מנוע הסקרנות – מפיק הוליוודי בכיר מספר על השעה וחצי ששינתה את חייו


בריאן גרייזר מספר כיצד הסקרנות הפכה אותו לסיפור הצלחה


בועז מזרחי | 17 אוגוסט, 2015

עם תעודה מלאה בנכשלים, ניצב בריאן גרייזר הילד מול סבתו, והיא, למרבה הפתעתו, חיזקה את ידיו. הילד המבולבל לא הבין כיצד דבריה של הסבתא עומדים בקנה אחד עם התעודה, אך האירוע הותיר עליו רושם רב והוא החליט להגשים את נבואת סבתו: "אתה תהיה מיוחד, אתה תצליח". הסוד, לדעת הסבתא, היה הסקרנות של הילד. היא כנראה הכירה את הנכד שלה טוב יותר מהמורים.

בריאן גרייזר הוא המפיק של שוברי קופות רבים, ביניהם "נפלאות התבונה", "אפולו 13", "8 מייל", "צופן דה וינצ'י", "מלאכים ושדים", "אמריקן גנגסטר", לצד סדרות כמו "24", "פליסיטי", "שקר לי" וכן הלאה. גרייזר משתף את סיפורו ואת תפקידה של הסקרנות במסלול שהוביל אותו מהתעודה ההיא, מלאת הנכשלים, להצלחה מסחררת באחד הענפים הפופולריים ביותר בעולם. האמונה של סבתו תמיד הייתה ברקע, אך הייתה זו פגישה של שעה וחצי בלבד אשר חוללה תפנית בחייו, והעלתה אותו על המסלול בדרך להוליווד ולחיים עשירים ברוח ובחומר.


סקרנות תהיה מעצמת-על בחיים שלך

אותה שיחת עידוד של הסבתא ליוותה את גרייזר הצעיר גם בימיו כסטודנט באוניברסיטת דרום קליפורניה. "כל שצריך זה שיהיה לך את האומץ להשתמש בה", אמרה לו אז. במהלך ארבע השנים של לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה השפיע עליו מאוד מרצה מסוים. אך במהלך כל שנות הלימודים גרייזר לא הצליח לתפוס אותו לשיחה אפילו פעם אחת, וזאת על אף ניסיונות חוזרים ונשנים מצדו.

דווקא לאחר שסיים את התואר החליט לעשות מעשה וליישם את העצה של סבתו – לפתח את האומץ להשתמש בסקרנות. במקום לקבוע פגישה מסודרת עם הפרופסור מעורר ההשראה, הוא החליט פשוט להופיע באוניברסיטה ולהמתין לו בתום הרצאה.

היה זה כשבועיים לאחר שיצא גרייזר מבין כתלי בית הספר כבוגר, כך שהפרופסור הופתע למדי. אולם גרייזר שכנע אותו להיפגש ל-10 דקות ולדבר קצת. בסופו של דבר, קפה של 10 דקות הפך לשיחה של שעה וחצי, ובמהלכה התרחש משהו מיוחד. "הרחבתי את השיחה לשעה וחצי, שהייתה לה ערך גדול יותר, בוודאות, מהשנה שביליתי בקורס שלו", מעיד גרייזר.


שעה וחצי של סקרנות

ההשפעה של השיחה על גרייזר הייתה עצומה, והוא עשה לעצמו הרגל – פעם בשבועיים לפגוש אדם חדש לשיחה על כל תחום שאינו בידור: רפואה, מדע, פוליטיקה, דת, אמנות וכדומה. כבר 35 שנים שהוא מתחזק את המנהג הזה ומספר כי חייו הועשרו באופן שלא ניתן לאמוד. "זה ממש הרחיב את היקום שלי, פיזית ומנטלית, זה יצר הזדמנויות שמעולם לא חשבתי שקיימות בחיי".

לאחרונה פרסם גרייזר ספר על חייו ועל מקומה של הסקרנות בתוכם, A Curious Mind: The Secret to a Bigger Life. בספרו הוא מתאר בקלילות את שיחותיו הדו-שבועיות שהניבו כמה מהסרטים האייקוניים בתרבות המערב. האנשים שפגש סייעו לו מאוד בחקירת מחוזות חדשים ובפיתוח  היצירתיות, אך המרכיב החשוב ביותר, הסקרנות, היה קיים בו מאז ומעולם. תסמכו על סבתא, היא יודעת יותר טוב מכולם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.