אתנחתא של טבע: מה מספרות המדוזות על הזהות שלנו?


יצורים תת-ימיים מלמדים אותנו על אינדיבידואליות ושייכות


בועז מזרחי | 3 פברואר, 2015

במי האוקיינוס שטה ישות משונה שנראית ונעה כמו חיה אחת ארוכה, דמוית נחש מים, אך מבט נוסף וקרוב מגלה כי למעשה היא מורכבת מיצורים רבים. לישות הזו קוראים סיפונופורה (שלפוחן מצוי, ידוע בכינויו "ספינת הקרב הפורטוגזית") והיא יכולה ללמד אותנו דבר או שניים על המתח הקיים בין הזהות האישית ובין השייכות למשהו גדול יותר.

היצורים שמרכיבים את המושבה הם למעשה מדוזות זעירות המחוברות לגזע אחד, ולכל אחת מהן פונקציה מסוימת בתפקוד של הסיפונופורה. אז האם כל מדוזה היא אינדיבידואל או שהמושבה כולה היא יצור עצמאי אחד? כשעושים השוואה לגוף האדם, כל תא בגופנו הוא חי – אז מי האינדיבידואל, התא עצמו או הגוף ככלל? ובפרספקטיבה רחבה יותר, מה זה אומר על בני האדם לעומת החברה שבה הם חיים?

במעבדת דאן למחקר ימי שבאוניברסיטת בראון ברוד איילנד חוקרים את הסיפונופורה מבחינה מדעית, אך המבנה של קולוניית המדוזות עורר באנשי המעבדה שאלות פילוסופויות. ד"ר קייסי דאן אומר כי אם הסיפונופורה הייתה בן אדם, היא הייתה מורכבת מסדרות של תאומים מחוברים, כשלכל אחד תפקיד אחר: אח אחד היה אוכל בשביל כולם, אח שני היה לב אחד גדול שמזרים את הדם, אחות שלישית הייתה אחראית על החמצן של כולם וכן הלאה.

אנו, כמובן, מתפקדים כאינדיבידואלים בעלי תודעה מובחנת אבל המבנה של המדוזה המיוחדת הזו מעורר שאלות גדולות על הזהות והשייכות שלנו, ביחס למבנה גדול בהרבה שאנו משמשים לתפקיד ייחודי וספציפי בתוכו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.