מהיכן מגיעה מוטיבציה? הכירו את אמן השלג שמצא את התשובה בדפוסי הטבע


היוצר סיימון בק חולק את מקורות ההשראה שלו


בועז מזרחי | 29 יוני, 2016

הוא נראה כמו תימהוני שאיבד את דרכו בשממה מושלגת, צועד בנעלי השלג שלו, סופר צעדים, מביט לאחור כל כמה רגעים ומהמהם לעצמו מנגינה עליזה. אבל סיימון בק לגמרי לא אבוד. למעשה, הוא יודע בדיוק לאן פניו מועדות, כמה צעדים צריך לעשות בדרך לשם, באיזה רוחב, באיזו צפיפות ועוד פרטים שאנשים שסתם צועדים לא לוקחים בחשבון. בק הוא אמן שלג – צועד למחייתו במשטחים המולבנים של העולם ויוצר דפוסים מרהיבים ביופיים, כה מורכבים שקשה להאמין שרגל אדם עיצבה אותם.

פילוסופיית החיים של בק מאוד פשוטה – "יש דברים שטרם נעשו בעבר. גם אם זה קצת משוגע – אם אתה עושה את זה ממש טוב ואף אחד אחר לא עושה את זה, כל שאתה יכול להפסיד זה הזמן שלך". ואכן, קשה למצוא משהו דומה ליצירותיו, שהתפרסמו בכל העולם וקנו לו שם של אמן יחיד במינו, מסקרן ומלא תובנות חיים.

לרגל ביקור בכפר הציורי סטרין בנורבגיה, בק מספר על מקורות ההשראה המפתיעים שלו ומשתף מחוכמת החיים שרכש, צעד אחר צעד בפסגות הקפואות. הסרטון מלווה את תהליך העבודה על יצירה בשלג ובסופו נחשף הדפוס המופשט היפהפה.

מעבר לתנאי מזג האוויר, מעט מאוד אמנים בעולם מתמודדים עם נסיבות דומות לשל בק. מטבע הדברים הוא חייב לעבוד ברצף על היצירה, מה שיכול לקחת עד 11 שעות. הקנבס שלו משתרע על פני 100 מ"ר, וכדי לכסות אותו בדפוסים הגיאומטריים המפורטים הוא עשוי לצעוד כ-40 ק"מ. הוא יוצר בשלג החל משנת 2004 ופועל בעיקר באלפים הצרפתיים, אבל לא רק. כמה מהעבודות המרהיבות שלו, למשל, נוצרו על רקע התפאורה הקסומה של הרי הרוקי הקנדיים. הציורים בשלג מבוססים בעיקר על דפוסים גיאומטריים שבק מצייר קודם על דף ואז צועד אותם בפועל, עד 40 אלף צעדים לציור.

זוהי פעילות שמצריכה דיוק, אורך רוח, תפיסה מרחבית מעולה, דקדוק וסובלנות. הדרישות הללו תקפות בתחומים נוספים, אבל כשאת כל זה צריך לעשות בטמפרטורת קיפאון, נדרשת המון מוטיבציה. את שלו הוא שואב ממקור מעניין: "אני מניח שהשראה היא מה שמגיע לפני מוטיבציה. לראות רעיון טוב ולקבל את ההרגשה שהוא יכול להפוך למשהו מעולה". כלומר, ההתרגשות האסתטית מהפוטנציאל הגלום ברעיון מסוים – היא זו שמניעה את היצירה. אבל מסתתרת כאן תפיסת עולם נוספת – היצירה היא למעשה גלגול של משהו קיים. ואת זה מוכיח בק במקורות ההשראה שלו. "העולם מלא בדפוסים הממתינים להתגלות", הוא מסביר. "הטבע גדל בדפוסים של מתמטיקה – כיצד למלא חלל באופן היעיל ביותר". ציורי השלג הם הפרשנות האישית שלו לדפוסים שהוא רואה בטבע.

