האם המוח מייצר את התודעה, או שהיא פשוט נמצאת שם? המדענים חלוקים


חוקרי מוח מנסים להסביר מהיכן נובעת התודעה והאם יש לה מתג פיזי


בועז מזרחי | 28 אוגוסט, 2017

אפשר לומר, במידה גבוהה של ודאות, שאם נלך בכל המשעולים הפילוסופיים, המדעיים והרוחניים – ונמצה עד תום את השאלות בכל תחום, נגיע למסקנה אחת יחידה שכולנו יכולים להסכים עליה: הדבר היחיד שיש לנו באמת הוא התודעה שלנו. אפשר להטיל ספק בכל היבט של המציאות – כפי שעשה דקארט – מלבד החוויה שלה עצמה. אפילו תיאוריית המטריקס לא יכולה לשלול את התודעה, כי העובדה היא שאנו חווים משהו. אפילו אם היא מלאכותית או בשליטה של גורם אחר, אנחנו חווים את התודעה.

מכיוון שזו נקודת האחיזה היחידה שיש לנו במציאות – ההוכחה לכך שהקיום ישנו – התודעה היא הגביע הקדוש של החקר האנושי כבר אלפי שנים. אנחנו עסוקים בניסיונות להבין אותה כמעט בכל תחום עיסוק אפשרי והתוצאות בינתיים דלות למדי. פיתחנו תיאוריות רבות, מגוונות ועשירות, אבל עדיין איננו מסוגלים להכיל את הקונספט עצמו. חוקרים מתחומים שונים תורמים בכל פעם פיסת אינפורמציה חדשה לפאזל, אך לעתים נדמה כי המידע החדש רק מעצים את גודל החידה.

נוירולוגים, למשל, מנסים להבין את ההיבט הפיזי של התודעה, פסיכיאטרים חוקרים את ההיבט הנפשי שלה (סוג של טאוטולוגיה בפני עצמה), פילוסופים מנסים לרדת אל המשמעות הקיומית של התודעה וכן הלאה. השאלה מהי התודעה עלולה להיות נושא רחב מדי למחקר. זה לא שהעוסקים בדבר לא מנסים לענות עליה למרות זאת, אבל מדענים רבים מעדיפים להתמקד בחלקים ספציפיים של שאלת התודעה, במקום לנסות להקיף את כולה בפעם אחת. וכך, נוירולוגים מהרווארד הציבו לעצמם שאלה קצת יותר צנועה – מהיכן נובעת התודעה? או בניסוח אחר, באיזה חלק במוח היא מיוצרת.

משולש ברמודה של התודעה

כפי שמדווח פיליפ פרי באתר Big Think, המדענים ניסו למצוא את מתג ההפעלה של התודעה, מתוך ידיעה שבאופן הזה גזע המוח מפעיל את מערכות החיים החיוניות כמו דופק ונשימה. כלומר, הגישה הייתה שקיים אזור פיזי במוח שאחראי להדלקה ולכיבוי של התודעה. "השערות קודמות אומרות שהתודעה שוכנת בקליפת המוח, החלק החדש ביותר שלו", מסביר פרי. הגילוי חסר התקדים של הנוירולוגים מהרווארד הוא שהתודעה נובעת ככל הנראה לא מאזור ספציפי, אלא מרשת תקשורת המחברת את גזע המוח, החלק העתיק ביותר, עם קליפת המוח, שהיא כאמור האזור החדש ביותר.

מכיוון שחיפוש מקור התודעה במוח מודע שקול לחיפוש מולקולת מים בתוך ים, בחרו החוקרים בדרך השלילה: הם ביקשו למצוא אילו חלקים אינם פעילים במוח אנושי שאינו מודע. הם בדקו פציינטים בתרדמת לצד פציינטים בהכרה מלאה אך עם נזק בגזע המוח וניטרו את הפעילות המוחית שלהם. התוצאות הראו כי אזור מסוים בגזע המוח לא היה פעיל וכאשר בדקו במפה הנוירולוגית האנושית (Connectome) לאן האזור הזה מחובר מצאו שהוא קשור לשני אזורים בקליפת המוח. "זה הוביל אותם להאמין ששלושת האזורים הללו מרכיבים רשת עצבית, שממנה נובעת התודעה".

אם הרשת המשולשת היא מקור התודעה, הרי שהיא מכילה חידות מסתוריות רבות נוספות. ראשית, החוקרים עדיין לא יודעים באיזו נקודה בדיוק בתוך האזורים מסתיימת הרשת. שנית, מכיוון שקליפת המוח היא עסק חדש יחסית מבחינה אבולוציונית, מתעוררת השאלה מתי נוצרה התודעה לאורך ההיסטוריה. ושאלה נוספת, אולי עוד יותר חשובה – מדוע וכיצד. מה היה הזיק שהפך את האדם מיצור בלתי מודע ליצור בעל תודעה מפותחת? ואיפה בכלל עובר הגבול בין צורת חיים מודעת לבלתי מודעת?

