5 סיבות מדוע הילד שלכם הולך לצמוח בשנה הקרובה


כדאי לדעת: כיצד ניתן לעודד את הילד לשגשוג


בועז מזרחי | 25 מאי, 2015

הילדים שלנו עובדים קשה. בכל מהלך השנה יש עליהם עומס קוגניטיבי ורגשי לא פשוט: הם נמצאים בתהליך למידה שאת סופו קשה לראות, יש ציפיות גבוהות מהם ובנוסף הם צריכים להתמודד גם עם היבטים חברתיים בבית הספר. פעילות סוף השנה היא הזדמנות לעצור רגע ולקחת אוויר – להתבונן אחורה על מה שעבר הילד ולתת לו את הכלים לצמוח ולשגשג בשנה הבאה. איך עושים את זה? קיבצנו עבורכם את דבריהם של חמישה חוקרים ומומחים לחינוך והתפתחות ילדים.

1. תגמלו את תהליך החשיבה של הילד

שיטת הציונים על בסיס הישגים לא בהכרח תורמת לאינטליגנציה של הילד, לעתים היא אף גורמת נזק. פרופסור קרוליין דווק מאוניברסיטת סטנפורד מספרת בהרצאה על בימת TED, על בית ספר בשיקגו שאימץ שיטת ציונים חדשה – כזו ששמה דגש על התהליך ולא על התוצאה. במקום לתת ציון נכשל, בית הספר השתמש בציון "עדיין לא". במצב כזה הילד מבין כי יש לו מקום לצמיחה ושיפור, לעומת ציון מספרי שמקפיא תמונת מצב שלילית ועשוי לקבע אותה בתודעת הילד. כאשר דווק בדקה איך הקיבעון המחשבתי משפיע על הישגים בלימודים, היא גילתה כי ילדים שהאמינו שהם נמצאים בתהליך הצליחו לפתור בעיות מעל לרמתם.

2. תפתחו את היכולת של הילד להתבוננות פנימית

אחת התכונות שהכי קשורות לאינטליגנציה ויכולת להתפתחות היא מודעות עצמית. ילדים (וגם מבוגרים) שמסוגלים להביט פנימה בצורה עמוקה ולעבד את התהליכים שהם חווים, מפתחים תבונה וכישורים קוגניטיביים. ד"ר ג'יימס וויליאמס מאוניברסיטת סוקה בקליפורניה ערך ניסוי בו השתתפו 3 תלמידים כדי לבחון האם רפלקסיה עצמית קשורה להישגים בלימודים. המשתתפים התבקשו לצמצם את הפעילות האלקטרונית שלהם לחצי שעה ביום ובשאר זמנם הפנוי היה עליהם לקרוא, לכתוב ביומן או סתם לשבת בדממה, פעילויות שמעודדות התבוננות פנימית. לאחר שבועיים הצליחה רק משתתפת אחת להחזיק מעמד עם לוח הזמנים המחודש, מה שהתבטא בשיפור ניכר בהישגיה הלימודיים.

רוצים לקחת את ילדכם לפעילות חווייתית, מסקרנת ומעוררת חשיבה?

פידבק עם ערך מוסף החיוני להתפתחות הביטחון והאינטיליגנציה של ילדים.

3. תנו לילדכם חיזוק חיובי שמעוגן במציאות

בשנות ה-70 התפתחה בארה"ב אסכולת "ההערכה העצמית", אסכולה חינוכית שמעודדת מתן חיזוק חיובי לילד. נטאלי בן דוד, בתכניתה "שיחות טרנספורמטיביות" ברדיו מהות החיים מדגישה שעל מנת לפתח אצל הילד תחושה של מסוגלות, אמונה ביכולות שלו ונקודת מבט אופטימית על החיים, יש לתווך את המציאות לילד כפי שהיא, ולתת חיזוקים חיוביים שמעוגנים בה. "אופטימיות מתחילה ביושר ובכבוד לאינטליגנציה הילדית", אומרת נטאלי, וחיזוק חיובי שאינו מעוגן במציאות לא יאפשר לילד לצמוח למקומות חדשים. תוכלו להאזין לקטע מהתכנית ודוגמא קונקרטית של נטאלי לחיזוק חיובי מציאותי.

4. העריכו את הילד בצורה איכותנית

במסגרת הלימודים הילדים שלנו נמצאים בהערכה מתמדת שמכמתת את ההתנהלות שלהם למספרים. ואולם, מסתבר שכדי לתת לילד הערכה מלאה, בונה ועמוקה יותר, יש צורך בשילוב גם של הערכה איכותנית, המתבססת על ראיונות, תצפיות ותיאור חווייתי. חוקרים מאוניברסיטת דרום אוסטרליה ואוניברסיטת פלינדרס יצאו לבדוק מה התועלת של גישת מחקר סינרגטית המשלבת כמה שיטות איכותניות. הם ביצעו מחקר על ילדים עם בעיה של השמנת יתר, במסגרתו התבקשו הילדים לתעד את תפיסתם לגבי מרחב ופעילות גופנית במגוון אמצעים איכותניים: צילום המקומות המשמעותיים עבורם, שיחה על פעילות גופנית בקבוצות מיקוד ומיפוי המרחב המקומי והחברתי שלהם .

מחברי המאמר הגיעו למסקנה ברורה כי שילוב הגישות האיכותני מציע תובנות משלימות לגבי תפיסת הילד, שקשה היה להשיג באמצעות שיטה אחת לאיסוף מידע. תמונת המצב על עולמו של הילד הופכת לברורה יותר ומסייעת להכין אותו בצורה יותר מעמיקה לאתגרים שאיתם עליו להתמודד.

5. עודדו את הילד לחשיבה עצמאית

ניקולס נגרופונטה הוא דמות שנחשבת לפורצת דרך בכל מה שקשור למחקר חדשני. מייסד מעבדת התקשורת של המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס (MIT) לא חדל להפתיע בניסויים נועזים. אחד מהם, כך מדווח technology review MIT, נועד לבדוק האם ילדים שאינם יודעים קרוא וכתוב מסוגלים ללמוד בכוחות עצמם. לשם כך הארגון One Laptop Per Child אותו הוא ייסד, שלח טאבלטים לכפר נידח באתיופיה במטרה לבחון האם הילדים, שכנראה לא חזו במילה מודפסת קודם לכן – בטח לא בטאבלטים, ילמדו להשתמש באפליקציות חינוכיות ללא התערבות מורים.

התוצאות היו מפתיעות: אחרי ארבע דקות הילדים כבר למדו להפעיל את המכשירים. אחרי חמישה ימים הם השתמשו ב-47 אפליקציות בממוצע לתלמיד, ליום. כעבור שבועיים הם כבר שרו את ה-ABC ברחבי הכפר וחודש מאוחר יותר הם כבר הצליחו לפרוץ את האפליקציה של המצלמה בטאבלט. הניסוי המדהים הזה מלמד שיצר הסקרנות הוא המנוע הגדול ביותר לצמיחה ולכן חשוב לפתח חשיבה עצמאית בקרב ילדים.

רוצים לקחת את ילדכם לפעילות חווייתית, מסקרנת ומעוררת חשיבה?

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.