מוזיאון הטייט בלונדון מעלה לרשת יותר מ-70 אלף יצירות


אוסף עצום של פרטי אמנות הופך נגיש לציבור בחינם


בועז מזרחי | 15 יוני, 2015

לאורך ההיסטוריה אנשים בעלי כישרון מיוחד הביאו לידי ביטוי את השקפותיהם ורגשותיהם במיליוני ציורים, פסלים ושאר יצירות אמנות. האוצרות התרבותיים הללו שמורים במוזיאונים ברחבי העולם, וכנראה שגם אם נבלה חיים שלמים בביקור בגלריות ותערוכות, לא נזכה לראות אפילו מחצית מהם.

למרבה השמחה, מוסדות מסוימים קיבלו החלטה אסטרטגית לחשוף את היצירות לכמה שיותר אנשים על-ידי יצירת ארכיון אונליין של הפריטים הקיימים ברשותם. לאחרונה עשה זאת מוזיאון הטייט מודרן בלונדון.

למוזיאון אוסף הכולל יותר מ-70,000 יצירות אמנות מודרניות, משנת 1500 ועד ימינו. את האוצר הזה המוזיאון חולק כעת עם הקהל הרחב, בכל העולם ובחינם, באמצעות ארכיון דיגיטלי של היצירות הדרות בו. הארכיון נמצא בהתהוות ואינו מכיל עדיין את כל היצירות, אך התכנון הוא להפוך את כל האוספים לדיגיטליים. בולט בנוכחותו אוסף בן כ-2,500 יצירות של האמן הבריטי ויליאם טרנר, שסרט המגולל את קורות חייו יצא לאחרונה לאקרנים ומועמד לפרס האוסקר בכמה קטגוריות.

מחברת הטיוטה של הצייר גרהאם סאת'רלנד. צילום מסך: Archive Tate.

אחד הדברים המייחדים את האוסף הדיגיטלי של הטייט מודרן הוא חשיפתם לציבור של פריטים מחייהם האישיים של האמנים. באוסף הזה ניתן לגלות את מאחורי הקלעים של היצירות ואת תהליך העבודה עליהן, כמו גם את הנסיבות שליוו את האמן ביצירתו. מיליוני מכתבים, תמונות, שרטוטים וטיוטות מספרים את הסיפור שמאחורי כל יצירה, ומעניקים הזדמנות למבט מעמיק יותר על עולמו הפנימי של האמן כפי שזה בא לידי ביטוי ביצירתו. רבים מהם זמינים כעת לחקירה של הקהל, כחלק מהפרויקט שנקרא Archives & Access project.

כמה דוגמאות למוצגים שמכיל האוסף – שאגב אינו נגיש פיזית למבקרים במוזיאון – הן מכתבי האהבה של הפסל פול נאש, כ-3,000 תמונות מאוספו הפרטי של הצלם נייג'ל הנדרסון, מחברות רישום של הצייר גרהאם סאת'רלנד ועוד.

דבריו של מנהל הארכיון אדריאן גלו משקפים אולי בצורה הטובה ביותר את מהות הפרויקט: "החבאנו אוצרות זמן רב מדי. זהו ארכיון של אוצר לאומי, אך הוא מיועד להעשרת העולם כולו; אנו רוצים שהוא יגיע לקהל רחב ככל הניתן". כדבריו, אתם מוזמנים להיכנס לארכיון הווירטואלי של הטייט מודרן ולהעשיר את עולמכם באמנות מכל הסוגים, וברקע שעליו נולדו היצירות לחיים.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.