איך מוצאים את נתיבנו בחיים? יוצרים אותו תוך כדי צעידה במסע


מדוע הדרך הארוכה והמייגעת היא זו שיוצרת אושר?


בועז מזרחי | 7 אוקטובר, 2015

קיימת תפיסה לגבי החיים כמסלול או כדרך עם נקודת התחלה ונקודת סוף מוגדרות, ואנו, הצועדים בסך, מנסים כל העת לאתר את הנתיב הנכון עבורנו – לבחור נכון בצמתים, ולהחליט מתי לטפס במעלה השביל ומתי לנוח בצד הדרך. מנחה הטלוויזיה והרדיו האמריקאי טאוויס סמיילי לוקח את אלגוריית הדרך ומציג אותה מנקודת מבט קצת שונה: אנחנו לא צריכים לחפש את הדרך הנכונה, אנו יוצרים אותה תוך כדי הליכה.

סלילת דרכים היא עסק לא פשוט וכרוכה בהרבה זיעה ואבק. קיצור דרך הוא האלטרנטיבה המועדפת, ועל כך יעידו משתמשי אפליקציות הניווט. ואולם, בעוד שברמה הפרקטית שימוש בלוויינים לטובת חיסכון בזמן הוא עניין מבורך, מסתבר שכשמנסים ליישם את הטכניקה הזו בחיים, זה לא ממש עובד. "לעתים קרובות, בהחלט מבחינת החיים והקריירה שלנו," מסביר סמיילי, "זה נחשב פחות אם רימינו או קיצרנו את הדרך לאנשהו". לדעתו, הדרך להצליח בחיים היא ללכת את מלוא המרחק – ושם, בצדי הדרך הארוכה, מחכים גם רגעי האושר האמיתי.

סמיילי, דמות טלוויזיונית בכירה ברשתות דוגמת CNN, ABC ופרשן פוליטי, טוען שבסופו של דבר כל העצות, הטיפים, הסמינרים והסדנאות שאי פעם נגיע אליהם מתנקזים למקום אחד – הבחירה שלנו. "אתם מוצאים את הנתיב רק על ידי הליכה בו" – הוא חוזר ואומר, ממש כמו מנטרה. כל העזרה שנקבל בחיים כשלעצמה היא נהדרת, אבל היא יכולה להועיל לנו רק אם ניקח על עצמנו את האחריות "להיות אמיצים, מחויבים ועקביים לגבי ערכי היסוד שלפיהם החלטתם לחיות את חייכם".

"אין קיצורי דרך בחיים" – הוא משפט כזה עלול להישמע קלישאתי ולהזכיר הטפה אימהית – "הנקודה שלי היא שאין אלטרנטיבה לעבודה קשה… אתם חייבים ללכת את הדרך אם אתם רוצים לגלות את מהות חייכם". אבל סמיילי טוען שעבודה קשה והליכה מאומצת בנתיב הארוך והמייגע אינן גזירת גורל מרה שהוכתבה לבני האדם. ראשית, כפי שציין, קיצור דרך לעתים מוריד מהיוקרה של ההישג, ודווקא העבודה הקשה היא המתגמלת ביותר.

הנקודה השנייה היא שלמעשה האושר קיים באופן מובנה בדרך עצמה, קשה ככל שתהיה. "אנו חיים בחברה שבה אנו כל כך מרותקים להשגת נקודות ציון עד שאנו מחמיצים את הרגעים". כך למשל, טקס הענקת התואר האקדמי הוא יום חשוב וחגיגי, אבל הזיכרונות הנעימים ביותר הם דווקא מהלילות הלבנים בלימודים קדחתניים עם החברים; טקס החופה הוא יום חג, אבל הטיולים או הארוחות המשותפות הם שבונים את הקשר והופכים אותו למצליח; התפקיד החדש וההעלאה במשכורת הם דבר לשמוח בו, אבל ההצלחה בפרויקטים שהובילו לקידום היא שתעלה חיוך על הפנים כשנביט לאחור. "נקודות ציון הן דבר יפהפה," אומר סמיילי, " אבל אלה הרגעים שהופכים את החיים באמת ראויים לחיות".

החיים שלנו מורכבים מרגעים שאנו יוצרים במו ידינו – או הולכים במו רגלינו. ככל שהדרך ארוכה ומפותלת יותר, כן מתרבים הרגעים הללו, נקודות האושר שמרכיבות את הדרך. ולכן, באופן פרדוקסלי, דווקא קיצור הדרך מוריד משהו מטעם החיים, ואילו הדרך הארוכה, העבודה הקשה עם הרגליים, היא זו שעושה את החוויה הכללית עשירה, מהנה וייחודית לכם.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.