אתנחתא של טבע: כוח החיים מתפרץ בחגיגה של צבעי אביב


סרטון טיים-לאפס מציג פריחה של צמחים עוד משלב הניצן


בועז מזרחי | 12 אפריל, 2016

"האביב הוא דרכו של הטבע לומר 'בואו נעשה מסיבה'!", כפי שאמר פעם השחקן רובין וויליאמס. וכידוע, אין כמו תפאורה צבעונית כדי להפוך מסיבה למוצלחת. לכל עונה הקסם שלה, ובאביב הטבע מתפאר בהישגיו ומציג לראווה את עונת הפריחה וההתחדשות. כפי שבעלי חיים מתרבים בתקופת האביב, כך מתרחש בקרב הרבה מאוד צמחים. מדוע דווקא בעונה הזו? ככל הנראה משום שכך הם מגדילים את סיכויי ההישרדות של הצאצאים הרכים – שנחסכת מהם התמודדות עם קור מקפיא או חום לוהט בשלב הרגיש ביותר בחייהם.

הצלם הבריטי ניל ברומהול ערך מחווה לפריחת האביב בדמות סרטון טיים-לאפס שעוקב אחרי הפריחה משלב הניצן ועד לפתיחה המלכותית של עלי הכותרת. הסרטון שלו מואץ ב-800 אחוז, כך שניתן לראות את התהליך מתחילתו עד סופו מבלי לבלות ימים שלמים בחוץ. הווידיאו מכסה מגוון גדול של פרחים בצבעים שונים ועם סוגי פריחה מרובים: חלקם נראים כמו מחול מעגלי, אחרים כמו זנבות של שועלים; פרחים נוספים נראים כבתי מנורה שולחניים ועוד. לכל פריחה הייחוד שלה, ויחד יוצרים הצמחים רצף אביבי שמסמל את התחדשותם של חיים רעננים.


השעון הפנימי של הפרחים

על אף מזג האוויר ההפכפך של האביב, עונה זו מאופיינת בתנאים נוחים יחסית בכל הנוגע לטמפרטורה. בשונה מהחורף ומהקיץ, האביב אינו מזמן פרקים ממושכים מדי של חום או קור קיצוניים. כך שבממוצע להרבה צמחים מאוד נוח להגיח לעולם בשלב זה של מחזור כדור הארץ מסביב לשמש. אבל איך הם יודעים שהגיע הזמן?

כדי לענות על שאלה זו חקרו בוטניקאים את ה-DNA של צמחים וניסו לבודד את הגנים שאחראים על תזמון הפריחה בצמח. כתב העת science daily מדווח כי החוקרים מאוניברסיטת וורוויק הציגו את ממצאיהם בכנס ביולוגיה בפראג ובו חשפו כיצד מוטציה גנטית משנה את זמני הפריחה של צמחים מסוימים, וגם כיצד תיקון גנטי יכול להשיב לצמח את מחזור הפריחה הטבעי שלו. הגנים הללו הם חלק מהשעון הביולוגי של הצמח אשר מסייע לו לזהות אותות חיצוניים המבשרים על העת לפרוח, ביניהם טיב הקרקע והטמפרטורה, אבל בעיקר אורך היום.

ידוע שצמחים מתחזקים מערכת יחסים הדוקה עם אור השמש, ולכן זה לא מפליא שיש להם חיישנים שמסוגלים לזהות שינויים בזמן התאורה. במובן זה בני האדם והצמחים מתבססים על מנגנון זהה. מדענים משערים כי היכולת שלנו לזהות צבעים נטועה בחיישן קדום לזיהוי תאורה, כלומר להבחנה בין יום ולילה. על פי הפרסום ב- science daily, "צמחים רבים שולטים בתזמון הפריחה כך שתתאים לעונה מסוימת, על ידי תגובה לאורך היום". הפריחה, אם כן, מסמלת את השפע שמציע הטבע ושבא לידי ביטוי בראשיתו של מחזור החיים. הצמחים שמזהים כי הגיעה השלב בשנה שבו האנרגיה מחוללת החיים זמינה, לצד שפע המים בעקבות הגשמים והפשרת השלגים, פותחים את עלי הכותרת ומניעים תהליך רוחבי וחוצה מינים של התחדשות.

אפקט הדומינו פועל כמו אש מתלקחת: חרקים שהיו רדומים בחורף יוצאים בהמוניהם אל הבופה הפרחוני שממתין להם במרחבים; ציפורים, יונקים וזוחלים הניזונים מהחרקים יוצאים לחדש את מלאי המזון והאנרגיה שהצטמצם בחודשי החורף הדלים – ושרשרת המזון כולה נכנסת להילוך גבוה הכולל חגיגה של אוכל ורבייה.

אור החמה הוא אחד המקורות העיקריים המאפשרים את קיומם של החיים. האנרגיה המגיעה מהשמש, על גלגוליה השונים, היא הכוח המניע של כל החיים האורגניים על פני כדור הארץ. לכן, אור השמש המצוי בשפע כאשר הימים מתארכים מסמן את תרועת הפתיחה עבור מרבית היצורים החיים, ובכללם הפרחים, לצאת למסיבה שמארגן הטבע, בחסות כוכב המרוחק מאות מיליוני קילומטרים מכאן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.