תרשים הממחיש את הקונקטום האנושי הממוצע של 20 בני אדם. האם אי שם מסתתר מנגנון ההפעלה של התודעה? קרדיט: Andreashorn תחת רישיון:  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationa

השאלות הללו הן בדיוק מה שגורם לד"ר יוהאן ג'ון, נוירולוג החוקר את הקשרים בין חלקי המוח השונים, להאמין כי ייתכן שהמוח כלל אינו מייצר את התודעה. הוא מציג את עמדתו באתר שיתוף הידע Quora, שם הוא טוען כי "אף נוירולוג לא תפס את המוח 'על חם' בעת פעולת היצירה של תודעה". בשונה מהחוקרים מהרווארד, שיודעים לומר מה לא עובד כשאין תודעה, ג'ון מדבר על הצד האקטיבי. ולדבריו, טרם תועד מנגנון פיזיולוגי כלשהו שמפיק תודעה יש מאין. אמנם, "יש שפע עדויות שהמוח משפיע על התודעה (ולהיפך)", הוא מסביר, אך "הבעיה ללכת מעבר לעובדה שקיימת קורלציה כלשהי היא שאיש לא יודע להגדיר מהי תודעה מנקודת מבט אובייקטיבית". כאמור, הגבול בין תודעה לחוסר תודעה אינו מובן. הסיבה העיקרית היא שאנו יכולים לחוות רק אחד מהמצבים. כשאנו לא בהכרה, אין לנו גישה למנגנוני תיעוד או חוויית המציאות.

יותר מזה, גם כשאנו בהכרה, כפי שמסביר ג'ון, "יש לנו גישה לתודעה אחת בלבד: שלנו". לדאבוננו, עדיין לא מצאנו את הפתח הקטן מאחורי שידת המגירות במשרד המוביל אל מוחו של ג'ון מלקוביץ'. הוכחה לכך שאין לנו מושג מהי תודעה היא הדיון שקיים בשאלה האם בעלי חיים מסוימים הם בעלי מודעות. אם גידלתם כלב, לבטח יהיה לכם קשה מאוד לקבוע בוודאות שהוא יצור נטול מודעות לחלוטין. ומה לגבי חיידק? נניח לתפקודים קוגניטיביים גבוהים, האם עצם היותו צורת חיים שיכולה גם למות מעידה כי קיימת בו הכרה מסוג כלשהו? כדי לכסות כמה שיותר שטח, יצרו המדענים הגדרה רחבה למדי של תודעה, המדברת על כל מה שמכיל איזשהו מיזוג של מידע. על פי ד"ר ג'ון, פילוסוף הצליח להוכיח בעזרת הלוגיקה הזו כי גם ישויות מופשטות הן בעלות תודעה, ולכן לתפיסתו, "אם כל מה שבין אלקטרונים לגלקסיות הוא מודע באיזושהי צורה, הרי שהקונספט של תודעה הופך חסר תועלת כאמצעי לתיאור תופעה נצפית". במילים אחרות, אם תודעה היא מידע ומידע הוא בעצם הכל, הרי שאין הבדל קיומי משמעותי בינינו ובין גליל נייר טואלט.

עדיין לא יכולים להיות ג'ון מלקוביץ'

כאן מסבך ג'ון את הסיפור עוד קצת. הגדרת התודעה נועדה אמנם לתאר את התופעה, אך מצד שני "ייתכן כי אנחנו כלל לא צופים בתודעה. אנחנו צופים באמצעות התודעה. לתודעה עצמה ככל הנראה אין תכונות חומריות – אלה הם רק האובייקטים או המטרות של התודעה שהם בעלי תכונות". לדבריו, אנחנו אף פעם לא רואים את התודעה אלא רק את ההשלכות של אופן פעולתה, שאותו אנחנו גם לא מבינים. כמו להבחין בצללים ללא הגופים שמייצרים אותם וללא מקור האור שמשליך על אותם גופים. "אז כשאנו מחפשים אחר הקורלציה הנוירולוגית של התודעה", הוא מסביר, "מה שאנו מחפשים למעשה זה התנהגויות מדידות מסוימות שאנו חושבים שהן קשורות לתודעה, כמו קשב, מודעות עצמית… והיכולת לתקשר".

לגישתו של ג'ון, הגילוי של החוקרים מהרווארד אינו המתג של התודעה, אלא האזור במוח שאחראי להפעלת מספר תהליכים שאנו כוללים בתוך ההגדרה של תודעה. ומכיוון שעדיין אין הסכמה מלאה – גם לא מדעית – לגבי מהות התודעה, הרי שלמרות חשיבותה העצומה של התגלית, מדובר עדיין רק בצעד קטן שמספק מידע יותר טכני-רפואי מאשר תשובה לשאלה מהיכן נובעת התודעה.

כשזה נוגע לחקר התודעה, אנחנו משולים לשחקני סקווש: בכל פעם שאנו חובטים בכדור הוא נתקל בקיר וחוזר אלינו. האם יבוא יום והניסיונות הללו יפערו סדק בבטון? האם אנו צפויים יום אחד לראות מבעד לחומה? נכון להיום, התודעה היא חידה שמריצה אותנו במעגלים. החלק המשונה ביותר הוא שמי שמתנשף במרדף הזה הוא התודעה עצמה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.