9 כללים שימושיים שכדאי לדעת כשאנו בוחרים מילים


מה המילים שלנו מלמדות עלינו?


בועז מזרחי | 16 פברואר, 2015

הכלי החזק ביותר שאי פעם נוצר בידי האדם הוא ככל הנראה שפה. מילים הן התשתית למחשבות – כמו אלו שהובילו ליצירת הגלגל הראשון, לכתיבת יצירות המופת הגדולות ביותר בספרות ואפילו להנחתת כלי רכב על מאדים. המילים הן לא רק כוח לחקור את החיצוני, אלא גם יכולות ללמד אותנו הרבה מאוד גם על עצמנו. ניתן לקבוע את מצב הרוח או האישיות שלנו רק מניתוח הודעות הטקסט שאנו שולחים. המגזין TIME פרסם מאמר על שפה והשפעותיה. הנה 9 דברים שכדאי לדעת לפני שבוחרים מילים.

1. השימוש במילה 'אנחנו' הוא בעל עוצמה אדירה

השימוש בצורת הרבים של גוף ראשון יכולה לגרום לאנשים לפתח רגשות חיוביים ותחושת קרבה כלפיכם. כאשר זוגות משתמשים במילה 'אנחנו' כדי לתאר את מערכת היחסים שלהם מול צד שלישי, זה מעיד על שביעות רצון גבוהה ממערכת היחסים. אולי הממצא המדהים ביותר היה אצל חולי לב, שגילו סיכויי החלמה גבוהים יותר ככל שנטו יותר להשתמש בביטוי "אנחנו" בריאיון משותף עם בני זוגם.

2. חיקוי מילים של בן השיח משפר את היחסים

לחזרה על המילים של בן שיחנו נמצאו כמה יתרונות: היא יכולה לשפר ניהול משא ומתן ואף לחזות מי יתאהב. בחינת המילים של זוגות בדייטים הייתה יעילה יותר בקביעת מי מהם יתאהב מאשר צפייה בהתנהגות שלהם בדייט עצמו.

3. כלל ה- 55-38-7

שפה לא מתחילה ונגמרת בפה. לשפת הגוף יש אף משקל חשוב יותר בהעברת המסר והיא נוסחה בכלל ה-55-38-7 על ידי פסיכיאטר, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה: 55% מהמסר שאנו מעבירים בדיבור מגיע משפת גוף, 38% מטון הדיבור ורק 7% מהמסר מגיע מהמילים שאנו בוחרים. זה כמובן תקף רק בשיחה פנים מול פנים, אך בימינו הרבה מהתקשרות אינה פרונטלית ומתבצעת בהודעות.

4. על קצה האצבע – המקבילה של "על קצה הלשון"

לפעמים נתקעת לנו מילה על קצה הלשון. ובכן, זה קורה גם לחירשים שמשוחחים באמצעות סימנים. התופעה התגלתה אצל זמרים חירשים שתיארו מצב בו נתקעת להם מילה "על קצה האצבע", כלומר הם יודעים איזה סימן צריך לבוא, אבל לא מצליחים להיזכר בו. התופעה מעידה על כך שההגדרה של שפה היא רחבה יותר ממילים גרידא, וגם לסמלים חזותיים יש משמעות רבה.

למילים בודדות יש כוח לעצב את התודעה שלנו ושל בן השיח.

5. ניתן ליצור רושם של אמינות באמצעות גסות רוח

למרבה ההפתעה, מחקרים מצאו כי שימוש בקללות בתחילת או בסוף נאום הגבירו באופן מהותי את רמת השכנוע של הדובר ולא פגעו באמינותו. אין זה אומר כלל שעלינו להשתמש בביטויים קשים כשאנו רוצים לשכנע, אבל חשוב לשים לב לכך כשאנו שומעים מילים כאלה ממישהו אחר, ואולי כדאי לבחון את דבריו במשנה זהירות.

6. בחירת המילים מעידה על דברי אמת

מחקרים מצאו כי אנשים שדיברו אמת השתמשו יותר בשמות גוף הקשורים בעצמם (אני, אנחנו) ופחות בגופים שני ושלישי (אתם, הוא וכדומה). הסיבה לכך היא שאנשים שמשקרים מנסים להרחיק עצמם פסיכולוגית מהמעשה האסור. נמצא גם כי אנשים שאינם דוברים אמת נוטים יותר להשתמש במילים המבוססות על חושים (לראות, לגעת).

7. מילים פשוטות משכנעות יותר

דברים שקל למוח שלנו לעכל נשמעים אמיתיים יותר מאשר רעיונות מורכבים וקשים לתפיסה. לכן לעתים קרובות יותר קל להפיץ את הגרסה השטחית והמטעה של הסיפור או ההסבר, מאשר את הגרסה המורכבת אך המדויקת יותר שלו. בדיוק בגלל זה כדאי להעמיק ולחקור בנושאים חשובים, ולהיזהר מהנטייה שלנו לפשט את הדברים, מה שלא תמיד בהכרח משרת אותנו.

8. שפה חיובית יכולה לחזות הצלחה

מחקר בחן את רמת ההצלחה של מתאגרפים בקרבות בהתאם לדרך שבה הם בחרו לדבר טרם האירוע. החדשות מעודדות – נמצא כי אלה שבחרו לדבר בצורה חיובית על עצמם היו בעלי סיכוי גבוה יותר לנצח, בעוד מתאגרפים שדיברו על גורמים חיצוניים להם נטו להפסיד. כלומר, לא רק ששפה חיובית היא מפתח להצלחה, אלא גם מיקוד בפנימי ולא בגורמים חיצוניים.

9. מילים משפיעות על קבלת ההחלטות שלנו

לבסוף, מילים יכולות אפילו לקבוע באיזו דרך נבחר – מסקנה זו עלתה ממחקר מרתק על פשיעה. פסיכולוגים מאוניברסיטת סן דייגו מצאו כי כאשר פשיעה מסוימת תוארה כ"חיה" הצדה את הקהילה, אנשים תמכו בהגברת כוחות משטרה וכליאה. לעומת זאת כאשר הפשיעה תוארה כ"וירוס" שהדביק את העיר, הנטייה הייתה לתמוך דווקא ברפורמות חברתיות.

השאלה הגדולה היא מה קודם למה – המצב הפנימי למילים, או שהמילים יכולות גם לקבוע את מצב התודעה? כנראה שיש השפעה דו כיוונית, ולכן בכל פעם שנחשוב חיובי או נדבר חיובי, הרווח כולו שלנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.