אתנחתא של טבע: מחזורי הגאות והשפל חושפים עולם שוקק בים האדום


סרטון טבע שצולם באילת מציג את עושר עולם החי הימי


בועז מזרחי | 28 אפריל, 2015

בין כדור הארץ לירח מתרחש ריקוד קבוע של כוחות משיכה. אם תשהו ליד שפת הים, תוכלו להבחין בריקוד הבין-כוכבי פעמיים ביום: בזמן הגאות והשפל. מפלס המים באוקיינוסים והימים עולה ויורד במחזוריות קבועה, פעם בכ-12 שעות, על פי סיבוב כדור הארץ והירח. בין המחזורים הללו – הים חושף את מלוא עושרו ומגלה עולם שוקק חיים שנמצא ממש לחופו.

במקומות שונים בעולם ההפרש בין מפלס מי הים בזמן גאות ושפל יכול להיות כ-8 מטרים, אולם במפרץ אילת ההפרש צנוע יותר, מטר בקירוב. יחד עם זאת, הים האדום הוא אחד ממקורות המים המכילים את עולם החי העשיר והמגוון ביותר, ולכן די בנסיגת מים של מטר אחד כדי לחשוף את יופיו הפנימי של הים. יואב בלבן הוא צלם טבע ישראלי שיצא לתפוס את נקודות השפל והגאות של הים, ואת חיי הטבע שמסתתרים ביניהם. הוא חזר עם סרטון בשם "עד השפל הבא".

"השפל הוא אחד האירועים הדרמטיים ביותר בסביבה הימית" כותב בלבן, "כשהמים נסוגים מתגלים לנו בעלי חיים מדהימים". התכונות הגיאולוגית והמיקום של מפרץ אילת הופכים אותו לאחת מסביבות החיים הימיים המגוונות ביותר ביחס לשטח. החיבור בין האוקיינוס השקט לים התיכון, העומק הרב כתוצאה מהשבר הסורי-אפריקאי וקרני השמש שחודרות עמוק אל המים הצלולים, כל אלה הביאו לשגשוג של חיי טבע מתחת לים. למרות שהוא נמצא באזור אקלים מדברי, מפרץ אילת נחשב לים טרופי והוא עשיר ביצורים שונים ומשונים.

אלמוגים, דגים, סרטנים ורכיכות מסוגים שונים, הם רק חלק מהאוצר הימי שנחשף עם השפל. האזור שבו ניתן לראות את כל היופי הזה מכונה "הכרית". על סלעי הכרית משגשגים בעלי חיים שלא תתקלו בהם בביקור בים התיכון, חלקם ממש חייזריים.

שפל נתפס אצלנו כמושג שלילי, אבל לא כך הדבר ככל שזה נוגע לשפל ימי. כדור הארץ והירח כמו סיכמו ביניהם שפעמיים ביום יוכל האדם להציץ אל מתחת לפני המים, ויהיה זה זמן השפל שבו יוכל לגלות את העולם הנסתר של הים.

בלבן טוען שיצר את הסרטון לצורך העלאת מודעות לשמירה על הכרית והסביבה הימית בכלל. לצד המסר החשוב הזה מסתתרת עוד תובנה קטנה. חשיפת עושר החיים דווקא בזמן השפל מסמלת משהו מההוויה האנושית. כתבנו בעבר על מקרי קיצון בהם בני האדם יכולים לפתח כוחות-על אנושיים וכן על הדרכים בהן מתח נפשי יכול לחדד אותנו. ביכולתן של תקופות שפל לחשוף משהו שנמצא מתחת לפני השטח באישיות שלנו ולהוציא מאיתנו את המיטב. ואולי הים, באמצעות ריקוד הגרביטציה שלו, פשוט משקף לנו את התכונה הזו שקיימת בנו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.