היכולת המדהימה של עכבישים להבין מוזיקה


מה זה אומר לנגן על הקורים?


בועז מזרחי | 12 מרץ, 2015

בסדרת הקומיקס ספיידרמן ירש הגיבור חוש מיוחד מהעכביש שעקץ אותו, המאפשר לו לזהות סכנה מראש. לעכבישים אמיתיים אולי אין במציאות חוש שישי שכזה, אך הם מפצים על כך בחוש מוזיקלי מפותח, כך על פי מחקר שנערך באוקספורד.

לרוב העכבישים יש ראייה לא כל כך טובה, וכדי לשרוד הם פיתחו מנגנון מיוחד שנועד להעביר אליהם אינפורמציה בצורה אחרת, דרך הקורים. כאשר העכביש טווה את הרשת הוא מסוגל לשלוט במבנה ובמתיחה של כל מיתר ומיתר, וכתוצאה להעניק להם תכונות סאונד שונות. כך, כל נגיעה בקור דומה לפריטה על מיתרי גיטרה ומעבירה לעכביש תדר שונה. איברי חישה על רגליהם של החרקים משמשים לקליטת האותות, המבשרים להם איזה סוג טרף נלכד ברשתם או אם מדובר בבן זוג פוטנציאלי.

כדי לגלות את התופעה ירו החוקרים כדורים על משי של עכבישים (סיב החלבון ממנו מופקים הקורים) ולמדו כיצד החומר מגיב ורוטט באמצעות מצלמה בעלת מהירות תריס אולטרה-גבוהה. הם השתמשו בלייזר כדי לאתר אף את הוויברציות העדינות ביותר, שמעבר לתפיסתה של העין האנושית, שכן הקורים הם בעלי קוטר של מיקרונים אחדים.

צילום של צוות המשי מאוניברסיטת אוקספורד – תגובת עכביש לזבוב שנלכד ברשתו.

המדענית שהובילה את המחקר, בת' מורטימר, מסבירה כי לצליל של המשי יש תפקיד גם בתחזוקת הרשת, "על ידי פריטה על המשי כמו על מיתר גיטרה והאזנה ל'הדים', העכביש יכול גם להעריך את מצב הרשת שלו". כלומר, העכביש מאזין לצליל המופק ויכול לדעת אילו קורים דורשים מתיחה, אילו דורשים תיקון וחיזוק במבנה הסיבים שלהם והיכן יש צורך לחזק את הקשרים בין הקורים. "ייתכן אפילו שעכבישים מתוכנתים לטוות רשתות 'שנשמעות טוב', שכן תכונותיהן הקוליות קשורות ישירות לגורמים כמו חוזק וגמישות", הוסיפה מורטימור.

התכונות המכניות של משי, וקורי עכביש בפרט, ידועות זמן רב: מדובר בחומר מדהים שמשלב חוזק וגמישות שאין דומה להן. אולם "הממצאים הללו מדגימים את התכונות המדהימות של קורי עכביש, המשלבים חוזק יותר מגדר הרגיל עם היכולת להעביר אינפורמציה עדינה ומדויקת", כך אומר פרופסור פריץ וולראת'.

גילוי התכונות המוזיקליות של העכבישים והקורים הוא מדהים בפני עצמו, ויכול אף לסייע לפיתוחן של טכנולוגיות חדשות כמו חיישנים זעירים ולשמש להנדסה מיניאטורית קלת משקל. ד"ר כריס הולנד, מהמדענים שהשתתפו במחקר, סיכם: "אנו מגלים כעת שקורי העכביש הם גם אמצעי תקשורת מעורר פליאה… עכבישים ממשיכים להדהים אותנו ביותר דרכים משאנו יכולים לדמיין".

מעניין איך תכונה פיזיקלית מסוימת משמשת את בני האדם לפנאי ולהנאה, ואילו עבור יצור אחר היא מנגנון הישרדות ביו-מכני מדהים. אם כך, מעבר לתגליות המדעיות של המחקר ייתכן שהוא חושף רמז נוסף ומדהים לא פחות, על חשיבותה של מוזיקה לבני האדם.

בסרטון זה תמצאו הסבר ויזואלי לתופעה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.