הרמוניה של צורות גיאומטריות מחברת בין אבני היסוד של היקום


האם הבסיס לחיים טמון בגיאומטריה? מיצג חזותי מנסה לענות


בועז מזרחי | 12 אפריל, 2015

אם נביט על הרכיבים הבסיסיים ביותר של כל חומר, נוכל לזהות את הצורות הגיאומטריות של אטומים. אם נסתכל על העצמים הגדולים ביותר המוכרים לנו, נגלה את הצורות  הגיאומטריות של פלנטות. כל הטווח שביניהם הוא היקום. האם גיאומטריה היא הבסיס לקיומה של מציאות? האם גיאומטריה היא תכונה מובנית ביקום – או שהצורות והדפוסים הם הפרשנות האנושית כפי שזו מתקבלת דרך החושים שלנו?

השאלות הללו מסקרנות מדענים ופילוסופים – וגם אמנים. גאספר בהטה הוא מעצב גרפי ואמן מברלין שמנסה לבחון בעבודתו Patterns of Harmony  את המהות של הצורות הגיאומטריות: מה תפקידן ביקום והאם הן מרכיבי היסוד של המציאות או אשליה שנועדה לתווך את המציאות למוח האנושי.

Patterns of Harmony from Gaspar Battha on Vimeo.

כדי להמחיש את נושא העבודה בצורה ויזואלית, הרכיב בהטה מתקן תלוי הבנוי ממראות דו-צדדיות המולבשות על זכוכית אקרילית. על המתקן הזה הוא מקרין גרפיקה מונפשת כך שהאור נלכד במרכז העצם. המראות מפרקות את הקרניים של הגרפיקה המקורית – ומפזרות אותן מחדש בדפוסים גיאומטריים מרהיבים. המתקן למעשה קולט אינפורמציה בצורה של אור ומציג אותה מחדש לאחר תהליך 'עיבוד' שמתרחש בין המראות.

כשצופים בסרטון רואים את האורות הזוהרים כמו נשפכים אל תבניות ויוצרים צורות, תחילה פשוטות, ואז הולכים ומתעצמים לכדי דפוסים גיאומטריים מורכבים ומהפנטים. האור המרצד מהפנט לצלילי הפסנתר העדין ומעביר את התחושה שאנו צופים בתהליך בריאתו של דבר מה חדש. האם הדפוסים שנראים על המסך הם ייצוג נאמן המאפשר לנו להבין את המקור שממנו הם נבראו (הגרפיקה המונפשת) – או שאלו הם תעתועי ראייה שאין לנו דרך לפענח את מוצאם?

אחד הרעיונות שעומדים בבסיס הפרויקט הוא מורכבות לעומת פשטות. הצורות הגיאומטריות מובנות לנו באופן אינטואיטיבי והן פשוטות לתפיסה: כל אחד יודע לזהות עיגול, משולש או מרובע. אבל כשמשלבים את הצורות הללו בהרמוניה, נוצרים מבנים מורכבים כל כך, עד כי האדם אינו מסוגל לתפוס אותם – והדוגמה האולטימטיבית היא מורכבותו של היקום.

האם היקום כפי שאנו מבינים אותו הוא ייצוג אקראי של המציאות בחוץ, או שצורות גיאומטריות הן מה שמעניק ליקום את המבנה שלו? לשאלה הזו עדיין אין תשובה, אבל הווידיאו שיצר בהטה אכן מציג בצורה מיוחדת את האפשרויות – לכאן או לכאן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.