אסטרונאוטים מחפשים בחלל את התשובה לחידת החיים


האם מקור החיים נמצא מחוץ לכדור הארץ?


בועז מזרחי | 25 ינואר, 2015

פרדוקס מופלא מתקיים בחיים על פני כדור הארץ – הם קיימים וישנם, אך לא ברור לאיש כיצד ומדוע נוצרו. בחיפושיו אחר התשובה לשאלת החיים הגיע האדם למחוזות מרוחקים, ועתה נבחנת האפשרות שראיות לראשית הקיום התגלו בכלל בחלל.

מגזין המדע New Scientist מפרסם מאמר העוסק בתיאוריות מבוססות מחקרים מהשנים האחרונות, על החזיתות החדשות לחקר הקיום. השאלה הראשונה אליה ניגש המאמר היא כיצד החומר חסר החיים שהיווה את אבני הבניין לראשית כדור הארץ, התגבש לכדי החיים השוקקים הקיימים בו היום?

בעוד ראיות מוצקות אין, קיימות ראיות רכות למקור החיים והן נמצאות בכל תא של כל יצור חי: ב-DNA של כולנו, לרבות בזה של בעלי החיים והצמחים, ניתן למצוא עקבות לאב הקדמון הכולל של כל היצורים החיים. תודות לטכנולוגיות מתקדמות של מיפוי הגנום, ניתן כיום לשחזר את האב הקדמון הכולל בפרטים מדויקים להפליא.

ההיגיון הוא שאם נדע כיצד נראה אותו אב קדמון שממנו התפתחו כל היצורים החיים, נוכל גם להבין כיצד הוא עצמו התפתח מחומר "מת" לכאורה. ישנן כמה גישות לבחינת החלק החסר בפאזל: אחת היא להבין אילו מרכיבים הוא כלל. גישה נוספת היא לאתר מקומות שבהם המרכיבים הללו נוצרו והשתלבו אלו באלו.

ארובה הידרותרמית בקאריביים. האם כאן התשובה? מקור: Wikimedia Commons/NOAA.

אחד המקומות המרתקים שבהם החלו לחפש את התשובה לגישה השנייה הוא קרקעית האוקיינוסים. ארובות געשיות תת-ימיות פולטות אל המים גזים וחומרים רבים אחרים, והסברה אומרת שמשם עלו הרכיבים הראשונים שהפכו לחיים. הארובות התרמיות הן למעשה הקצה של תעלות המגיעות עד לבטן כדור הארץ, בדומה להרי געש. המשמעות על פי התיאוריה הזו היא שראשית החיים מקורה בגרעין הכוכב שעליו אנו חיים, בדומה, למשל, לסלעי הבזלת.

ניסויי מעבדה הוכיחו כי התרחיש הזה אפשרי, אך הם לא הצליחו להוכיח את התרחשותו בפועל לפני מיליארדי שנים. זה משאיר מקום לאפשרות שלפיה החיים נוצרו במקומות אחרים, או יותר מעניין, במקומות נוספים. חוגים שונים במדע נרגשים לגבי האפשרות הזו, כיוון שהיא פותחת דלת למקומות מרוחקים לחפש בהם את התשובה. אחת המשימות של גשושית החלל "רוזטה", שהגיעה לאחרונה לשביט צ'וריומוב-גרסימנקו (67F), היא לאסוף דגימה נקייה של מרק קדמוני, ובה ייתכן שיימצאו רמזים נוספים לשאלת מקור החיים.

מסתבר שבמסגרת הניסיון לענות על שאלת מקור החיים על כדור הארץ, המין האנושי עשוי לחולל פריצת דרך גם בנוגע לשאלה האם יש חיים בחלל. ובכלל, עצם המחקר של מקומות כל כך מרוחקים מאתנו, מתחיל לחשוף תמונה הרבה יותר רחבה של הקיום האנושי, ייתכן אפילו אינסופית.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.