18 המלצות חמות – רשימת קריאה של כמה מהחושבים המשפיעים בהיסטוריה


מאיינשטיין ועד ספילברג - אלה הספרים שנגעו באנשים מפורסמים


בועז מזרחי | 20 יוני, 2016

קריאת ספר דורשת השקעה – הן מנטלית והן של זמן – ולכן אנו רוצים שהספרים שאנו בוחרים יהיו בדיוק לטעמנו: שירגשו, ישפיעו ויגרמו לנו לחשוב. ספרים שייצרבו בזיכרוננו. ומתברר שיש הרבה מועמדים פוטנציאלים. Google המפעילה את שירות Google Books ביצעה הערכה, מעין ספירת מלאי של כל הכותרים בעולם. האתר Mashable מדווח כי אחרי שימוש באלגוריתמים מתוחכמים, הגיעו בגוגל למסקנה כי בעולם קיימים כ-130 מיליון ספרים. גם באוניברסיטת ברקלי ניגשו לשאלה ובמחקר מקיף הגיעו להערכה שמאז שהחל האדם להעלות מילים על הכתב, פורסמו בין 74 ל-175 מיליון ספרים.

גם אם מדובר בהערכות גסות במיוחד, הרי שאלו הרבה מאוד ספרים לבחור מתוכם. איך שולפים בפינצטה ספר מתוך השלל הרב הזה? ובכן, בני האדם פיתחו את אחד המנגנונים היעילים ביותר כנגד הצפה – המלצות. ריכזנו כאן את המלצותיהם של מגוון דמויות משפיעות: הוגים, מדענים, אנשי תרבות, מנהיגים, יזמים, פורצי דרך וכמובן – סופרים. אולי אחד או יותר מהספרים שעיצבו את דרכם יוכלו לגעת בכם באותו אופן.

1. זיגמונד פרויד, פסיכואנליטיקאי – גן העדן האבוד / ג'ון מילטון

באחד ממכתביו ציין פרויד כי האפוס בן המאה ה-17 הוא מהאהובים עליו. זהו סיפור על מערכת היחסים בין השטן לאדם וחווה. הספר עוסק בשני קווי עלילה במקביל, כל אחד מתמקד בגיבורים שלעיל. מדובר באחת היצירות החשובות ביותר בקנון המערבי, המעלה שאלות אוניברסאליות בגין חופש הבחירה של האדם ויחסיו עם האל.

2. אופרה ווינפרי, מגישת טלוויזיה ושחקנית – אל תיגע בזמיר / נל הארפר לי

ווינפרי כינתה את הספר 'יצירת מופת' והוסיפה – "הרומן האהוב עליי בכל הזמנים". העלילה מספרת על עורך דין בדרום ארה"ב של תחילת המאה ה-20, אשר יוצא להגנתו של אדם שחור שהואשם על לא עוול בכפו. הסיפור מובא מנקודת מבטה של בתו של עורך הדין והוא עוסק בין היתר במתחים הבין גזעיים של התקופה. הספר זיכה את הארפר לי בפרס פוליצר.

3. מהטמה גנדי, מנהיג רוחני – בין שתי ערים / צ'ארלס דיקנס

בנאום בשנת 1936 החמיא גנדי לסגנון הכתיבה של דיקנס ותיאר אותו כ'פשוט ומרתק'. התקופה היא טרום המהפכה הצרפתית. שני גיבורים, לונדוני ופריזאי, מייצגים הפכים מוחלטים. אחד עובד בשירות הכלל והאחר בשירות עצמו. אחד אריסטוקרט והשני פרקליט. העלילה מתפתלת ביניהם כאשר אהבתם לאותה אישה היא המכנה המשותף היחיד שלהם.

4. סטיבן ספילברג, במאי – אחרון המוהיקנים / ג'יימס פנימור קופר

אחד מבכירי תעשיית הקולנוע של כל הזמנים הצביע על הספר כרומן האהוב עליו ביותר. העלילה מתרחשת בצפון אמריקה של המאה ה-18, שנים ספורות לפני הכרזת העצמאות האמריקאית. מלחמה מתחוללת בין הצרפתים לבריטים כשמרכזה סייר יערות הנמלט מקצין צרפתי. במנוסתו הוא פוגש באחרוני בני שבט המוהיקן, אשר מסייעים לו ומצילים אותו. הספר מעניק הצצה היסטורית מרתקת אל היחסים בין האירופאים ובין השבטים המקומיים.

5. ניקולה טסלה, ממציא – הרפתקאותיו של האקלברי פין / מארק טוויין

"מארק טוויין אוהב לצחוק", אמר טסלה באחד מהראיונות עמו. "כילד נרפאתי פעם על ידי קריאת ספריו". מאוחר יותר נפגשו השניים והפכו לחברים. האקבלרי פין הוא סיפורו של נער לבן הרפתקן ונועז וחברתו האמיצה עם ג'ים, העבד השחור הנמלט. השניים בורחים יחד במורד נהר המיסיסיפי ונקלעים לשפע הרפתקאות וחוויות.

