פגז מן העבר – כך נראה חיפוש מידע בעידן טרום גוגל


ספריית העיר ניו יורק מציגה – מה אנשים רצו לדעת לפני המצאת האינטרנט


בועז מזרחי | 15 יוני, 2015

למרות שרובנו נולדנו בתקופה שקדמה לאינטרנט בכלל ולגוגל בפרט, קשה לדמיין איך נראו החיים ללא מנועי חיפוש, ויקיפדיה ופורומים. העולם ההוא כמעט נשכח לחלוטין. תזכורת מרעננת לימים ההם הגיעה לאחרונה מכיוון לא צפוי, כאשר אנשי צוות מהספרייה הציבורית של ניו יורק מצאו קופסה ובה כרטיסיות עם שאלות שהפנו אנשים לספרנים בתקופה שבין שנות ה-40 לשנות ה-80 של המאה ה-20. השאלות מופיעות על גבי הכרטיסיות, לעתים בדפוס ולעתים בכתב יד, ולפעמים בצירוף שם השואל והתאריך. כך היה נהוג לבצע חיפוש ולהשיג מידע לפני שהאינטרנט נכנס לתמונה.

"היינו גוגל לפני שגוגל היה קיים", כך אמרו בספרייה בהתייחס לגילוי הקופסה. הם חלקו כמה מהכרטיסיות המצהיבות בעמוד האינסטגרם שלהם, והתמונה שמתגלה משעשעת למדי. הנה כמה דוגמאות לשאלות שהפנו אנשים לספרנים:

"האם אפשר להחזיק תמנון בבית?"

"האם אפלטון, אריסטו וסוקרטס הם אותו אדם?"

"תוכלו להמליץ לי על זייפן טוב?"

"מה תוחלת החיים של ריס?"

"האם יש לתנ"ך זכויות יוצרים?"

"איזה אחוז מכל האמבטיות בעולם נמצא בארה"ב?"

"תוכלו לומר לי בבקשה מה העובי של בול אמריקאי עם הדבק עליו?"

"מה זה אומר אם חלמתי שפיל רודף אחרי?"

פיל רודף, שאלה מה-27 במאי 1947. צילום מסך: Nypl Instagram.

אלו הן הדוגמאות המשעשעות מתוך השאלות, אך מובן שהיו גם שאלות ענייניות – ואנשי הספרייה סייעו לרבים לקבל תשובות. השאלות הגיעו לספרייה מאנשים שהתקשרו או הגיעו אליה באופן פיזית, ועל אף ששיטת העבודה הייתה מענה מיידי, לא תמיד הסתייע הדבר. מספרים על שאלה שהגיעה לקופסת הכרטיסיות בשנות ה-40, והתשובה לה נמצאה רק בשנות ה-70.

השנים חלפו וכבר לא צריך להמתין 30 שנה לתשובה – כששואלים את גוגל, אפילו 30 שניות נראות יותר מדי. ועדיין, בספריית העיר ניו-יורק מספרים שאנשים עדיין משתמשים בשירות הוותיק, אם כי במתכונת מעודכנת יותר. מדי חודש מקבלים בספרייה כ-1,700 שאלות דרך הטלפון, המייל או בצ'אט.

תם הפרק בהיסטוריה שבו הספרייה הייתה מקור המידע הראשי, אולם בין מדפי הספרייה מסתתרים אוצרות עלומים שלא נס ליחם. אמנם אין צורך להטריח את עצמנו בכל שאלה פשוטה, אך מידע עמוק ומקיף שווה לחפש גם בספרים. ניל גיימן, סופר בריטי ממוצא יהודי, האיר פעם בנושא כי "גוגל יכול להביא לך 100,000 תשובות, ספרן יכול להביא לך את האחת הנכונה".

תמונת כותרת: pisaphotography / Shutterstock.com.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.