ההרצאה השבועית של TED: טריקים פשוטים שיגרמו לאנשים להקשיב לכם


כיצד לדבר בצורה מושכת, נעימה ומשכנעת יותר?


בועז מזרחי | 30 אפריל, 2015

שימוש נכון בדיבור יכול לחולל פלאים, כך טוען ג'וליאן טראוז'ור, יועץ מומחה לענייני צליל. הרבה פעמים כשאנו משוחחים עם מישהו יש לנו תחושה שהוא לא אתנו. זה לא שאנו משעממים אותו, אבל בסביבה הרועשת ומלאת הגירויים שבה אנו חיים, ריכוז הקשב של בן השיח הפכה למשימה לא פשוטה כלל.

טראוז'ר מציע רשימת 'עשה' ו'אל-תעשה' בדיבור, שיכולה לעזור לנו להישמע יותר כנים, משכנעים ועוצמתיים. או במילים אחרות, מה צריך לעשות כדי שאנשים יאזינו לנו?

ממה כדאי להימנע בדיבור

מתברר שיש הרבה דברים שלא כדאי לדבר עליהם, וטראוז'ור קיבץ אותם לשבע קטגוריות. הדבר הראשון להימנע ממנו הוא רכילות. למרות שמידע עסיסי עובר מהר, בתוכנו אנו יודעים שמי שמרכל אתנו, יכול לרכל גם עלינו. הדבר השני הוא שיפוטיות, איש לא אוהב לעמוד למבחן ולכן הקשב שלו ירד. שליליות היא עניין נוסף שלא כדאי לסגל כהרגל קבוע, כיוון שאנשים לא אוהבים להעכיר את מחשבותיהם שלא לצורך. תלונות הן עוד סגנון שמכביד על בן השיח ודוחף אותו אל מחוץ לגבולות הקשב. מומלץ גם לא לתרץ כל דבר, כיוון שקשה להקשיב לאדם שעסוק כל הזמן בגלגול אחריות על אחרים. גם כשאדם נוטה להפריז בכל דבר כבר לא לוקחים אותו ברצינות, ולכן כדאי גם להתלהב במינון מאוזן. הדבר האחרון הוא דוגמטיות – הצגה של כל עמדה כעובדה מוגמרת הופכת את הדיון לבלתי אפשרי ומצניחה את רמות הקשב.

מה כן מומלץ לעשות?

מנגד, יש ארבעה כללים של שפה חיובית, שאם נדבק בהם אנו יכולים לשפר משמעותית את השיח שלנו עם אנשים.

הכלל הראשון הוא כנות. כשאדם קונה לעצמו שם של דובר אמת, אנשים יודעים שהם מקבלים ממנו מידע מהימן ולכן יש נטייה גבוהה יותר להאזין לו.

כלל מספר שתיים הוא אותנטיות. הדבקות באני האמיתי שלכם תשדר החוצה תחושה נעימה וחמימה שקל לאחרים לקבל. אם מישהו חושד בהעמדת פנים, הוא עסוק הרבה יותר בלעמוד על טיב הדובר מאשר בהאזנה לדבריו. 

הכלל השלישי שכדאי להכניס לשימוש הוא יושרה, כלומר לעמוד במילה שלכם ולהתאים מעשים לדיבורים. זה מקנה אמון רב בדובר. 

הכלל הרביעי והאחרון הוא אהבה. כאשר אנו רוצים בטובתו של האחר אנו נמנעים מלשפוט אותו, ולכן אהבה מבטלת הרבה הרגלים פסולים שסיגלנו במהלך הדרך.

טריקים ווקאליים

מלבד כללי התוכן, לטראוז'ור יש גם מאגר של כלים טכניים לשימוש נכון בקול. הוא מסביר ומדגים כיצד דיבור מעומק החזה, נימה חלקה, אינטונציה (הנגנה), קצב, גובה הצליל ועוצמת הקול יכולים להפוך את הדיבור שלנו לכמעט ממכר.

כמובן ששילוב הטריקים הללו בשפה שלנו באופן יומיומי מצריך תרגול מקצועי, אבל אין ספק שאפשר להשתמש בהם באופן נקודתי כדי להשיג מטרות מסוימות. אם אתם לפני פגישה עסקית, מסבירים עניין מהותי לילד, או עומדים לפני הרצאה – תוכלו לנסות לשלב כמה שיותר מהכלים הללו בדיבור. עוד דבר שממליץ טראוז'ור הוא חימום לשפתיים ולמיתרי הקול, כדי להעיר לחיים את האיברים שאחראיים על ייצור השפה.

הקול שלנו הוא כלי מאוד עוצמתי אם עושים בו שימוש נכון. הוא יכול להפוך מחשבה למציאות ולהביא לשינוי בעולם. אלא שבהרבה מקרים הקול משמש לרתום אנשים נוספים למטרות שלנו. ועם כל כך הרבה סוכני שכנוע שיש מסביבנו, כדאי לדעת איך להפוך את הקול, השפה והדיבור שלנו לבולטים ולחיוביים יותר.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.