ההרצאה השבועית של TED: דוגמנית העל שתשכנע אתכם לא להסתכל על הקנקן


מדוע האושר שלנו אינו תלוי במראה חיצוני


בועז מזרחי | 26 מרץ, 2015

מידות הגוף של קמרון ראסל, דוגמנית הלבשה תחתונה אמריקאית, היא 84-58-86. על פי מודל היופי המערבי היא נמצאת במרחק של סנטימטרים ספורים משלמות. דבר נוסף שכדאי לדעת על קמרון ראסל, הוא שקיימת בה תחושה חזקה של חוסר ביטחון עצמי לגבי המראה שלה.

בשיחה כנה מספקת הדוגמנית המצליחה הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם הזוהר. שם, לטענתה, לא הכל נוצץ. למראה החיצוני יש השפעה עצומה על חיינו, אבל אין לנו שליטה עליו. אלו הן נסיבות החיים והחוכמה היא להיות מודע אליהן ועל ידי כך להפחית מעוצמתן כשאנו שופטים אחרים, ובוודאי כשאנו שופטים את עצמנו.

"זכיתי בלוטו גנטי" מודה ראסל. בני האדם, כמו שאר היצורים בטבע, מתוכנתים להימשך לסימטריה, ודי במבט אחד בדוגמנית כדי להבחין בפרופורציות הנאות. אבל ראסל מאמינה כי המרכיב שצריך לעניין אותנו הוא אידיאל היופי החברתי-תרבותי, זה שהוכתב לנו על ידי מוקדי כוח בחברה לאורך הדורות. כאן המקום שלנו לעצור ולחשוב – איך מודל היופי הזה משפיע על חיינו וכמה כוח אנו נותנים לו לשם כך.

ראסל מתארת מקרים שבהם קיבלה יחס מועדף בגלל המראה שלה, בלי קשר להיותה דוגמנית מפורסמת. היא מספרת על פעם ששוטר שחרר אותה ואת חברתה לאחר שעברו ברמזור אדום, תודות לשתי מילים: "סליחה שוטר". כמה אנשים כבר זוכים לקבל טיפול שכזה? פעם, כשנכנסה לחנות בגדים ושכחה להביא כסף, את השמלה היא קיבלה בחינם. במקרים הללו היא לא הייתה מזוהה כדוגמנית, אלא כאדם רגיל – רק יפה בצורה בלתי רגילה.

עכשיו מגיע החלק החשוב: כל זה לא הופך אותה לשלמה עם המראה החיצוני שלה – אפילו ההיפך. והיא מגלה עוד סוד קטן – רוב הדוגמניות מרגישות כמותה. כשהגוף שלך עומד למבחן כל יום, כל דקה, הביטחון מתחיל להתערער. אצל אנשים שאינם עוסקים בדוגמנות, המראה אינו מעסיק את המחשבה באותו נפח. כשאתם יושבים מול צג המחשב ומנתחים נתונים בטבלת אקסל, או כשאתם מרכזים את מלוא האנרגיה המנטלית כדי למשוך את תשומת הלב של הילדים בכיתה, המראה החיצוני נדחק לשולי התודעה. אצל דוגמניות הוא נמצא בחזית, בכל רגע נתון. זהו עומס נפשי לא פשוט והוא גורם להרבה נשים במקצוע לפתח ספק בעצמן במקרה הטוב, וחרדות במקרים קיצוניים יותר.

הדוגמנית לא מתיימרת להציג חיי סבל, ובמקביל היא לא באה להתנצל. מטרתה היא לחשוף את העולם שממנו היא מגיעה ולהציג תמונת מציאות הרבה יותר מאוזנת מזו שמוכרים לנו. לעולם הדוגמנות יש יתרונות ברורים, אך יש לו גם מחיר, כיוון שהעולם תופס יופי בצורה שטחית, וקשה מאוד לשכנע שאת חכמה עם קורות חיים שמופיעה בהן שורה אחת: "10 שנות ניסיון בדוגמנות הלבשה תחתונה".

מה שהיא מבקשת זה ש "כולנו נרגיש נוח יותר להכיר ולהודות בהשפעתם של הדימויים על תפיסת ההצלחה שלנו ותפיסת הכישלון שלנו". במילים אחרות, לדעת שיופי הוא חלק מהחיים, אבל רק חלק. יש לו די והותר השפעה המובנית בביולוגיה שלנו, ולכן, לפחות את ההשפעה התרבותית, כדאי לשים בפרופורציות הנכונות.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.