יותר חזקים ממה שנדמה לנו – האם בני האדם יכולים לפתח כוחות-על?


כיצד תגובה פסיכולוגית יכולה לשחרר אצלנו יכולות נסתרות


בועז מזרחי | 22 פברואר, 2015

אחת לכמה זמן אנו שומעים על מקרה שבו אדם הצליח להרים מכונית בכוחות עצמו כדי לחלץ אדם אחר שנלכד תחתיה. האם מדובר באגדות אורבניות או שבני אדם מסוגלים להתעלות מעל ליכולותיהם האנושיות תחת נסיבות מסוימות? המדע תומך באפשרות השנייה.

כוחות-על, כך מסתבר, הם לא מנת חלקם הבלעדית של גיבורי קומיקס, אלא משהו שטמון בכל אחד מאתנו ומחכה לרגע המתאים כדי לבוא לידי ביטוי. לפחות 3 יכולות-על שכאלה תועדו היטב לאורך ההיסטוריה: כוח פיזי 'על-אנושי', יכולת ריפוי מנטלי ואתלטיות מוגברת.

התחום של כוח פיזי נחקר על ידי פרופסור ולדימיר זטסירוסקי מאוניברסיטת פנסילבניה. הוא בחן מרימי משקולות מקצועיים וגילה כי קיים כוח מקסימלי אצל כל אחד – ואולם תחת נסיבות רגילות אדם ממוצע יכול לנצל רק 65% מהיכולות שלו. מרימי משקולות מקצועיים לעומת זאת, יכולים לזמן באימון כ-80% מהיכולות ואילו בתנאי לחץ של תחרות הם עשויים להגיע אף ל-92% מהכוח שלהם.


מה מגביל אותנו מניצול מרבי של גופנו ביומיום?

הכוח הפיזי שלנו מוגבל לאחוז מסוים על מנת להגן על הגוף. מצב של מתח שרירים גבוה מדי יכול לפגוע ברקמות ולגרום להן נזק משמעותי. כדי להגן עליהן קיים בחיבור הגיד והשריר חיישן שנקרא אברון הגיד על שם גולג'י, ותפקידו לווסת את רמת מאמץ המתיחה בשרירים.

במקרים של לחץ אדיר, פחד נורא או התרגשות נדירה – משתחררות בגוף כמויות אדרנלין החורגות מהרמות הנורמליות, יחד עם קורטיזול וכימיקלים נוספים. התוצאה של תערובת הורמונים זו היא עקיפת האותות של אברון הגיד על שם גולג'י, שיתוק של תחושת הכאב הנגרם כתוצאה ממתח שרירים גבוה מהנורמלי, ופריצה של מגבלות הכוח.

לבני האדם כוחות-על שמשתחררים רק בנסיבות קיצוניות.

אפקט פלצבו

את כוחות הריפוי המנטליים אנו מכירים בשם פלצבו. זוהי תופעה שבה תרופת דמה מעוררת מנגנון ריפוי רדום ויכולה להביא להחלמה הלכה למעשה ממחלות פיזיות ונפשיות שונות. בבית הספר לרפואה של הארוורד מסבירים כי האפקט מתרחש בין היתר לנוכח הציפיות של המטופל. כלומר, למוח יש את הכוח להפעיל מערכות לשיקום הגוף והנפש, אם רק אומרים לו שהגיע הזמן לטפל בהן. האמונה בכך שאנו עוברים טיפול, די בה כדי להתגבר על בעיות שונות ללא צורך בעזרים חיצוניים.


יכולות אתלטיות מוגברות

הסוד לשחרור הכוח השלישי, יכולות אתלטיות מוגברות, גם הוא טמון בהונאה של המוח, כפי שהתגלה במחקר על רוכבי אופניים שנערך באוניברסיטת נורת'מבריה באנגליה. במסגרת הניסוי, ד"ר קווין ת'ומפסון ושותפו רצו לבדוק האם רוכבי אופניים יכולים לשבור את שיאי היכולות שלהם. בשם המדע, הם ביצעו הונאה קטנה: לרוכבים נאמר שהם משתתפים במרוץ נגד עצמם – הם יתחרו מול דמות מחשב שרוכבת בהתאם לתוצאה הטובה ביותר שלהם. אלא שהרוכב המדומה עבד בכוח הגבוה ב-2% מהשיא שלהם.

התוצאות היו מדהימות: כדי לעמוד בקצב שהם חושבים שעמדו בו בעבר, הרוכבים התאימו את המהירות והצליחו לשבור את השיא של עצמם מבלי שאפילו ידעו על כך. אם עד לאחרונה מדענים בחנו את השרירים, הריאות והלב של אתלטים כדי לחקור ביצועי קצה, המגמה הולכת ונוטה לשים דגש על המוח כאיבר המרכזי שיכול להביא להגברה משמעותית ביכולות האתלטיות. כפי הנראה קיים מנגנון שמווסת את רמת המאמץ על מנת לשמור על הבריאות, אך במצבי קיצון הוא מפנה את מקומו לפרקי זמן קצובים על מנת להשיג מטרות מוגדרות.

כעת השאלה הגדולה היא האם ניתן לשלוט בכוחות הללו ולהשתמש בהם באופן מודע. פסילה מוחלטת של אפשרות כזו תחטא לכל מה שיפה במחקר ובסקרנות, אולם לא מוכרים אינדיבידואלים שידוע במובהק כי הם בעלי כוחות-על, לפחות לא למדע הממוסד. אנחנו רוצים להאמין – וגם הראיות שהצטברו תומכות בכך – שבעת הצורך, המוח ידע לפלס את הדרך להצלחה, גם במצב שנראה לכאורה בלתי אפשרי.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.