2 דרכים שבהן טוויטר מלמדת אותנו יותר ממה שנראה לעין


שעוני מצב הרוח של הרשת המצייצת


בועז מזרחי | 17 יוני, 2015

תנועה מסיבית של מידע תמיד מייצרת דפוסים שיכולים לספק תובנות מרתקות, אלא שלעתים הם סמויים מן העין. בכל שנייה מתפרסמים בטוויטר כ-5,700 ציוצים בממוצע, מה שבהחלט עונה להגדרה תנועה מסיבית של מידע. פרויקטים אינטרנטיים עצמאים משתמשים בים האינפורמציה של טוויטר כדי לגלות דפוסי התנהגות, מצבי רוח והרגלים של הגולשים. הם עושים זאת על ידי ניתוח התוכן של הציוצים והתחקות אחר דפוסי התנהגות לאורך זמן. הנה שני פרויקטים כאלה, המשמשים לנו מראה להתנהגות סוציאלית ואישית כאחד.

1. Listen to Twitter – מד מצב הרוח של כל מילה

הכלי הזה משתמש במוזיקה כדי לייצג את מצב הרוח של מילים וביטויים בזמן אמת, על בסיס ציוצים בטוויטר. הוא עובד בצורה פשוטה ביותר: אתם מקלידים איזו מילה שעולה על דעתכם בחלונית החיפוש – והאתר מציף ציוצים המכילים את המילה הזו בהזנה מיידית מטוויטר. כל ציוץ מלווה בצליל, וככל שהמילה יותר פופולרית, קצב המנגינה מהיר יותר. האתר מבצע ניתוח תוכן לציוצים ומסווג אותם על פי מצב הרוח – ככל שהציוץ עליז יותר, הצליל שמותאם לו גבוה יותר.

מצב הרוח הממוצע שמתקבל עבור מילה או ביטוי מעידים על היחס שלנו כלפיהן, לפחות בזמן נתון. הקלדה של מילים כמו "אני", "שמח", "כדור הארץ" או "חשוב" מספקת כמה תובנות מרתקות על השפה ועל הדרך שלנו להשתמש בה. המנגינות שנוצרות מהמילה "אני", למשל, יכולות להיות כמעט סכיזופרניות, מה שמייצג את העושר של קשת הרגשות שאנשים חולקים עם העולם. המילה "שמח" תייצר שטף כמעט בלתי פוסק של צלילים גבוהים, המלמד על הנטייה לשתף אנשים באירועים משמחים שקורים לנו.

פס הקול של הציוצים מלווה גם בזרם Emoji, אותם רגשונים שהפכו לחלק בלתי נפרד מההבעה הרגשית במסרים כתובים. אתם מוזמנים להשתעשע בחיפוש מילים ולגלות עד כמה הן נפוצות ומה הן מייצגות עבור הקהילה האינטרנט בכל רגע נתון.


2.  All The Minutes – שעון ציוצים שמספר מה אנשים עושים בכל רגע

טוויטר הוא כלי שמצריך את הכותבים להיות מאוד בררנים, כיוון שהם צריכים לדחוס את המסר שלהם במסגרת של 140 תווים בלבד. לכן, הבחירה של אנשים מה לכלול בציוץ מעידה רבות על אופן המחשבה של הכותב. כשמשתמשים בוחרים לציין את השעה בציוץ, יש לכך ערך מיוחד, לאור העובדה ששעת הפרסום מופיעה בלאו הכי ליד כל ציוץ. שעון הציוצים מאתר פוסטים שבהם בחרו הכותבים לציין את השעה בגוף הציוץ – ומציג אותם בהתאמה לשעון המקומי בכל מדינה. כך, למשל, ב-17:36 יציג השעון ציוצים בסגנון "השעה 17:36 וכבר חשוך בחוץ…"

תפיסת הזמן כפי שבאה לידי ביטוי ברשת החברתית תוארה היטב בכתבה שפורסמה ב- The Atlantic: "זה הרעיון שמעניין בדרך שבה אנשים מדברים על זמן – הוא בדרך כלל עולה כאשר אנו חורגים ממנו… זה כל העיקרון של זמן כמבנה אנושי: לתת לנו אותות על מה לעשות ומתי לעשות את זה".  הגישה הזו מעניקה עומק רב לשעון הציוצים, כיוון שהפוסטים העולים בו מספרים מה חשוב לאנשים. השיתוף של חריגות בזמן, כמו למשל "השעה 11:40 ועוד לא אכלתי ארוחת בוקר", מלמדות אותנו על ההרגלים שלנו ועד כמה הם חשובים לנו, אך גם על דרך שבה הזמן משמש אותנו כאמצעי ביטוי לתחושות וכמסגרת כללית שבתוכה מתנהלים החיים.

תמונת כותרת: Anthony Correia / Shutterstock.com.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.