פריצת דרך: מדענים הצליחו לשדר מילים ממוח למוח


האם עתיד התקשורת האנושית עומד בפני עידן הטלפתיה?


בועז מזרחי | 27 ינואר, 2015

היום שבו נוכל לשדר מחשבות אחד לשני נמצא בעתיד הקרוב, כך על פי מחקר שהתפרסם לאחרונה. המטרה שהציבו לעצמם המדענים הייתה לשדר מילים ממוח של אדם אחד למוחו של אחר באמצעות תיווך של מחשב. הניסוי הצליח.

צוות בינלאומי של חוקרים מאוניברסיטת ברצלונה, שטרסבורג, הרווארד ועוד מספר מכונים נוירולוגיים, השתמש בטכנולוגיית EEG על מנת 'לשלוח' את המילים "hola" ו-"ciao" ממוחו של אדם בהודו למוחו של אדם בצרפת. אלקטרודות שחוברו לראשו של השולח קלטו אותות עצביים חשמליים והעבירו אותם למחשב. המחשב בתורו תרגם את האותות שמייצגים את שתי המילים לשפה בינארית ושלח את המסר דרך האינטרנט לצרפת.

בצרפת התקבלו האותות במחשב שפענח אותם והעביר אותם למוח המקבל באמצעות גירוי חשמלי לא פולשני. המסר התקבל בהצלחה. בניסויים דומים שבהם 'שוגרו' מחשבות מספרד לצרפת הייתה סטייה של כ-15% בלבד מדיוק המידע. למעשה, החוקרים יצרו מערכת תקשורות ממוח למוח.

השולח משמאל והמקבל מימין, בזמן הניסוי. מקור: plos one

מחשבים "קוראי מחשבות" אינם טכנולוגיה חדשה, והיכולת לפענח מחשבות קיימת זמן מה. ניסויים מוצלחים בוצעו בזרועות רובוטיות שמקבלות פקודות ישירות מהמוח ופועלות על פי הן. כמו כן, מדענים מהאוניברסיטה הטכנית של מינכן אף הצליחו לשלוט במטוס באמצעות המחשבה.  אולם הניסוי הזה הוא הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה הצליחו שני בני אדם לתקשר באמצעות המחשבה בצורה כמעט ישירה.

אף על פי שהטכנולוגיה בחיתוליה, החוקרים מאמינים כי בעתיד הלא רחוק האדם יתקשר עם מחשבים ישירות מהמוח בצורה שוטפת. טלפתיה בתיווך מחשב, לפיכך, עשויה להיות אמצעי התקשורת הדומיננטי הבא שלנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.