אתנחתא של טבע: לטהר את המחשבות באוויר הצלול של הרי הרוקי הקנדיים


מסע של שעה בין רכסים רמים, אגמי טורקיז ויערות עד


בועז מזרחי | 31 מאי, 2016

זה לא סוד שחשיפה לטבע מביאה עמה תועלת בריאותית, וליתר דיוק, יש לה השפעה חיובית על רמות המתח שלנו. אבל האם צפייה בנוף וירטואלי משיגה אפקט זהה – או שהמגע הישיר עם הטבע הוא הכרחי? עם התפתחות טכנולוגיות של מציאות מדומה, החלו מדענים לחקור את השאלה והתוצאות הראשוניות מעודדות.

בנשיונל ג'יאוגרפיק, למשל, מדווחים על ניסוי שנערך בשוודיה אשר בחן את יעילותו של חדר טבע וירטואלי בהורדת חרדה. הנבדקים עברו מבחן במתמטיקה ולאחריו הוכנסו לחדר ונחשפו לסצנות טבע וקולות ציפורים בתלת ממד במשך כרבע שעה. הניסוי הוכיח שהדופק שלהם חזר למצבו הסדיר מהר יותר מנבדקים שישבו בחדר רגיל. ראיות נוספות נמצאו במחקר שנערך באוניברסיטת ברמינגהם ומצא כי חשיפה לטבע באמצעות מציאות מדומה סייעה לחולים להתאושש ולהחלים מהר יותר.

יציאה לטבע היא לא עניין של מה בכך עבור רוב התושבים שמרוכזים בערים הגדולות. בעוד שצפייה בטבע על גבי מסך אינה תחליף מושלם, מסתבר כי עדיין יש בה כדי להועיל לנו. הצלם דיוויד האטיג לא רק שותף לאמונה בכוחו של הטבע הווירטואלי, הוא אף יזם פרויקט שכל מטרתו להביא את סצנות הנוף המרגיעות לקהל הרחב. הפרויקט, שמכונה Nature Relaxation, הוא למעשה אסופה של סרטי טבע הממזגים את הצלילים המקומיים עם מוזיקת אמביינט שקטה ומרגיעה. בסרטון שלפנינו, למשל, השילוב של נוף הרי הרוקי הקנדיים עם צלילי הטבע והמוזיקה יוצר מעין תרפיה לנפש. הנופים הללו מסייעים לשטוף את העיניים ולנקות את המחשבות.

רכס הרוקי חוצה את אמריקה הצפונית מקנדה ועד מדינת ניו-מקסיקו בארה"ב. בחלקו הקנדי, הרכס ידוע בנופיו עוצרי הנשימה ובעיקר בזכות אגמי הטורקיז ויערות המחט העצומים שלמרגלות הפסגות המושלגות. זהו, ללא ספק, אחד היעדים החביבים בעולם על צלמי טבע, שכן מלבד נוף מרהיב, שפע חיי הבר בסביבה מספק מפגשים מרתקים למכביר. את כל הטוב שיש לאזור להציע תפס בעדשתו האטיג וערך לכדי "סיור ויזואלי מלא בן שעה, באחד המקומות המהוללים בטבע", במילים שלו.

האתרים שבהם צולמו הסצנות הם הפארקים הלאומיים ג'ספר, באנף, יוהו וגליישר. הצפייה באתרים "נועדה למלא אתכם בשלווה והשראה… להיפטר מהדאגות במקום מופלא". כך למעשה מתייחס האטיג לכל הסרטים שלו. הוא יוצר אותם מתוך כוונה לשמש ככלי תרפויטי, ובהתאם לכך בוחר את האתרים וסגנון הצילום. כל הביקור הווירטואלי ברכס הרוקי הקנדי אומר שלווה, שקט וניקוי ראש. אפילו המפלים הגועשים מצולמים בצורה משרת רוגע. לכך יש להוסיף את המוזיקה שהולחנה בידי נבחרת מצומצמת של מוזיקאים, המחמיאה לנופים בצורה מדויקת ומשלימה את החוויה הוויזואלית דרך האוזניים.

באתר האינטרנט של Nature Relaxation מצוין כי מטרת הפרויקט היא "לקחת את הקהל למסעות מרגיעים ומעוררי השראה באיכות גבוהה אל גני העדן של העולם, ולאפשר לכל אחד להתחבר מחדש לטבע – וליהנות מהיתרונות הבריאותיים החיוביים הנובעים מחשיפה מוגברת אליו". כמו שאר הסרטונים, הביקור בהרי הרוקי מתוכנן להיות תמהיל של אמנות, בידור ותרפיה – ומטרתו להפחית מתח באופן טבעי. מיד כשהעיניים סופגות את הגוון הבוהק של אגמי האזמרגד אפשר לחוש את האפקט המדובר. האיילים המלחכים עשב באחו הרענן, הפסגות הצחורות, השמיים הצלולים וצליל המים המפכפכים – כל אלו שואבים את הצופה פנימה ומשכיחים ממנו הכול חוץ מהיופי הטבעי.

כמו יצירת אמנות שכל חלקיה מסודרים בקומפוזיציה ואיזון מושלמים, נופי הרוקי מעוררים לחיים את אותו אזור פנימי בתוכנו שבו תחושת הזמן אובדת ומן חיבור נצחי לשורשים הטבעיים שלנו גורם לנו להרגיש בבית. במילים אחרות, לא משנה אם הם כאן לידינו או אי שם באמריקה הצפונית, לטבע הבתולי יש את כוח הפלא לשקף את ממלכת השלווה הפרטית שלנו ולהושיב אותנו על הכס.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.