מדוע אנו מקבלים את הרעיונות הטובים ביותר במקלחת?


מדענים מסבירים את השפעת המים על היצירתיות שלנו


בועז מזרחי | 30 דצמבר, 2014

בוודאי יצא לכם פעם להיכנס למקלחת, לפתוח את הברזים ולתת למים החמים לזרום על גופכם, כשלפתע הבליח במוחכם רעיון מבריק. האמרה העממית החצי היתולית לפיה "הרעיונות הכי טובים באים במקלחת", למעשה מגובה מדעית.

מה שקורה במוח שלנו בזמן מקלחת הוא תהליך 'דגירה' והוא משותף גם לשינה ואפילו להפסקה, מסביר דרייק באר ב-Business Insider. המחשבות שלנו דומות לעובר של אפרוח בביצה, אשר בוקע רק לאחר דגירה. התנאי החשוב כדי לגרום לתהליך שהופך את בליל המחשבות לרעיונות מגובשים – הוא הסחת דעת. באר מציג מחקרים שונים שגילו כי נבדקים גילו יצירתיות גבוהה ויכולת מוגברת לפיתרון בעיות לאחר הפסקה במשימה, בה עברו הסחת דעת. תוצאות דומות התקבלו כאשר הנבדקים חזרו למשימות שלהם אחרי שינה.

כאן נכנסת לתמונה המקלחת. המים החמימים ותחושת הניתוק של המקלחת הם תפאורה אידיאלית להסחת הדעת, לתת למוח לנדוד. לכן היא מהווה "אתר דגירה" מושלם למחשבות. המנוחה מחשיבה מודעת מאפשרת לתת-מודע לעבד את האינפורמציה ביעילות גבוהה ולהזניק לתודעה את הרעיונות ברגע שהם בשלים.

דוגרים על המחשבות מתחת למים.

אבל תפקידה של המקלחת ממש לא מסתכם בהסחת דעת. ב-Buffer מציגים שתי סיבות נוספות לתפקודה של המקלחת כזרז מחשבות. הסיבה הראשונה היא דופמין, מסבירה פרופסור אליס וויבר פלהרטי מהרווארד: "אנשים שונים במידת היצירתיות שלהם בהתאם לרמת הפעילות של מעברי הדופמין במערכת הלימבית". מקלחת היא פעולה שמסייעת לשחרר דופמין ולכן מגבירה את היצירתיות.

ועדיין, זה לא כל סודה של המקלחת. הדבר שהכי בולט בהשפעה של מקלחת הוא תחושת הרוגע שהיא מביאה עימה (לבד מהניקיון כמובן). הסופר ג'ונה להרר אומר כי בזמן בו המוח רפוי ושליו, כשגלי האלפא נכנסים לפעולה, אנו יכולים לשלוט יותר בכיוון המחשבה ולהפנות אותו פנימה למודעות שלנו, במקום החוצה לפרטים הטכניים. ההתעסקות בפרטים הטכניים של בעיה לפעמים חוסמים את הגישה לשורש הפיתרון ואילו זרם המים המרגיע מאפשר לנו גישה לקול השקט באחורי הראש שיודע את הפיתרון.

השילוב של 'טיים אאוט' להסחת דעת, שחרור של דופמין והרגעה של המוח, מהווים שילוש מקודש עבור היצירתיות. כולנו אוהבים את התחושה הנעימה של מקלחת וייתכן שיש לכך סיבה תת-מודעת נוספת שטרם הבנו. אולי דרושה מקלחת חמה כדי לחשוב על זה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.