זו לא אחיזת עיניים: האמנית שמצליחה להניע מים בכוח המחשבה


48 מכלי מים רוקדים לקצב גלי מוח


בועז מזרחי | 10 מאי, 2015

בכל זמן שאנו חושבים או חווים רגש מסוים נוצרת אנרגיה בתוך המוח שלנו, הבאה לידי ביטוי כגלי מוח. האמנית הקוריאנית ליסה פארק, שמתגוררת בימים אלו בניו יורק, הצליחה לתרגם את ההתרחשות הפנימית הזו למיצג אמנותי ויזואלי של מים רוטטים. זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בשורה התחתונה פארק מצליחה לשלוט במים באמצעות המחשבה.

איך היא עושה את זה?

עד כמה שהפרויקט Eunoia II הוא רגשי ומבטא את עולמה הפנימי, האמנית עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כדי לתרגם את המחשבה לתנועה של מים – רישום מוח אלקטרוני או EEG. היא עונדת מערכת ראש הקוראת את גלי המוח שלה, משם הנתונים עוברים למחשב המשתמש באלגוריתם מתוחכם כדי לפענח איזה רגש מייצגים האותות, ואז מתורגמים לגלי קול. בשלב האחרון גלי הקול מושמעים דרך רמקולים שעליהם מונחות קערות מים. הוויברציות שנוצרות כתוצאה מהסאונד מרעידות את המים ויוצרות דפוסים שונים, בהתאם לרגשות שחווה האמנית באותו רגע.

פארק כבר יצרה בעבר מיצג דומה עם 5 מכלים המייצגים 5 רגשות שונים. הפעם היא הגדילה את טווח הרגשות ל-48, בהשראת הספר "אתיקה" של הפילוסוף ההולנדי ממוצא יהודי בן המאה ה- 17, ברוך שפינוזה. פארק עונדת לראשה את מערכת קריאת גלי המוח ומטיילת בין 48 מכלי המים שבסטודיו. בכל פעם שהיא חווה רגש כלשהו, נראים המים כרוקדים על פי כוח נעלם ואז שוקטים כשהרטט עובר למכל הבא. פעם הדפוס מייצג שמחה, פעם התרגשות ופעם מצב תודעתי מדיטטיבי. לעתים המכלים רוקדים בתיאום ויוצרים את מחול הרגשות האישי של פארק.

פארק מספרת ל-The Creators Project מה הוביל אותה ליצירה: "התחלתי לעבוד עם חיישנים ביולוגיים משום ששאלתי [את עצמי] איך אני יכולה לקחת את האנרגיה והרגשות הבלתי נראים הללו – ולהפוך אותם לנראים? כשאני חווה רגש מסוים, אני מאמינה שמה שבתוכי – יותר מ-60% של מים בגוף האדם – ייצור רטט או אנרגיה בתוכי. אז רציתי ליצור אמנות שתייצג את החלק הפנימי של עצמי."

ואכן, האמנית מצליחה לתווך את העולם הפנימי, ואולי אף הבלתי מודע שלה, לייצוג ויזואלי בעולם החיצוני – הודות לטכנולוגיה מתקדמת ולמחשבה יצירתית. בהקשר זה, מעניין איך תהליך החשיבה על הפרויקט עצמו היה נראה בתור ריקוד מימי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.