בק צנוע מאוד לגבי תחום העיסוק שלו. "אני מאוד שמח שנתקלתי במשהו שלא נעשה קודם לכן ואנשים אחרים רואים בו בעל ערך", הוא מספר בכנות. "כך אני מרגיש שאני עושה משהו ששווה את הטרחה, אני לא סתם איזה מטורלל מקומי שיוצר את הדפוסים המשונים הללו רק כדי שיתכסו אחרי יומיים". הגישה הפשוטה הזו עשויה להטעות אותנו לחשוב שהליכה בשלג היא עניין של מה בכך, שרק במקרה בק היה זה שחשב עליו ראשון. אבל דפוסי השלג של בק נוצרו כתוצאה משילוב מדויק של ניסיון מקצועי וכישורים אישיים. הוא למד הנדסה באוקספורד ובילה את מרבית חייו בייצור מפות לניווט ספורטיבי, תחום שבו זכה באליפות בריטניה ב-1974. את הפן המתמטי של עברו הוא מביא לידי ביטוי בתוכן האמנותי – יצירת פרקטלים וצורות גיאומטריות אחרות. את כושר הניווט וההתמצאות במרחב הוא רותם לביצוע בשטח – חלק ניכר מהעבודה נעשה באמצעות מצפן ותרשים על דף בלבד.

חידה פופולרית מבקשת מאתנו לצייר בית עם איקס בגג מבלי להרים את העיפרון מהדף ומבלי לחזור על אותם קווים. עבודתו של בק מזכירה את החידה הזו במובן מסוים. בריאיון ל-The Guardian  הוא מגלה כי מרגע שהוא מתחיל ללכת וליצור דפוס, הוא לא יכול לרדת ממנו כדי לא 'לזהם' את השלג הבתולי ולפגום במרקם הקנבס. רק אחרי שעה של עבודה "אתה מקבל רשת רצינית של עקבות העוברים על פני שטח הציור ואתה יכול להגיע בקלות מנקודה לנקודה". מנקודת מבטו, האתגר המחשבתי שכרוך בציור באמצעות הרגליים אינו שונה בהרבה מציור מפה – זה אותו תהליך רק הפוך. כלומר, במקום להביט על השטח ולתאר אותו על דף, "אתה מתחיל עם המפה ואתה צריך לגרום לקרקע להסכים עם המפה".

במקרה שתהיתם, היצירות שלו זמניות בדיוק כמו הקרקע סביבן. כל שינוי במזג האוויר מוחק את היצירה כלא הייתה. בק, אם כן, מצלם את היצירות מיד בסיומן ומתפרנס ממכירת עותקים של התמונות ברזולוציה גבוהה. וכפי שהודה – בצניעות יש לומר – יש לאמנות שלו ביקוש: החל בניו זילנד, שם נוצר קו הלבשה תחתונה בהשראת ציורי השלג, ועד ארה"ב, שם הוזמן לבצע מופע חי של ציור בחול ים, מה שגרם לו להרחיב את המנעד האמנותי. הוא אפילו עבד בשיתוף עם ערוץ הטלוויזיה Sky Atlantic ליצירת החותם של בית סטארק, "זאב בלהות", לרגל עליית העונה השישית של הסדרה המצליחה משחקי הכס.

לא בכדי זוכה בק להערכה, היצירות שלו הן תופעה מסנוורת בעולם רווי תוכן, כמו השלג שבהן נטבעו בעמל רב. נראה כי הסיבה להצלחתן היא היכולת של בק למצוא את האיזון המושלם בין כל מרכיבי אישיותו וליצוק אותם על הכרים הלבנים בצורות מרהיבות. בתום היצירה בק מטפס על גבעה המשקיפה אל הציור בשלג הנורבגי וסוקר את עבודתו. דבריו מסכמים את הפשטות הכובשת שרחוקה שנות אור מפאר היצירה שלמרגלותיו: "אני מאוד מרוצה מהתוצאה, כי זה שלג כל כך טוב, היא בהחלט בלתי שגרתית. אולי היא ייחודית. כן, אולי היא ייחודית".

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.