מקור משותף? נמצאו ראיות הקושרות את ציוץ הציפורים לשפה האנושית


מחקר גנטי מגלה כי אמצעי התקשורת של שני המינים מגיעים מאותו שורש


בועז מזרחי | 28 מאי, 2015

אם הולכים כמה מיליוני שנים אחורה בעץ הגנטי שלנו אפשר לגלות כמה צמתים מפתיעים. מגזין Scientific American מדווח כי ניתוח DNA של מספר מיני ציפורים הניב את המסקנה הבאה: אופן רכישת השפה בקרב בני האדם ויכולות לימוד השפה אצל ציפורים כנראה נובעות ממקור משותף.

המכנה המשותף התקשורתי של בני האדם והציפורים כבר ידוע: בדומה לנו, ציפורים מלהגות בצעירותן, לומדות לשיר מציפורים בוגרות ויכולות אפילו להיות 'דו-לשוניות'. אבל אלו הם היבטים התנהגותיים. המחקר החדש מגלה כי הסיבה לכך היא דמיון גנטי. במשך 4 שנים עמלו מעל 100 מדענים מרחבי העולם, בסיועם של 9 מחשבי-על, כדי לפענח את המידע התורשתי של 48 סוגי ציפורים. בתמונה הגנטית שהתקבלה נמצאו רמזים לכך שכישורי השירה של ציפורים דומים ליכולות התורשתיות של המין האנושי לדבר.

בעקבות המיפוי עולה ההשערה כי מרבית הציפורים שחיות היום התפתחו לאחר התפוצצות אבולוציונית של עופות שהתרחשה כ-10 מיליון שנים אחרי היכחדות הדינוזאורים. ניתוח הנתונים מראה קווים רבים המשותפים ליכולות הווקליות של ציפורים ובני אדם, אף על פי שמפרידות מיליוני שנות אבולוציה ביניהם. החוקרים גילו 55 גנים זהים לבני אדם ולציפורים באזורים במוח האחראיים על כושר ההבעה.

נתיבי למידת השפה במוחן של ציפורים. באדיבות: L. Shyamal based on Nottebohm F.

לממצאי המחקר עשויות להיות השלכות חשובות בחקר השפה האנושית. לדעת פרופסור אריך ג'רוויס מאוניברסיטת דיוק, אחד ממובילי המחקר, המיפוי הגנטי פותח זווית נוספת להסתכל על אמצעי התקשורת המובנה של האדם, ויכול ללמד אותנו דברים חדשים שעד כה לא הייתה לנו גישה מחקרית אליהם.

בין בעלי החיים יש מעט מאוד מינים בעלי שפה מורכבת כמו של בני האדם והציפורים. המאפיין הבולט של השפה הוא ההתפתחות ברכישתה. כלומר, דוברי השפה עוברים תהליך של למידה, שכלול וליטוש היכולות התקשורתיות שלהם. המשמעות היא, למשל, שהקול של ציפורים ובני אדם מתעבה עם השנים, וכך גם אוצר המילים שלהם – כל אחד ושפתו הוא. בעלי חיים נוספים שמסוגלים לתקשר ברמה הזו הם דולפינים, אריות ים, עטלפים ופילים.

פרופסור סטפני ווייט, מדענית גנטיקה וביולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, מסבירה כי למרות ששימוש בשפה כמו שיחת טלפון פשוטה נראה לנו עניין של מה בכך, מדובר בפעילות מאוד מורכבת. היא מפעילה מערכת גנטית רחבה של שליטה ובקרה, הנפרשת על פני חלקים שונים של המוח.

המורכבות של השפה בקרב בני אדם היא הגיונית, בהתחשב בעובדה שכל תפיסת העולם שלנו נשענת עליה. המציאות עצמה מורכבת משפה, והיא נחשבת לאחד הגורמים שהפכו את האדם ליצור כה מפותח. בהקשר לתפיסה זו, מעניין לגלות שדווקא המאפיין שנחשב אולי למבדיל אותנו ביותר משאר בעלי החיים, נמצא דווקא כזה שמחבר אותנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.