התגליות המקריות ששינו את החיים על פני כדור הארץ


ידה של אקראיות בעיצוב העולם


בועז מזרחי | 31 מאי, 2015

המדע הוא תחום של שיטתיות, סדר, חוקים קבועים ותכנון מראש. בדיוק בגלל זה מדהים לגלות כמה המצאות וגילויים ששינו את פני ההיסטוריה הגיחו לאוויר העולם דווקא מתוך מקריות. קיימים סיפורים רבים על מדענים וממציאים שניסו לפתח דבר מה חדש ונכשלו בו, אולם בתהליך גילו כיוון חדש, לעתים חשוב יותר מהרעיון המקורי. המדען והסופר אייזק אסימוב אמר פעם כי "הביטוי הכי מרגש לשמוע במדע, זה שמבשר על תגליות חדשות, הוא לא 'גיליתי!' אלא, 'זה מוזר…'"

המצאות רבות ששינו את העולם הגיעו ממוצר או מחומר שיועד במקור להיות דבר אחר, או מניסוי שנקלע למבוי סתום עד שאירוע מסוים במהלכו הוביל לפריצת דרך. תעשיית הכימיקלים המודרנית,  למשל, נוסדה בעקבות תגלית מקרית של פסולת מסוג חדש שהתחילה להיערם במאה ה-19 – זפת. כימאי לונדוני בכיר גילה כי בזפת קיימים רכיבים הדומים במבנה המולקולרי שלהם לסוג של תרופה. הוא הטיל על תלמיד שלו לנסות להפוך את פסולת הפחם לתרופה שעד אז הופקה בתהליך מייגע מתמצית קליפות גזע של עץ מסוים. במהלך הניסוי, התלמיד שינה תרכובות שוב ושוב, אך נכשל להגיע לאבקה המיוחלת בעלת הגוון הלבנבן. באחת הפעמים שבהן קיבל אבקה בעלת גוון כהה, הוא ניסה לשטוף את צבעה באמצעות אלכוהול, אך להפתעתו התמיסה קיבלה צבע סגול יפהפה.

באותה תקופה הצבע הסגול היה מופק מחלזונות אקזוטיים ונחשב כמותרות לעשירים. המדען הצעיר גילה דרך לצבוע משי באמצעות האבקה שיצר בניסוי הכושל, ופתח את מה שנחשב למפעל הצבע המלאכותי הראשון בהיסטוריה. הודות לטעות בחישוב, הוא הכניס צבע חדש לחייהם של אנשי מעמד הביניים, אשר שמחו לאמץ גוון שאינו חום או אפור.

מדהים אף יותר שתגלית מקרית זו יצרה שרשרת של תגליות מקריות נוספות. ב-1878 מדען שעבד עם פחם אכל לחם בלי לשטוף ידיים קודם – וגילה כי יש לו טעם מתוק במיוחד. ארוחת הערב הזו הובילה להפקת הממתיק המלאכותי סכרין; בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20, גילה כימאי שחומר שהוסיף לנוזל מסוים גורם לנוזל להתמצק לכדי אבקה חלקלקה ומעצבנת – כך נולד הטפלון; אב ובנו שניסו ליצור ציפוי טפלון לכבלי מחשב נתקלו בקשיים, והבן, ברגע של חוסר אונים, מתח יריעת טפלון וגילה כי היא מתרחבת עד פי 8 מגודלה המקורי. החומר היה אוורירי ונושם, מה שהוביל להמצאת בדי הגורטקס.

אלו הן רק כמה דוגמאות לתופעה נפוצה באופן מעורר פליאה, בהתחשב בהסתברות הסטטיסטית להתרחשותה. סודות גדולים יכולים להיחשף בטעות, במקריות ובאקראיות, ואין לדעת מה מכוון את השתלשלות האירועים או האם בכלל יש יד מכוונת.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.