העתיד שגדלנו עליו כילדים – כבר הגיע למחוזותינו…


פרספקטיבה מעוררת מחשבה על הזמן שעבר מאז ילדותנו


בועז מזרחי | 17 יוני, 2015

מה הקלישאה השחוקה ביותר שאתם מכירים לגבי זמן? אם "הזמן עובר בלי שמרגישים" לא בראש הרשימה, תודו שהיא לפחות בחמישייה הפותחת. יש קלישאה על קלישאות שחוקות – הן כנראה נכונות. אם ננסה לצאת רגע מהלופ שנכנסנו אליו, אפשר לומר בהכללה גסה שיש גרעין של אמת בתפיסה החווייתית המהירה של הזמן כאשר מסתכלים אחורה על חיינו עד כה.

היטיב לתאר ולהמחיש זאת טים אורבן, הכותב הראשי באתר Wait But Why: "הזמן טס… אם תיקחו רגע צעד אחורה, אתם יכולים למצוא את עצמכם בקלות עומדים בעתיד", הוא אומר. כדי להסביר את הנקודה בזמן שבה אנו נמצאים, אורבן נעזר בתרבות הפופולארית כעוגן להתייחסות. הוא לוקח סרטים, סדרות ואירועים היסטוריים – ובוחן באיזה מרחק הם נמצאים מאתנו היום. "נדמה שהמאה ה-21 רק התחילה, אבל אנחנו כבר במחצית הדרך ל-2030". הפרספקטיבה שלו יכולה להיות מעט מטלטלת, אז תכינו את עצמכם.

הדוגמה הראשונה היא הסדרה שנות הקסם, שעסקה בתקופה 1968-1973 ושודרה בשנים 1988-1993. אם היו מפיקים סדרה כזו כיום, היא הייתה עוסקת בשנים 1995-2000, ובמקום לדבר בה על אירועים כמו הנחיתה על הירח, היא הייתה עוסקת בפריצת האינטרנט. סביר להניח שהדמויות בסדרה התיאורטית שלנו היו צופות בסקס והעיר הגדולה, חברים, סאות' פארק והסופרנוס.

אורבן ממשיך ומביא דוגמאות של סרטים שמועד יציאתם לאקרנים סמוך יותר לנחיתה על הירח (20 ביולי 1969) מאשר לימינו אנו. למרות שהם עשויים להיות חקוקים בזיכרוננו כסרטים בני תקופתנו, ברשימה נמצאים שתיקת הכבשים, שכחו אותי בבית, היפה והחיה ועוד.

ד"ר חניבעל לקטר, קרוב יותר לנחיתה על הירח. צילום מסך: The Silence of the Lambs.

 

הרשימה הבאה כוללת סרטים שקרובים יותר לתקופת כהונתו של הנשיא קנדי (1961-1963) ותמצאו בה בין היתר את באטמן, בחזרה לעתיד 2, בת הים הקטנה, וסרטים נוספים שחלקנו גדל עליהם. הניצוץ ומלחמת הכוכבים: האימפריה מכה שנית – יותר קרובים למלחמת העולם השנייה מאשר לימינו, והסנדק כבר סמוך יותר לשנות ה-20 של המאה הקודמת.

"זוכרים את השנה 1995?" שואל אורבן, "איך שחשבתם אז על שנות ה-60, זו הדרך שבה מי שעכשיו בגיל שהייתם בו אז [בשנות ה-90], חושב על שנות ה-80". הוא נותן עוד ועוד דוגמאות ששופכות אור על השנים ועד כמה התקדמנו בלי לשים לב, ומסכם בנימה אישית: "אחד מסרטי הילדות האהובים עליי היה בחזרה לעתיד – ובו ההווה היה 1985. השנה שבה הסרט השתמש כדי לתאר את העתיד הרחוק? 2015".

פתחנו בקלישאה – ומן הראוי שנסיים באחת: הזמן שעובר לא נתון לשליטתנו ואנו יכולים רק להביט בערגה על מה שהיה. לכן, כדי שנוכל להביט בעוד 30 שנה על 2015 ולהיתקף בנוסטלגיה מתוקה, צריך למלא את הזמן הזה בדברים משמעותיים ומהנים, באירועים שיצופו על פני ים השגרה, וכל המרבה הרי זה משובח.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.