אתנחתא של טבע: 3 יצורים ימיים שיפתיעו אתכם באינטליגנציה שלהם


חוכמת האוקיינוס – בעלי חיים מפגינים יכולות קוגניטיביות גבוהות


בועז מזרחי | 10 מאי, 2016

את האינטליגנציה המופלאה של חיות יבשה אנו יכולים לפגוש על בסיס יומיומי. אם יש לכם כלב, אתם ודאי מכירים מקרוב את הכישורים שלו. אבל גם אם לא, די לצאת לרחוב ולעקוב אחר התנהגות העורבים לכמה דקות, בכדי לגלות עד כמה חכמות החיות הללו. מה שנדיר יותר לפגוש פנים אל פנים את פלאי האינטליגנציה של בעלי חיים ימיים, שהמגע הממוצע שלנו עמם מתרחש לעתים רחוקות בלבד. העובדה שהם משגשגים היכן שאנו לא מסוגלים לשרוד, רק מחדדת את הזוהר המסתורי של היכולות האינטלקטואליות שלהם.

יש אמרה מדעית מפורסמת הקובעת שאנו יודעים על מרחבי החלל יותר משאנו יודעים על מעמקי האוקיינוס. ואכן, ימי כדור הארץ מציעים מגוון בלתי נתפס של יצורים אינטליגנטיים. עם פיסת אינפורמציה אחת בכל פעם, הולך מאגר החוכמה הזה ונחשף בפנינו. לעתים המידע על אודות כישוריהן השכליים של חיות הים מגיע בעקבות מחקרים מדעיים לאורך שנים, ולפעמים סתם כך, במפגש אקראי עם דג במים. הדוגמאות שלפנינו מייצגות אמנם שבריר זעום ממידת האינטליגנציה שאכן קיימת בקרב דרי האוקיינוס, אך הן בולטות בייחודן וחושפות בפנינו רף גבוה מאוד של חוכמת מעמקים.

1. דולפינים מזהים את עצמם במראה

אחד הסמלים המובהקים לאינטליגנציה בעולם החי בכלל, ומתחת למים בפרט, הוא הדולפין. אינספור מחקרים מנסים לפענח את מערכות התקשורת המתוחכמות ואת חיי החברה המורכבים של היצורים הנמרצים והחינניים הללו. החיים בלהקה מצריכים לבטח פיתוח יכולות קוגניטיביות גבוהות. ואולם, מעניין לגלות את האינטליגנציה של הדולפינים גם ברמה האישית. פרופסור דיאנה רייס מהאנטר קולג' בניו יורק עוסקת בפסיכולוגיה השוואתית של בעלי חיים לעומת האדם, וחקרה רבות את הדולפינים. סרטון של BBC Earth מציג את "ניסוי המראה" של הדולפינים: בפשטות, החוקרים הציבו מראה בבריכה ובדקו את תגובותיהם של הפרטים. מניתוח התנהגותם מול הבבואה, ניכר בפירוש כי הדולפינים מזהים שמדובר בהשתקפותם שלהם, להבדיל מבעל חיים זר. בתגובה לבידור החדש בסביבה החלו לנפנף בסנפיריהם, לפעור פיות, להתגלגל כדי להביט בבטנם ולבטא התנהגויות שאינן אופייניות למפגש עם פרטים אחרים. הממצאים הללו מדהימים על רקע סרטון וידיאו פופולרי שהופץ ב-2015 ובו מוצג "ניסוי המראה" בג'ונגל בגבון. התגובה של חיות היבשה למראה, אפילו של פרימטים הנחשבים לבעלי מוח מפותח, גרמה לדולפינים להיראות נבונים ומעודנים, בלשון המעטה.

 

2. לדגים יש חברים?

