קריאת סיפורים מפתחת את המוח – כך תהפכו אותה לחוויה מיוחדת


מחקרים מצביעים על חשיבותם של ספרים להתפתחות הקוגניטיבית של ילדים


בועז מזרחי | 1 נובמבר, 2015

כמבוגרים, לפעמים אנו צריכים להכריח את עצמנו לפתוח ספר ולקרוא (ממגוון סיבות שלא ניכנס אליהן). זה מפליא למדי בהתחשב בעובדה שכילדים חיכינו בכיליון עיניים לזמן הקסום של שעת הסיפור לפני השינה. אכן, ילדים אוהבים סיפורים. מדוע? כי הם מרחיבים את עולמם ופותחים בפניהם מציאות חדשה, שלמעשה מתקיימת בתוכם, בדמיון שלהם. מחקרים רבים עסקו בהשפעתה של קריאת סיפורים על ילדים, וכל הממצאים מצביעים על יתרונות קוגניטיביים משמעותיים.

מלבד פעולת הקריאה עצמה ותוכן הסיפור, גם לאופן הקריאה יש משמעות שכדאי לקחת בחשבון. לכן ההמלצה היא לנסות ולגוון את סגנון הקריאה מדי פעם. כך למשל, סיפורים אינטראקטיביים או קריאה בחברה יכולים לתרום לפיתוח הכישורים החברתיים והרגשיים של הילד. אבל לא נקדים את המאוחר. לפני הכול – כיצד הקריאה מסייעת להתפתחות המוח?


קריאה לילדים מציתה את הדמיון, ולא רק

תופתעו לגלות אילו אזורים מופעלים במוחם של ילדים בזמן האזנה לסיפורים. כתבה ב-New York Times מדווחת על מחקר שבדק בזמן אמת כיצד משפיעה קריאת סיפורים על מוחם של ילדים. "בעוד שאנו יודעים כי קריאה לילדים קשורה לתוצאות טובות, יש הבנה מוגבלת של המנגנון", אומרת מחברת המאמר פרופסור פרי קלאס, מומחית לרפואת ילדים מאוניברסיטת ניו יורק. מחקרי עבר כבר מצאו כי קיים קשר בין קריאה בגיל צעיר ובין הצלחה בלימודים, שיפור השפה והדמיון – וכעת נשאלת השאלה כיצד זה קורה.

לשעת סיפור מומחזת ובלתי נשכחת – היכנסו לכאן

אחד המחקרים שקלאס מדברת עליהם נעזר בטכנולוגיית fMRI (דימות מגנטית) כדי לגלות מה מתרחש בתוך המוח בזמן הקריאה. למרבה ההפתעה, החוקרים גילו כי מלבד האזורים הקשורים לשפה ולשמיעה, פעולת הקריאה עוררה גם את האזור הוויזואלי במוח. יתרה מזאת, הקריאה הפעילה "אזור [במוח] שהוא קו פרשת מים ותפקידו ליצור אינטגרציה רב-חושית, קודם של שמיעה ואחר כך של ראייה". הפעלת האזור הקשור לראייה התרחשה גם כאשר הילדים האזינו לסיפורים ללא תמונות.

מה הקשר בין הראייה להאזנה לסיפור? עורך המחקר, ד"ר ג'ון ס. האטון מסביר כי "כאשר הילדים מאזינים לסיפורים, הם מדמיינים אותם בעיני רוחם". הילד מקשיב למילים, אך מוחו מתרגם אותן לתמונות, כיוון שכך הוא יוצר את החיבור אל המציאות המוכרת לו ומפיק משמעות. העבודה שמוחו של הילד 'נאלץ' לעשות כדי לעבד את המילים שהוא שומע מעודדת את היצירתיות שלו.

לכן, כאשר אתם קוראים לילד סיפור, אתם מסייעים לו לפתח את השפה, את הדמיון, ואת הקשר בין השמיעה לראייה – הכול באריזה אחת. זו הסיבה שהאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים הוציאה הנחיה לעודד קריאה לילדים מרגע הלידה.

הילד שומע מילים ומתרגם אותן לתמונות, תהליך שמחזק את היצירתיות והדמיון.

מדוע חשוב לגוון את אופן קריאת הסיפורים?

לקריאה האורתודוקסית, כלומר בבית לפני השינה, יש השפעות חיוביות מוכחות. ואולם, ישנם כמה יתרונות גם לגיוון המיקום, האווירה ואופן הקריאה. בסקירה נרחבת שערך האיגוד הלאומי לחינוך ילדים בארה"ב בנושא קריאה מצוין כי "מורים טובים משתמשים במגוון אסטרטגיות לימוד שיכולות להקיף את השונות הגדולה של ילדים בבתי הספר".

אחת השיטות היעילות ביותר לפיתוח הילדים היא קריאה פעילה – כאשר מערבים את הילד במהלך העלילה. המורה קורא את הסיפור בקבוצות קטנות ומעודד את הילדים לקחת חלק פעיל על ידי הצגת שאלות ושיח. "השיחה שסביב הסיפור היא שמעניקה לקריאה את הכוח ועוזרת לילדים לגשר בין העלילה לבין חייהם". הגישה הזו מגובה גם במחקרה של פרופסור ליאה מק'גי מאוניברסיטת אוהיו, אשר בחנה כיצד קריאה פעילה מסייעת לילדים לפתח יכולות אנליטיות וקוגניטיביות.

באוניברסיטת יוטה הקימו מיזם מיוחד לשיפור כישורי הלמידה בכלל והקריאה בפרט בקרב ילדים. אחד הפרויקטים במיזם נקרא Reading In Motion והוא נועד "לאפשר לתלמידים לקום משולחנות הכתיבה ולהשתמש בכל גופם ושכלם לשליטה בכישורי הקריאה". ההנחה של הפרויקט שקריאה מאפשרת לילדים לגלות את הייחודיות ואת החוזקות שלהם, כאשר שילוב של אמנות – כמו דרמה – מסייעת להעצים את החוויה ואת השפעתה. מתברר שהאפקטיביות של הקריאה הפעילה היא עצומה: מחקר שנערך על שיטת Reading In Motion מצא כי ילדי גן הצליחו להשיג כישורי קריאה של ילדי בית ספר.

כמבוגרים יש לנו את הכוח לכוון את הילדים ולהעניק להם כלים מעצימים בתחום החברתי, הרגשי והקוגניטיבי. ככל שילדים יאזינו מגיל צעיר יותר ליותר סיפורים – ובדרכים מגוונות – כך יתרחב עולמם הפנימי ויתפתחו בהם מגוון כישורים נחוצים. וכמובן שדוגמה אישית חזקה מהכול, אז גם אם לפעמים צריך להכריח את עצמנו, כדאי מדי פעם לפתוח ספר ולקרוא, גם בשבילנו וגם בשביל הילדים שלנו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.