"אם נודדת", התמונה המפורסמת המזוהה עם השפל הגדול ועלילת הספר "ענבי זעם".

6. אנגלה מרקל, מדינאית – האחים קרמזוב / פיודור דוסטוייבסקי

במפגש עם סטודנטים באוניברסיטה בדבלין העידה מרקל כי יצירתו של דוסטויבסקי היא מהאהובות עליה ביותר. הסופר הרוסי מגולל את עלילותיהם על שלושה אחים ואביהם האלכוהוליסט ההולל. לאחר הירצחו מואשם אחד האחים ומשפטו מסתבך לכדי סיפור בלשי מרתק, על רקע רומן משותף לבן החשוד ולאב הסורר. בסיפור קיים קטע שנקרא האינקוויזיטור הגדול ונחשב לאחד מחיבורי הספרות המשובחים ביותר. הרומן מטפל בשאלות מוסר, תיאולוגיה יחסי משפחה ופילוסופיה כללית.

7. לארי פייג', מייסד גוגל – אתה בטח מתלוצץ מיסטר פיינמן / ריצ'רד פיינמן

הספר מופיע ברשימת הספרים האהובים על פייג' כפי שפורסם במגזין Entrepreneur. הפיזיקאי, שנחשב לאחד מאבות תורת הקוונטים, ניחן גם בכושר הבעה יוצא מהכלל. הספר הוא אסופה של קטעי שיחות של פיינמן עם חברו רלף לייטון, היוצרים מעין דיוקן עצמי משעשע ומרגש של אחד מגדולי המוחות של דורנו.

8. נלסון מנדלה, מדינאי –  מלחמה ושלום / לב טולסטוי

"ספר אחד שחזרתי אליו פעמים רבות הוא היצירה הגדולה של טולסטוי", כתב מנדלה באוטוביוגרפיה שלו. בימי מלחמות נפוליאון, גנרל רוסי מופקד על ההגנה מפני פלישתו של המצביא הצרפתי לרוסיה. ספק אפוס היסטורי ספק רומן אפי, עשרות דמויות נשזרות בעלילה ומרכיבות תמונה חיה של חיי התקופה. הסיפור מיטיב להעמיק אל נפש האדם ומעלה שאלות פילוסופיות, פוליטיות ואמוניות. הספר נחשב ליצירה החשובה ביותר של הסופר.

9. מאיה אנג'לו, משוררת – נשים קטנות / לואיזה מיי אלקוט

אנג'לו תיארה את חוויית הקריאה בספר: "הן היו נערות נחמדות והבנתי אותן. הרגשתי כאילו אני כמעט שם אתן בחדר המגורים או במטבח". סיפורן של ארבע אחיות שונות בתכלית, בתקופת מלחמת האזרחים האמריקאית. בנות המשפחה נקלעות לקונפליקטים על רקע אישיותה הייחודית של כל אחת ולאור המשברים הפוקדים את המשפחה בזמן המלחמה.

10. ריצ'רד ברנסון, יזם מייסד וירג'ין – איש הקובייה / לוק ריינהרט

איש העסקים המצליח ציין בריאיון לרדיו Times כי הושפע מאוד מהעלילה. איש הקובייה הוא סיפורו של פסיכיאטר אשר מחליט יום אחד לחולל מהפכה בחייו: מעתה, כל ההחלטות שיקבל, קטנה כגדולה, יוכרעו בהטלת קובייה. זהו מסע מרתק אל עולם האקראיות ושאלות של גורל, מזל ומוסר. לספר יש עומק פסיכולוגי שנוגע בהרבה מאוד מהמנגנונים שמפעילים אותנו.

11. פאולו קואלו, סופר – מאה שנים של בדידות / גבריאל גרסיה מארקס

בריאיון עמו אמר קואלו כי הספר "משקף את עושרה של הנפש הלטינית". סיפורה של משפחה הנפרש על פני מאה שנה ומגולל את קורותיה, חצי מציאותיים וחצי בדיוניים. לאורך חמישה דורות מביא מארקס למעשה את סיפורה של האנושות, כשהוא יורד לעומקם של נושאים כמו אהבה, שנאה, טרגדיה וכמובן בדידות. נאמר על הספר שהוא מחולל סוגת הריאליזם המאגי והוא תרם לזיכוי של מארקס בפרס נובל לספרות.

