איך נשמעת תמונה?


3 שירים שנוצרו בהשראת צילומים מפורסמים


בועז מזרחי | 1 פברואר, 2015

סוגים שונים של אמנות מנהלים ביניהם לעיתים יחסי גומלין מורכבים: ציור שהושפע ממוזיקה, פסל שהושפע ממחזה, ובמקרה הזה – שירים שהושפעו מתמונות. שירים רבים נכתבו בעקבות תמונות אישיות הקשורות ליוצרים, אך בפרויקט של ה-New Yorker חיפשו שירים שחוברו בהשראת תמונות כלליות, כאלו שקשורות דווקא לקהל הרחב והופיעו בגלריות, בעיתונים, על גבי עטיפות אלבומים וספרים וכדומה.

עורכת התמונות של ה- New Yorker, ג'סי וונדר, מצאה 9 תמונות קלאסיות ומפורסמות שהיוו השראה לשירים ושוחחה עם חלק מהיוצרים. אלה הן 3 דוגמאות נבחרות, את השאר תוכלו למצוא באתר ה- New Yorker:

1. השיר Suddenly I See של קיי.טי. טאנסטול נכתב בהשראת פורטרט של פאטי סמית' מאת רוברט מייפלת'ורפ

השיר של טאנסטול היה תגובה לתמונת הפורטרט המפורסמת של הזמרת פאטי סמית' אותה צילם מייפלת'ורפ, אשר הופיעה על אלבומה של סמית' משנת 1975, “Horses”. על הפורטרט  נאמר כי הוא "כמעט במו ידיו המציא מחדש את מוזיקאי הארט-רוק כאייקון עבור דור חדש של מאזינים וצופים". 

קרדיט תמונה:  Nesster


2. האופרה "הצלם" של המלחין פיליפ גלאס נכתבה בהשראת התמונה "סוס דוהר" של אדוארד מייברידג'

"העבודה של מייברידג' מתמקדת בחזרה ושיטתיות והיא אוחזת באובססיה לטבעו של הזמן ולגוף האנושי, כך שאין זו הפתעה שפיליפ גלאס הגיב ישירות לעבודה שלו", כך אמר סטיבן ברבר, מחבר הספר "מייברידג': העין בתנועה".


3. האופרה
The Tender Land של אהרן קופלנד נכתבה בהשראת התמונה שצילם ווקר אוונס, "אלי-מיי בורווז".

ג'ף רוזנהיים, האוצר האחראי על מחלקת הצילום במוזיאון המטרופוליטן שבניו-יורק, אומר כי הספר "Let Us Now Praise Famous Men" של ווקר מבקש מהקורא "להביט היישר אל האומללות של החיים. התוצאות מטלטלות והצופה חש כ'שותף לפשע' של הסבל…"

 

את הרשימה המלאה של השירים והתמונות תוכלו למצוא באתר ה-New Yorker.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.