7 דרכים פשוטות לשמירה על צלילות מחשבתית


7 דרכים פשוטות לשמירה על צלילות מחשבתית


בועז מזרחי | 29 אוקטובר, 2014

כמה פעמים הגעתם למצב בו אמרת לעצמכם "אני צריך/ה לעשות ריסטרט למוח"? לכולנו יש ימים בהם המחשבות מקבלות רצון משל עצמן ואנו מאבדים את יכולת הריכוז, צלילות המחשבה והשקט הנפשי. הבשורות המעודדות: ניתן להתגבר על הכאוס המחשבתי והרגשי באמצעות פעולות פשוטות ויומיומיות.


איפה מתחיל הבלגן שבראש?

פעמים רבות המקור לחוסר השקט הוא בעודף גירויים, או – בלגן. בלגן לובש צורות שונות – בכל אחת מהן הוא מפר את הארגון הפנימי שלנו.

חוסר הסדר יכול להיווצר כשאנו נקשרים לחפצים ומתחילים לאגור אותם. מחקר באוניברסיטת ייל גילה כי כשאנו נפטרים מחפץ אליו אנו קשורים, מופעל במוח אזור שנקרא 'פיתול החגורה הקדמי' – אותו אזור שמופעל כאשר אנו חווים כאב פיזי חד. במילים אחרות: זה כואב לנו להפרד מחפצים שליקטנו, אספנו, קיבלנו או רכשנו – מה שמסביר את ערימות החפצים הנערמים אצלנו בבית.

ולמה זה גורם? מדענים מאוניברסיטת פרינסטון בדקו את ההשפעה של עומס פריטים ובלגן באמצעות סריקת fMRI הממפה את אזורי התגובה במוח נוכח גירויים של בלגן לעומת גירויים של סדר. התוצאות הוכיחו מהן ההשפעות של בלגן סביבתי על המוח: ירידה בכושר הריכוז, קושי בעיבוד מידע, הסחת דעת ו… עלייה ברמת המתח הנפש. במילים אחרות: סביבה עמוסה וכאוטית היא קרקע פורייה לתחושת לחץ.

כל אחד מאיתנו מגדיר אחרת סדר ובלגן: אין משוואות ואין חוקים – הדבר היחיד שקובע הוא התחושה שלכם. אם אתם מתקשים להתרכז, לא מוצאים את עצמכם בין ערימות המידע, מסתבכים בתעדוף משימות וזכרון העבודה שלכם לא מתפקד בצורה אופטימלית – סיכוי טוב שהמח שלכם באנדרלמוסיה, כי הסביבה שלכם בבלגן. מה לעשות כדי להשיג קצת שקט ושלווה בתוך הראש?


המדריך להשגת סדר תודעתי

1. שימו גבולות
הגבילו את כמות המידע והגירוי שאתם נחשפים אליו: למשל, הגבילו את מספר החברים בפייסבוק, צמצמו את מספר האפקליקציות שמבזיקות על מסך מכשירכם. זו לא חייבת להיות הגבלה מספרית – ניתן למשל לקבוע שאתם לא קונים ספר חדש עד שלא סיימתם לקרוא את הנוכחי.

2. השתמשו בחללי אחסון קטנים כדי לאגור פחות 

איך נראים החיים בבית במאה ה-21? מחקר באוניברסיטת קליפורניה (UCLA) בדק את השאלה תוך הסתכלות מעמיקה לתוך הבית הממוצע של משפחה מודרנית במאה ה-21. צוות החוקרים ליווה 32 משפחות מלוס אנג'לס וגילה כי אגרנות פוגעת בתפקוד המשפחה. אחד הממצאים המעניינים היה אצל אמהות לילדים: בעת שפשפשו בחפציהן, נמצא כי רמות הורמון הלחץ שלהן נסקו. נסו לצמצם את הארון או להשתמש בתיק קטן יותר, זה יכול לחולל פלאים. כאשר תשתמשו בפחות מקום, תגלו אילו מהדברים חשובים לכם באמת וממה אפשר להיפטר.


3. עשו סדר בבלגן הדיגיטלי

 תיקיות המפוזרות על שולחן העבודה, צלילי הודעות, מיילים המגיעים ישירות לטלפון הנייד, 7 אפליקציות שפתחנו במקביל והוואטסאפ שלא מפסיק להתריע – כל אלה יוצרים יחד בלגן דיגיטלי. "ביטים הם החומרי החדש" אומר מארק הרסט, מחבר רב המכר Bit Literacy העוסק בשליטה בשטף המידע האינסופי של העידן הדיגיטלי. איך להתמודד עם זה? צרו תיקיות לכל סוג של קבצים ושמרו אותן בתיקייה אחת כללית. תייקו קבצים שעוד אין להם "בית" בתיקייה זמנית עד להשלמת הטיפול בהם. כך תצרו סביבת עבודה נקייה, נעימה וללא גירויים מיותרים.

4. דללו את ארון הבגדים שלכם באופן סדיר
הכלל הוא שאם לא השתמשתם במשך חצי שנה בפריט לבוש מסוים, אתם כנראה כבר לא תשתמשו בו. תוכלו לתרום אותו ולשמור על הסביבה שלכם יותר מאורגנת.

5. נעלו מדי פעם נעליים אחרות
הפסיכולוג ד"ר ברטון גולדסמית' חיבר רשימה של פעולות קטנות ופשוטות שיכולות לסייע לנו ליצור אפקט של רעננות פיזית ומנטלית. למשל, נעליים שונות מאלה שאתם נוהגים לנעול ביומיום, יכולות ליצור תחושה של שינוי וחידוש.

6. צחצחו וארגנו את הסביבה שלכם
רחצו את המכונית שלכם, צחצחו אותה מבפנים ומבחוץ. מכונית מבריקה תעניק לכם תחושה טובה יותר, וכן אפקט של חידוש והתחלה נקייה, כותב ד"ר גולדסמית'.

7. סדרו את המיטה שלכם בכל בוקר
הסופרת גרטשן רובין, מחברת רב המכר The Happiness Project, אומרת כי שיפור קטן – סידור המיטה בחדר השינה – יכול לחולל שינוי מהותי בחיינו. תנסו את זה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.