תמונות מהעולם שיכולות לשנות את הפרספקטיבה שלנו


מבט על: כדור הארץ שפי שטרם נראה


בועז מזרחי | 18 דצמבר, 2015

"אפקט ה- Overview" הוא התחושה הייחודית שעולה בקרב אסטרונאוטים כאשר הם צופים לראשונה בכדור הארץ מהחלל. מהזווית החדשה הזו הם זוכים לראות את הכוכב שלנו בכללותו, להעריך את יופיו ולהפנים את עובדת היותו בית קטן בחלל אינסופי. אסטרונאוטים שחזרו ממשימות מדווחים כי זוהי חוויה מעצימה תודעתית. פרויקט Daily Overview הוקם כדי לעורר את האפקט הקוגניטיבי הזה גם אצל מי שאינו יכול לטוס לחלל.

הפרויקט סורק צילומי לווין ומאתר נקודות עניין מיוחדות על פני הגלובוס. בכל יום מתפרסמת תמונה אחת באתר, בעלת ערך אסתטי ייחודי: דפוסים גיאומטריים שנוצרים על ידי מטוסים בחניית שדה התעופה, מחלף עצום שנראה מלמעלה כמו ספיראלה אבסטרקטית, שדות חקלאיים שיוצרים שמיכת טלאים חיה, מכולות בנמל המסודרות כמו פיקסלים צבעוניים ועוד שפע של מראות, צבעים וצורות. לכל תמונה מצורף הסבר על המקום והיכן הוא נמצא.

הציור האבסטרקטי הזה הוא מחלף בג'קסונוויל, פלורידה. צילום מתוך Google Earth.

 

אחת הסיבות שעוררה את בנג'מין גרנט, חובב חלל מושבע, לייסד את האתר היא העובדה שברובו המכריע של הזמן אנו חווים את כדור הארץ מנקודת מבט המוגבלת לגובה הקרקע. אולם כפי שמספרים אסטרונאוטים, כשעולים מעלה מתגלה המורכבות של כדור הארץ, והיבטים חדשים ומעוררי מחשבה נחשפים.

המודעות וההשראה שנופי כדור הארץ יכולים לעורר בראייה מגובה של 600 ק"מ, היא שאיפתו הגדולה של גרנט והיא באה לידי ביטוי בתהליך העבודה שלו. כדי למצוא את המקומות המעניינים באמת, גרנט חושב תחילה על פעולה אנושית אשר משפיעה על העולם. לאחר מכן הוא מבצע מחקר ומאתר נקודות ספציפיות בהן נראה החותם שהאדם הותיר. הוא מבקש מהגולשים "ללכת מעבר ליופי [של התמונות] ולחשוב מה בדיוק אתם רואים ולשקול מה זה אומר עבור כוכב הלכת שלכם".

בדרך זו הוא שואף לעודד את הקהל להיכרות טובה יותר עם עצמנו כחברה וכפרטים, להבין את ההשפעה שלנו במרחב ולחזק את הקשר שלנו לכדור.

שיטוט באתר מבטיח תמונות מרהיבות ביופיין, שזכו לכינוי "אמנות אבסטרקטית קוסמית". אך בנוסף לערך האסתטי, הן משקפות את האימפקט של בני האדם על כדור הארץ ומעוררות מחשבה על היכולת שלנו לעצב את הסביבה ועל הצורך לעשות זאת בתבונה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.