מסע אל לב כדור הארץ – והאוצרות המופלאים שתפגשו בדרך


כך נראית הדרך לבטן האדמה - המחשה אינטראקטיבית של ה-BBC


בועז מזרחי | 30 יולי, 2015

כמה קילומטרים מתחת לפני האדמה נוצרים יהלומים? מהו העומק המרבי שבו נצפה אי פעם דג חי? כמה צריך לקדוח כדי להגיע למאגר נפט תת קרקעי? BBC future בנו סימולציה מאוירת שעונה על כל השאלות הללו – ועל רבות נוספות.

הסימולציה, תחת הכותרת "מסע למרכז כדור הארץ", נוצרה כדי לתת מושג על מה שנמצא ומתרחש מתחת לרגליים שלנו. ליבת כדור הארץ נמצאת במרחק 6,370 ק"מ מפני השטח, והיא אזור עוין עבור האדם: עם לחץ של 3.6 מיליון אטמוספירות וטמפרטורה גבוהה מ-6,000 מעלות, אדם לא יוכל לשרוד עוד הרבה לפני שיתקרב לאזור הליבה. ואולם לאורך כל הדרך עד למרכז הכוכב יש הרבה מה לראות ולגלות.

תחילת המסע בשני נתיבים מקבילים – האחד הוא מנהרה יבשתית והשני באמצעות צלילה בים. בשלב מסוים, בעומק של כ-11 ק"מ, נגיע לקרקעית האוקיינוס ומשם המסע ממשיך ביבשה בלבד. לאורך כל הדרך מצויות תחנות או נקודות ציון המספרות מה קורה בעומק שבו אתם נמצאים ומוסיפות מידע מעשיר. התחנה הראשונה, למשל, נמצאת אחרי 70 ס"מ – בעומק של מאורות ארנבים ומחילות של חפרפרות. עוד 30 ס"מ מגיעים לעומק שממנו חזיר יכול להריח פטריות כמהין, מטר אחד.

כמהין. דרוש אף רגיש כדי למצוא את הפטריות הקבורות מטר באדמה.

כך אנו יורדים מטה וממשיכים בתחנות. אחרי 4 מטרים נמצא קברו של המלך תות ענח' אמון, אשר התגלה בשנת 1922 על ידי הארכיאולוג הווארד קרטר בעמק המלכים במצרים. כשתגיעו ל-18 מטר מתחת לפני השטח, כבר תהיו בעומק של העיר התת קרקעית הנמצאת מתחת לבייג'ינג, ושני מטרים עמוק יותר נמצאות הקטקומבות של פריז. במקביל, בים נמצאות שוניות אלמוגים רדודות בעומק 20 מטר ושיכרון המעמקים הנגרם כתוצאה מהחנקן מרגיש לאדם הממוצע בערך כמו שתי כוסות מרטיני.

ב-106 מטרים תמצאו את תחנת המטרו העמוקה ביותר בתבל, בקייב אוקראינה, ב-122 מטרים נמצאים שורשי העץ העמוקים ביותר המוכרים לאדם – השייכים לעץ תאנה בדרום אפריקה. הצלילה העמוקה ביותר של לווייתן כחול תועדה בעומק של חצי ק"מ, פיר המערה העמוק ביותר נמצא בעומק 643 מטר, ומכרה הפחם העמוק ביותר נמצא בעומק של ק"מ וחצי.

אם הייתם עושים את המסע הזה ברגל, הוא היה נגמר במכרה הזהב טאו טונה שבדרום אפריקה. בעומק של 3.9 ק"מ טמפרטורת הסלעים היא 60 מעלות והמכרה מקורר ל-28 מעלות. אם הייתם עושים את המסע בים התיכון, הייתם מגיעים לקרקעית אחרי 5.2 ק"מ בקירוב, באזור יוון.

זהב גולמי. האדם חפר כמעט 4 ק"מ כדי להגיע אליו.

8 ק"מ מתחת לפני הים – זה העומק המקסימלי שבו נצפה דג חי. באר הנפט העמוקה ביותר נמצאת כמעט בעומק המרבי של האוקיינוס השקט, באזור ה-10 ק"מ. יהלומים נוצרים בעומק של 15 ק"מ.

זהו רק קובץ מצומצם של תחנות בדרך לליבת כדור הארץ, בים וביבשה. נכונות לכם עוד הפתעות ומידע רב ומעניין בדרככם לבטן האדמה. כשמגלים כמה סודות מסתתרים מתחת לפני השטח, החיים בכדור הארץ מקבלים ממד עמוק, תרתי משמע. מסתבר שהכוכב שלנו הוא ישות חיה שמתפקדת בהרבה יותר רבדים ממה שהתפיסה האינטואיטיבית מגלה לנו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.