העולם הפנימי של חפצים דוממים – כך נראים הדברים שלנו מבפנים


סדרת תמונות מציגה חפצים יומיומיים מזווית חדשה ומיוחדת


בועז מזרחי | 27 מאי, 2015

בכל יום אנו מתעוררים בבוקר ומתחילים את האינטראקציה הריטואלית עם שלל החפצים שסביבנו – הטלפון הנייד, הקומקום החשמלי, הטוסטר, הטלוויזיה, האופניים ועוד כלים טכנולוגיים נוספים. אנו משתמשים בהם דרך קבע, בחלקם כמה שנים טובות – עד שנוצרת לנו תחושת אינטימיות והיכרות עמוקה עם החפצים שלנו. האמנם? עד כמה באמת אנו יודעים איך הם נראים וממה הם מורכבים? השאלות הללו מקבלות תשובה אסתטית בסדרת תמונות אמנותיות של הצלם הקנדי טום מק'ללאן, אשר מפרק חפצים יומיומיים לגורמים, מארגן אותם בקפידה ומצלם את התוצאה.

כמי שגדל להורים שעסקו בנגרות ובטכנאות חשמל, התאהב מק'ללאן מגיל צעיר בעבודה עם הידיים. בשלב מאוחר יותר פיתח חיבה לצילום, והפרויקט Things Come Apart: A Teardown Manual for Modern Living היה הדרך המושלמת עבורו לשלב את שני הכישורים. הוא פותח חפצים כמו טוסטר, מסור, פסנתר או מכונה לפינוי שלג, ומתחיל לפרק אותם חלק אחר חלק, עד שאחרון הרכיבים בהם עומד בודד. לאחר מכן הוא עורך 'מסדר חלקים' כשכל הרכיבים, שעד לא מזמן היו שעון או רדיו, עומדים בארגון מופתי תוך הקפדה על קומפוזיציה והיגיון גיאומטרי.

הטוסטר שנשאר כמזכרת מסבתא

העבודה של מק'ללאן היא סיזיפית – כל חפץ שהוא מפרק מכיל מאות, ולפעמים אלפי, חלקים. אחד החפצים שפירק היה מטוס קל שהכיל 7,580 חלקים שונים. בתמונות הספר לבדן מופיעים 21,959 חלקים אינדיבידואליים, לא כולל חלקים נוספים שירדו בעריכה. הסידור המדוקדק של הרכיבים הוא עבודה בפני עצמה, אבל הוא מציג לנו את החפצים בצורה שאנו לא רגילים לראות בכל יום ומעניק זהות חדשה והרבה יותר אינטימית למכשירים הכל-כך מוכרים לנו. מק'ללאן מקווה שהתמונות יגרמו לאנשים להעריך את המורכבות והיעילות של טכנולוגיה חדשה, בזמן שהן חושפות את היופי של והאיכות של חפצים ישנים.

מרבית החפצים שפירק עבור ספר הצילומים החדש הם בעלי משמעות סמלית עבורו: "את המכונה לפינוי שלג לקחתי מבית של חבר", הוא מספר לאתר Gizmag. "נהניתי לעבוד עליה בגלל שהיא הזכירה לי את הימים שבהם הייתי אחראי לפנות את החניה העצומה שלנו משלג עם את חפירה. השכן היה בא עם מכונת פינוי השלג הישנה שלו ומנקה את כל החנייה. הוא חסך שעות של עבודת פרך". את הטוסטר שצילם הוא לקח מחבר ששמר אותו כמזכרת מסבתו שהייתה נוהגת להשתמש בו לאורך ילדותו: "הוא הסכים להיפרד מהטוסטר בתנאי שהוא יוחלף בעותק מודפס של הצילום לאחר הפירוק".


החפצים משקפים משהו אנושי

כך שזורים סיפורים שונים בכל חפץ וחפץ, וחלק מהאנושיות שבבעליהם דבק בהם – תחושה שניכרת בתמונות. הסדרה חושפת את מה שקורה בתוך החפצים שנראים לנו שלמים ומעוררת תהיות כמו מתי טלפון מפסיק להיות טלפון. השאלה הזו משליכה על בני האדם והחיים בחברה – כיצד פועלות מערכות חברתיות, מה תפקיד הפרט בתוך המארג הרחב ואיזה יחס מתקיים בין הגוף המקורי לבין חלקיו האינדיבידואליים.

אבל ייתכן שהגדולה האמיתית בתמונות של מק'ללאן נובעת מכך שהחפצים המחולקים למרכיביהם משמשים כמראה המשקפת את השאיפה שלנו להכיר את החלקים הנסתרים בתוכנו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.