יום הולדת יש רק פעם בשנה – האם משנה מתי הפעם הזאת מתרחשת?


מחקרים: תאריך יום ההולדת יכול להשפיע על הבריאות ולעצב את האישיות


בועז מזרחי | 18 ינואר, 2016

עד כמה אנחנו יכולים לעצב את מהלך החיים ועד כמה הוא מושפע מגורמים שאינם תלויים בנו? המתח בין הפעיל לסביל נתפס הרבה פעמים באופן דיכוטומי: גישות מסוימות מצדדות בגורל מוחלט ואחרות גורסות כי הכול נמצא בשליטת האדם. אך כמו ברוב השאלות הגדולות המעסיקות את האנושות, התשובה מכילה קצת מזה וקצת מזה. הרציונל אומר לנו שגורלנו בידנו – כך, למשל, האפשרות שנתקבל ללימודי רפואה תלויה אך ורק במידת ההשקעה בלימודים. מאידך, ישנן תפיסות שעל פיהן קבלה ללימודי רפואה תלויה בגורמים עלומים או כאלה שאינם תלויים בנו, כמו סדר קוסמי, גורל או מזל.

גם אם זה נשמע לחלקנו מוזר, לא מעט מחקרים מדעיים מציגים מסקנות התומכות בגישה השנייה. הבולטים שבהם הוכיחו קשר בין תאריך יום ההולדת ובין היבטים שונים בחיי האדם כמו בריאותו הפיזית, הישגיו בלימודים או מידת האושר שלו. מטבע הדברים, לא מדובר על קשר מיסטי אלא על מנגנונים שונים ומגוונים (כימיים, סוציולוגיים וכדומה) שנכנסים לפעולה בתקופות שונות של השנה ועשויים להותיר חותם על האישיות ועל הבריאות לשארית החיים. התוקף המדעי לא סותר את העובדה שחלק מחיינו מושפע מגורמים שאינם בשליטתנו, בדיוק כמו שהגנטיקה שלנו מוכתבת מראש. כפי שהיטיב להסביר זאת ביל גייטס, מידת התמרון שלנו בתוך סט נתון של תנאים היא עצומה, אבל תמיד כדאי להכיר את הגדרות הפתיחה או נקודת המוצא שלנו. זהו זרקור מרתק ומעט שונה על אחד הימים החשובים ביותר בשנה: יום ההולדת שלנו.

גילוי נאות – כל המחקרים שנציג מביעים הסתייגות מתפיסה חד-משמעית של הנתונים. אמנם כולם בעלי תוקף מדעי, אבל הם מציגים מגמות רווחות ולא מתיימרים לקבוע עובדות החקוקות בסלע. ועדיין, יש במידע הזה חומר למחשבה, כיוון שהוא מאפשר לנו הצצה אל תהליכים שאנו לא תמיד מודעים אליהם, ועשויים להסביר לנו כמה דברים על עצמנו או על ילדינו.

מחפשים דרך מקורית לחגוג יום הולדת לילדי הקיץ, החורף, הסתיו או האביב? היכנסו לכאן

בריאות קיצית

קחו למשל את ילידי הקיץ. במאמר ב-psychology Today כותב ד"ר ראלף ריבאק ש"מדענים גילו כי עתידו הבריאותי של אדם יכול להיות קשור ליום ההולדת שלו". הוא מציג סדרת מחקרים שבחנה את הבריאות הנפשית של אנשים שנולדו בעונות שונות. בסיס הנתונים של המחקר הכיל קרוב ל-30 מיליון בני אדם והוא מציג מגמה די ברורה – ילדים שנולדו בחודשי הקיץ וקצת לתוך הסתיו הם בעלי סיכויים טובים לבריאות נפשית גבוהה.

ויטמין D מאור השמש שאליו נחשפים ולדות בקיץ יכול לחזק את בריאותם.

לדבריו של ריבאק המדעים לא בטוחים לגמרי מה הסיבות לבריאות המנטלית של ילדי הקיץ, וההשערה היא כי לאור השמש יש יד בדבר. "אחת האפשרויות היא שחודש הלידה משפיע על השעון הביולוגי שלנו", הוא מסביר. מחקרים גילו שעכברים שנולדו בחורף התקשו להסתגל למחזור של אור הקיץ וייתכן שאותו אפקט מתקיים גם בקרב בני אדם. לדבריו, "היכולת שלנו לווסת את השעון הביולוגי קשורה בצורה הדוקה למצב הרוח". ולכן עולה התיאוריה כי ילדים שנולדו בקיץ מפגינים מגמה של בריאות נפשית חזקה. אפשרות נוספת שמציג ריבאק היא ריכוז גבוה של ויטמין D אצל ילדי הקיץ, שבאופן טבעי נחשפים יותר לאור השמש בשלבים קריטיים של התפתחות המוח. "מחקרים חשפו תפקיד של ויטמין D במערכת העצבים", אומר ריבאק, מה שיכול להסביר את החוסן המנטלי הגבוה שלהם.