12. שריל סנדברג, סמנכ"לית תפעול בפייסבוק – סדרת הארי פוטר / ג'יי. קיי. רולינג

סנדברג, אחת מדמויות המפתח ברשת החברתית, נשאלה בריאיון לNew York Times- איזה סופר הייתה רוצה לפגוש. תשובתה הייתה: "הייתי שמחה לפגוש את ג'יי. קיי. רולינג ולספר לה כמה אני מעריצה את כתיבתה ונפעמת מהדמיון שלה. קראתי את כל ספרי פוטר מיד כשהם יצאו. אני קוראת עכשיו עם ילדי ונהנית מהם באותה מידה". סיפורו של הקוסם הצעיר באקדמיה לכישוף. מלבד הכתיבה הנפלאה שאיכשהו מדברת למנעד גילאים רחב, בתשתית העלילה מונחות שאלות של קבלת האחר, סובלנות וערכים.

13. אלברט איינשטיין, פיזיקאי – דון קישוט / מיגל דה סרוונטס

הפיזיקאי הפולני לאופולד אינפלד שעבד עם איינשטיין שיתף כי זה הספר שהוא אהב יותר מכל והיה קורא אותו כדי להירגע. סרוונטס הצליח לטוות באותה עלילה טירוף, קומדיה ופנטזיה, כשהוא מגולל את קורותיו של דון קישוט, האביר שיוצא למלחמות צדק בעולם שוויתר על ערכים ובדרך נקלע לסיטואציות הזויות ואף היתוליות. נחשב לרומן האירופי הראשון וליצירה פורצת דרך.

קפה מובי דיק בבת-ים. לווייתן שהפך לאייקון תרבות.  verbaska / Shutterstock.com.

14. ניל דה-גראס-טייסון, אסטרופיזיקאי – מסעי גוליבר / ג'ונתן סוויפט

המדען הפופולרי אמר על הספר כי הוא מאפשר ללמוד על טבעם האמיתי של בני האדם, לצד שיעורים סאטיריים נוספים. באמצעות מפגשו של גוליבר עם עמים דמיוניים, מצליח הסופר להעביר ביקורת נוקבת על החברה. הוא פוגש את הגמדים, הענקים והמדענים, וכמובן את היאהו, בני השבט הבלתי מתורבת. בסוף מסעו מוצא גוליבר את שלוותו בחברתם של בעלי החיים.

15. הרוקי מורקומי, סופר – התפסן בשדה השיפון / ג'יי. די. סלינג'ר

"נהניתי ממנו כשהייתי בן 17", מספר מורקמי. "זכרתי אותו כמצחיק אבל הוא אפל וחזק". זהו ספר התבגרות המביא שלושה ימים מחייו של נער אמריקאי בשנות ה-60 בגוף ראשון. לאחר שסולק מהפנימייה שבה למד, יוצא הנער למסעות ונתקל בשלל אנשים וחוויות. זהו סיפור מורכב מאוד מבחינה פסיכולוגית-אישית, אך במקביל מתאר את כמיהותיו של דור שלם. הוא נחשב ליצירה פורצת דרך ששובה מבוגרים ומתבגרים כאחד.

17. מלקולם גלוודל, עיתונאי וסופר – תעתועי האקראיות / נאסים טאלב

הכותב השנון אמר על ספר הכלכלה כי "עבור חכמת וול סטריט מצויה, הוא מה שהיו התזות [הפרוטסנטניות] של מרטין לותר עבור הכנסייה הקתולית". הספר נחשב לאחד המשפיעים ביותר בעולם הכלכלה. הוא מתאר סיטואציות שבהן המזל שולט בחיינו, בעוד אנו משוכנעים כי גורלנו נמצא תחת שליטה. כיצד אירועים בלתי צפויים מופיעים בחיינו, טורפים את הקלפים ומשנים את כללי המשחק.

18. מורגן פרימן, שחקן ובמאי – מובי דיק / הרמן מלוויל

מורגן פרימן אמר בוועידה באתר Reddit כי היה ממליץ על הספר לאדם צעיר. היות והוא כבר קרוב ל-80, צעיר זה עניין יחסי. ואכן, הרומן המופלא מכיל מורכבויות פילוסופיות וספרותיות שגם אדם מבוגר יצטרך לשוב ולקרוא כדי לרדת לעומקן. מסע הנקמה של קפטן אחאב אחוז האובססיה בעקבות הלווייתן הלבן שקטע את רגלו מתואר מנקודת מבטו של איש צוות צעיר והרפתקן. מלוויל יצר עלילה שהיא הרבה מעבר לרומן. ירידתו לפרטים בתחום ציד הלווייתנים ועולם הספנות בכלל מותירה בקורא תחושה שהוא נמצא ממש על הסיפון, נושם את אוויר הים המלוח וחש את רסיסי המים על פניו. הספר נחשב ליצירה מובילה בספרות האמריקאית בפרט והעולמית בכלל.

תמונות כותרת: שוק ספרי עתיקות בעיר ליל, צרפת jorisvo / Shutterstock.com .

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.