כאמור, לעתים לא צריך מחקר מדעי וניסויים פסיכולוגיים כדי לפגוש באינטליגנציה שמתחת למים. במקרה של איש ארגון המחקר והשימור הימי Core Sea, שיצא לצלילת שנורקל בתאילנד, כל שנדרש היה תזמון ומיקום מושלמים. במים הרדודים של מפרץ צ'אלוקלום בקו-פנגאן שוחים להנאתם דגי קיפודג, כשלפתע נלכד אחד מהם ברשת דייגים ישנה שהסתבכה בין צמחי המים. הדג השני, לעומת זאת, נותר חופשי לשחות משם לעיסוקיו, אך בכל זאת נותר לשהות לצד הדג הלכוד. כל זה יכול היה להיראות כהתנהגות מתקבלת על הדעת כל זמן שהדגים היו לבד, אם כי גם זה מוטל בספק. ואולם, כאשר הגיע לזירה בן אדם שאחז שבר בקבוק זכוכית בידו, מצופה היה מהדג החופשי להימלט על נפשו. הטבע צייד את הקיפודגים בשלל אמצעי הישרדות, ביניהם קוצים (מכאן שמם), כושר ניפוח להפחדת אויבים וארס. אם לשפוט לפי אירוע זה, ייתכן שלקיפודגים יש גם אינטליגנציה חברתית לא מבוטלת. איש המכון הימי החל לחתוך את מיתרי הרשת בתנועות שעשויות להבהיל כל יצור שלא מבין את מטרתן, אך הדג החופשי נותר לשחות ליד חברו הלכוד והמתין בסבלנות עד שישוחרר. כשהצליח הצולל לחלץ את הדג מהרשת, השניים שחו לדרכם בנונשלנטיות, כאילו עוכבו ברחוב לשיחה עם מכר.

 

3. הימלטות התמנון

חלקנו בוודאי זוכרים את הגיבור האמיתי של מונדיאל 2014, הלא הוא פול התמנון, שהתפרסם בזכות יכולת ניבוי תוצאותיהם של משחקי כדורגל. ועל אף שמדובר בקוריוז משעשע, כישוריהם הקוגניטיביים המציאותיים של התמנונים מרשימים לא פחות. בשידור של NPR מספר העיתונאי האמריקאי סקוט סיימון על אינקי, תמנון שנמלט מהאקווריום הלאומי של ניו זילנד. לאחר שנעלם ניסו מומחים לעלות על נתיב הבריחה. העקבות שהותיר מרמזים על בריחה נועזת: אינקי כיווץ את גופו (תמנונים ידועים ביכולת זו) והזדחל דרך רווח צר בראש האקווריום. משם נפל לרצפה, עבר שניים וחצי מטרים על האדמה וגלש בצינור ניקוז מרחק של כ-50 מטרים – עד שנחת במי המפרץ. "הוא הותיר אחריו את חברו לתא, בלוטצ'י, שעד כה לא אמר דבר לרשויות", מתלוצץ סיימון. אבל בהקבלה לסיפורי בריחה מסתוריים מהכלא יש לא מעט מן האמת. התמנונים הם "אמני הימלטות נהדרים", מסביר אליקס הארווי, מומחה מהאגודה הבריטית לביולוגיה ימית. דוגמה מפילת לסתות לכך היא סרטון יוטיוב שמציג כיצד תמנון פותח מכסה של צנצנת. ולא, הכוונה אינה בדחיפה או משיכה – התמנון מצליח להבין כי המכסה סגור במנגנון של הברגה, מסובב אותו בכיוון הנכון באמצעות זרועותיו, ופותח אותו, כמעט בטבעיות. התמנונים תועדו גם כשהם משתמשים בכלים, ומבחנים הראו כי יש להם יכולת ליצור מפות מנטליות מורכבות. מה שמפתיע בבריחה של אינקי הוא העובדה שעבר ממקום מוגן, שבו לעולם לא חסר אוכל, אל סביבה שורצת טורפים שבה עליו לעבוד קשה בשביל מזונו. סיימון אומר כי "אינקי בחר בחופש על פני הגנה".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.