אבל מתברר שההשפעה של יום הולדת בחודשי הקיץ לא מסתכמת בבריאות נפשית, לפחות על-פי מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. חוקרים מהאוניברסיטה פיתחו אלגוריתם ממוחשב שיעבד כמות עצומה של נתונים ויבחן את הקשר בין חודשי הלידה ובין מידת הבריאות. בגדול, הנתונים מצביעים על עמידות גבוהה של ילדי הקיץ במגוון רחב של תפקודים בריאותיים, כמו פעילות קרדיווסקולרית, נשימה, מערכת העצבים וכן הלאה. נתונים דומים נמצאו גם במחקר שנערך בבאוניברסיטת קיימברידג', אבל הנקודה ברורה.

פרופסור ניקולס טאטונטי, שניהל את המחקר באוניברסיטת קולומביה, מבקש לקחת את הנתונים בעירבון מוגבל: "מה שזה אומר לנו זה לא בדיוק מתי עלינו להביא תינוקות, אלא מה בסביבה תורם לבריאות". הוא מוסיף כי השפעת חודשי הלידה "מצומצמת יחסית בהשוואה לגורמים שניתן לשלוט בהם". כלומר, המדע לא מבקש להבין באיזה חודש עדיף להיוולד, אלא לשפוך אור על הנסיבות שעשויות להשפיע על הבריאות.

מחפשים דרך מקורית לחגוג יום הולדת לילדי הקיץ, החורף, הסתיו או האביב? היכנסו לכאן

הישגים חורפיים

אם יום ההולדת שלכם או של ילדיכם חל בחורף או בסתיו והחזקתם מעמד עד כאן, הרווחתם. כנראה שזה נובע מהכישורים הקוגניטיביים המפותחים של ילידי עונה זו. סקירה מקיפה של ה-British Psychological Society מציגה יתרונות בלימודים וכן יתרונות פיזיים לילדים שנולדו בחודשי החורף. כפי שנכתב בסקירה, גוף ראיות משמעותי מצביע על כך ש"תלמידים [שנולדו בחורף] הם בעלי סיכויים טובים להשיג ציונים גבוהים". במקרה הזה, תוקפם של הנתונים קיים לגבי ילדים וילדות במקומות שונים בעולם ובטווחי גילאים רחבים. בנוסף, ילדים שנולדו בחורף נוטים גם לגלות ביטחון עצמי גבוה וחיים חברתיים פעילים יותר.

גם ההישגים הספורטיביים של ילדי חורף נוטים להיות מוצלחים. מחקר בקנדה, למשל, גילה שכ-40 אחוז משחקני ההוקי המצטיינים חוגגים את יום הולדתם בחורף. בהמשך נתונים אלו אומתו בענפים נוספים, בין אם קבוצתיים – כמו כדורגל, כדוריד וכדורעף – ובין אם אישיים, כמו שחייה או טניס.

מה ביום הולדת חורפי גורם לאנשים להצליח מבחינה אקדמית או ספורטיבית? במקרה הזה המנגנון אינו ביולוגי, אלא חברתי. נראה כי מה שמקנה יתרונות לילדי החורף בגדול הוא השנה הקלנדרית, או ליתר דיוק, תאריכי שנת הלימודים. בסקירה של ה-British Psychological Society משתמשים במינוח "גיל יחסי" – ילדים שנולדו בחודשים דצמבר, ינואר ופברואר יהיו לרוב מבוגרים מבני כיתתם. בהכללה, הם נמצאים צעד אחד קדימה בהתפתחות הקוגניטיבית והפיזית, כך שלאורך השנים נוצר לטובתם יתרון מצטבר שעשוי להיות משמעותי גם בחיים הבוגרים.

כאמור, כל המחקרים שהוזכרו מציגים גורמי השפעה על מהלך החיים שקשורים ליום ההולדת שלנו. הם לחלוטין לא מייצגים גורל מוכתב מראש וגם לא מתיימרים לנבא משהו. הערך המדעי שלהם הוא באספקת מידע חדש על גורמים נסיבתיים שמשפיעים על חיינו. אנחנו, מצדנו, יכולים להתבונן על יום ההולדת מזווית נוספת, להכיר את היתרונות המיוחדים שזכינו להם – בין אם נולדנו בחורף, בקיץ, בסתיו או באביב – ואולי אפילו למנף אותם. לכל ילד שנולד יש את הייחוד שלו, אבל מסתבר שהוא מתברג גם בתוך מערכת רחבה של תהליכים, אשר מקשרת אותו הן לחברה שסביבו והן לטבע שבו הוא חי. שיהיה במזל.

מחפשים דרך מקורית לחגוג יום הולדת לילדי הקיץ, החורף, הסתיו או האביב? היכנסו לכאן

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.