף נפרש עד לאופק. והאפקט של המסע האווירי מעל הקוטב הדרומי? אפשר לתאר אותו כמשחרר, מרגיע ועוצר נשימה בו זמנית.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.