כרוניקה של גאונות ידועה מראש – כתביו האישיים של אלברט איינשטיין נחשפים


אוניברסיטת פרינסטון העלתה לרשת את כל כתבי הפיזיקאי הגאון


בועז מזרחי | 3 יוני, 2015

הוא כונה גאון הדור, הגה לבדו תורה פיזיקלית ששינתה את פני העולם ונחשב על ידי רבים לגדול המדענים בהיסטוריה. אך תרומתו של אלברט איינשטיין לאנושות לא הסתכמה במדע גרידא – הוא היה אדם ערכי, פילוסוף בנשמתו, ורעיונותיו והגיגיו הזינו גם את נפשם של ההמונים.

אז איך נראים מאחורי הקלעים של מוח גאוני? את כל הטוב השכלי שבו התברך איינשטיין הוא הוציא אל הנייר. עוד מילדותו החל לכתוב ולתעד את המחשבות שהניב מוחו הקודח, כמעיין ידע בלתי נדלה.

את כל הכתבים הללו העלתה לרשת אוניברסיטת פרינסטון, שם בילה איינשטיין את אחרית ימי המחקר שלו, ויצרה את ספרייה דיגיטלית אישית לכתביו. הפרויקט נעשה בשיתוף עם ארכיון איינשטיין של האוניברסיטה העברית בירושלים ונקרא The Collected Papers of Albert Einstein. האתר שנוצר משיתוף הפעולה מביא את אחד ממיזמי הכתיבה המדעית החשובים בהיסטוריה אל הקהל הרחב.

תעודת לידה, יומן מסע למזרח וחישובים מתמטיים של תורת היחסות. מתוך The Collected Papers of Albert Einstein

בספרייה מופיעים כמה אלפי מסמכים שונים שחיבר איינשטיין – ואלה מהווים רק כ-10% מהמורשת שהותיר אחריו. כתבי היד המקוריים שלו נסרקו וקוטלגו בסדר כרונולוגי, החל משנת 1879. הספרייה מכילה כרכים בגרמנית, שפת האם שבה נכתבו המסמכים, לצד תרגום לאנגלית. ניתן לעיין ולחפש בספרייה לפי שנים או לפי מילות חיפוש.

בין הכתבים נמצאים מסמכים היסטוריים שערכם לא יסולא בפז, כמו תיאוריות פיזיקליות ומשוואות מתמטיות שהובילו לאחת מפריצות הדרך המדעיות הגדולות בתולדות האנושות – תורת היחסות. עבודתו על תורת היחסות ותרומתו לפיתוח תיאוריית הקוונטים שינו את התפיסה האנושית הבסיסית ביותר לגבי זמן, מרחב, אור, חומר – והיקום בכלל. לצד מסמכים אלה אפשר לגלות גם את הפן האישי והאנושי של איינשטיין: תעודת הלידה שלו, מכתביו לאחותו מאיה, הערות של אמו על הצלחתו בבית הספר היסודי, יומן המסע האישי שכתב בשהותו במזרח, התכתבויותיו עם אשתו ומחשבות שעברו בראשו בגיל 12.

משמעות הספרייה היא גישה ציבורית חופשית אל אוצר אינטלקטואלי בל יתואר. זוהי הזדמנות נדירה לכל אדם להתחבר באופן אינטימי לחייה המדעיים והאישיים של אחת הדמויות המשפיעות בהיסטוריה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.