בכל רגע נתון, עשרות רכבי חלל מחפשים רמזים לחידות היקום


מיפוי הגשושיות והלוויינים מספק תמונה מרתקת של חקר החלל


בועז מזרחי | 27 יולי, 2015

מעל ראשינו מתקיימת מסיבה, והמוזמנים אליה שייכים למועדון אקסקלוסיבי: לוויינים, גשושיות ומעבורות חלל חוגגים בחלל החיצון את חזית המחקר האנושי. האתר Space Prob מספק לקהל הרחב כרטיס כניסה למסיבההקוסמית הזאת.

הגשושיות הן חלליות קטנות ובלתי מאוישות שנשלחות למשימות באזורים בחלל שבני האדם עדיין לא יכולים להגיע אליהם באמצעות הטכנולוגיה הנוכחית. הגשושיות מצוידות בכלי מחקר מהמתקדמים ביותר,  כולל חיישנים, מצלמות ואמצעי דגימה, ומצויות בקדמת הטכנולוגיה של מדע האסטרופיזיקה. והמידע שמופק באמצעותן מספק לנו תובנות ורמזים על היווצרות היקום, על מקור החיים ועל מבנה המציאות – שערכם לא יסולא בפז.

המטרה שעמדה לנגד עיניהן של יוזמות האתר הייתה ליצור ארכיון של כל גשושיות החלל שנמצאות כרגע במשימות לחקר היקום. לדבריהן, "זהו קטלוג של כל המכונות מעשה ידי אדם אשר מנקדות את מערכת השמש והגלקסיה שלנו". הן אספו מידע על כל אחת מהגשושיות, לצד פירוט המשימות שלהן והייעוד שלהן בחלל – כלומר על החשיבות שלהן עבור התפתחות הידע שלנו. בנוסף מצורפים קישורים עבור מי שרוצה להרחיב את הדעת לגבי כל אחת מהמשימות, לצד עדכונים חמים מהשטח. ניתן לסדר את הגשושיות על פי תאריך שיגור וכן על פי המרחק שלהן מכדור הארץ.

בין הגשושיות באתר יש גם סלבס, כמו הרוזטה, הגשושית הראשונה בהיסטוריה שנכנסה למסלול של שביט, או וויאג'ר 1 שהפכה לעצם מעשה ידי אדם הכי מרוחק מכדור הארץ, כ-19.53 מיליארד ק"מ מאתנו, והיא הכלי הראשון שיצא מחוץ לגבולות מערכת השמש. אלו הם הישגים שייחרטו בדברי הימים של ההיסטוריה האנושית – והמשמעות שלהם תהיה ברורה במלואה כנראה רק לדורות הבאים.

גשושית החלל רוזטה ליד השביט צ'וריומוב-גרסימנקו. מקור: DLR_de.

בנוסף לגשושיות קיימות בשפע מכונות מדהימות בחלל היותר קרוב אלינו, ואלו מספקות לנו מידע מקיף על כדור הארץ, תרתי משמע. סובבים את הכוכב שלנו אלפי לוויינים, חלקם פעילים וחלקם כבר לא בשימוש. Orbital Objects מספק הדמיה תלת-ממדית הממפה את הלוויינים שחגים סביבנו. הם חוקרים את הגיאולוגיה של כדור הארץ, את האוקיינוסים ואת האקלים ומלווים אותנו בפעילות היומיומית.

למרות המרחק העצום של רכבי החלל מכדור הארץ, ניתן להבחין מדי פעם לפחות באחד מהם. תחנת החלל הבינלאומית היא לוויין ענק ומאויש המשמש למחקר עבור סוכנויות החלל בעולם. הסוכנות האמריקאית נאס"א בנתה לוח זמנים המאפשר לעקוב אחר מסלול הטיסה של החללית ולצפות בה כשהיא מרחפת מעל ראשינו. בנאס"א יצרו ממשק שבו מזינים את המיקום הגאוגרפי שלנו והאתר מחשב מתי נוכל לראות את תחנת החלל ובאיזה כיוון.

המסיבה לחקר היקום מתרחשת אמנם בחלקה שנות אור מאתנו, אך הגילויים של הגשושיות ושל שאר רכבי החלל עשויים להשפיע על הדבר הקרוב והפרטי ביותר – עצם התודעה שלנו. יש פרדוקסליות יפה בכך שהמכונות ששלחנו למשימות מחוץ לגבולות שבהם אנו מסוגלים להתקיים עשויות לחשוף יום אחד את יסודות הקיום עצמו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.