כשידע ורגש נפגשים – התמונות הזוכות בתחרות צילומי המדע של ויקיפדיה


אוסף צילומי מדע מרהיבים מתוך תחרות ויקיפדיה האירופית


בועז מזרחי | 6 אפריל, 2016

בכל רגע נתון עמלים אלפי מדענים מסביב לעולם על ניסויים ושוקדים על מחקרים לקידום הידע האנושי. בכל רגע נתון אחד מהם יכול לחשוף תגלית מדעית שתשנה את חיינו. ואולם, מרבית העבודה המדעית אינה זוכה לתהילה או ליוקרה. חלק ניכר מפעילותם של ביולוגים, פיזיקאים, רופאים, כימאים ושאר בעלי מומחיו, הוא אפור וסיזיפי. אמנם אין בכך כדי להוריד במאום את חשיבות פועלם, אך ספק אם הם נהנים מקרדיט מספק על חלקם בבניית השדרה המדעית לתגליות עתידיות.

כדי להוקיר ולכבד את פעילותם של מדענים יזם ארגון ויקימדיה את תחרות צילומי המדע האירופאית. התחרות מתמקדת בתמונות ששותפו במאגר שממנו דולים עורכי ויקיפדיה את התמונות לערכים. החיבור בין צילום ומדע הוא טבעי והדוק. מדענים רבים משתמשים בצילום כדי לחקור את העולם שלנו תוך יישום טכניקות שמתגברות על התפיסה האנושית: צילום אינפרא אדום, צילום מיקרוסקופי, צילום מרובה שכבות וכן הלאה. כך, למשל, ניתן לתפוס את תנועתם של בעלי חיים בלילה, להבין את צורתם של פתיתי שלג או לקבל תמונות של גלקסיות מרוחקות. מעבר לכך, הצילום משמש לתיעוד כמות גדולה מאוד של נתונים מדעיים.

התחרות של ויקמדיה, אם כן, באה לעודד צלמים לשתף עבודות של מדענים – הן כדי להכיר בחשיבות המחקרים והן כדי להוסיף ולתרום להפצת הידע האנושי במסגרת המפעל האדיר שנקרא ויקיפדיה. אלפי צלמים מ-40 מדינות שלחו כעשרת אלפים צילומים, ומתוכם נבחרו המקום הראשון והשני בחמש קטגוריות: אנשים במדע, צילום מיקרוסקופי, וידיאו, תמונות בסדרות וקטגוריה כללית.

באתר התחרות בחרו לציין את דבריו של הביולוג וצלם הטבע האסטוני אורמאס טארטס: "תמונה טובה מרחיבה את האופקים של ההבנה האנושית". טארטס מגדיר תמונה מושלמת ככזו ש"משלבת ידע ורגש". מילים אלה מחברות את הערך האסתטי שבצילום עם הערך הפרקטי שבעבודה המדעית שהוא מייצג ומזכירות לנו את חשיבותם המשותפת.

צילום מיקרוסקופי

מקום ראשון. שני מינים של רבי רגליים. מימין Polydesmus ומשמאל Julus. צילום: Pr.zs.i.

מקום שני. פני השטח של מחוש פרפר. צילום: Pavel Kejzlar.

אנשים במדע

מקום ראשון. בדיקות הכנה למתקן ניסויים פיזיקליים במכון המדעי פראונהופר, גרמניה. צילום: Thomas Ernsting.

מקום שני. ואדים יבגנייביץ פריבלוב מעביר הרצאה באוניברסיטת הפוליטכניק בסנט פטרסבורג. צילום: Daniil Filatov.

תמונות בסדרות

מקום ראשון. צילום באור מקוטב של גבישי פרצטמול מיקרוסקופיים, החומר הפעיל בתרופות לשיכוך כאבים (אקמול, דקסמול וכו'). צילום: Radix2010.

מקום שני. תנועת הירח העובר בדיוק מאחורי כדור הארץ בזמן ליקוי ירח. צילום: Christina Irakleous.

וידיאו

מקום ראשון. המחשה של תופעת "מוליכות-על" בתרכובת כימית. בתנאים מסוימים, השדה המגנטי של חומרים בעלי מוליכות-על מאפשר להם לרחף באוויר ללא מקור אנרגיה חיצוני. צילום: Maxim Bilovitskiy. לצפייה בוידיאו.

מקום שני. טיפות של היסוד המתכתי גליום מצטרפות אחת לשנייה על מים. צילום: Tavo Romannלצפייה בוידיאו.

קטגוריה כללית

מקום ראשון. גמל שלמה עם ראש חרוט הולך על מסילת ברזל בארקאדיה, האזור ההררי של דרום יוון. צילום: Panagiotis Stavropoulos.

מקום שני. בועה קפואה. צילום: Danielarapava.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.