13 מקומות מקודשים המעוררים את הנפש


מסתבר שלמקומות קדושים יש השפעה חיובית על בני האדם - וזה מדעי


בועז מזרחי | 4 דצמבר, 2014

זה יכול להיות מבנה ארכיטקטוני מפואר, שרידי חומה בני אלפי שנים או סלע עצום בלב המדבר שקיבלו מעמד של קדושה – לכל אלה מכנה משותף אחד: יש להם כוח להביא אותנו להתעלות מנטלית רק מעצם השהות בקרבם. מחקר שבחן את השפעתם של מקומות קדושים גילה כי סביבה קדושה יכולה לחולל שינויים בהכרה בדיוק כמו גירוי מוחי חשמלי. מחקר אחר מצא כי לסביבה שנתפסת כקדושה יש השפעה חיובית על חולים ומנותחים.

הנה סדרה של אתרים המקודשים לתרבויות ואמונות שונות. חלקם היו בשיאם בתקופות אחרות בהיסטוריה, אבל משהו מהקסם שלהם נשאר שם תמיד.

1. סטונהנג', אנגליה
אתר אפוף מסתורין בדרומו של האי הבריטי. ההשערות הן כי מבנה האבנים המעגלי שימש למטרות דתיות, לצפייה בכוכבים, או כאתר קבורה, אולם עד היום לא ברור לגמרי מה היה ייעודו המדויק.

2. אולורו, אוסטרליה
מכונה גם איירס רוק. זוהי צורת סלע חול גיאולוגית עצומה המתרוממת מלב המישורים המדבריים האוסטרליים. האתר נחשב למקודש עבור האבורג'ינים, ולפי אחת האגדות שלהם העולם היה בעבר נטול מאפיינים. שום דבר לא היה קיים עד שישויות של בוראים בדמותם של אנשים, בעלי חיים וצמחים, עיצבו את הנוף בתהליך של יצירה והרס. על פי המסורת, רוחותיהם של הבוראים הקדמונים עדיין נמצאות בסלע העצום.

3. קריית הותיקן, איטליה
ליבה של הנצרות השוכן ברומא הוא בעל השפעה כה גדולה, שהוא זכה למעמד של מדינה בפני עצמה. זהו מקום מושבו של האפיפיור והארכיון הסודי שבו מצית את דמיונם של חובבי הרפתקאות, סופרים ואנשי קולנוע.

4. נהר הגנגס, הודו
הנהר הקדוש להינדואיזם, בו נוהגים המאמינים לטבול על מנת לטהר את עצמם. על פי הדת הנהר נוצר מהזיעה של האל וישנו.

5. לה סגרדה פמיליה, ברצלונה
אחד האתרים המפורסמים בברצלונה, בזכות הארכיטקטורה הייחודית שלו. הכנסייה היא פרי מוחו של האדריכל אנטוני גאודי והיא תוכננה במיוחד כדי ליצור העצמה חושית בקרב המבקרים בה, עם דגשים על תאורה, גובה, סימטריה וכדומה.

קרדיט תמונה:  kinojam

6. הכותל המערבי, ירושלים
הקיר האחרון שנותר מהחומה שהקיפה את בית המקדש הוא האתר הקדוש ביותר ליהדות. לאבני הכותל מיוחסת קדושה מיוחדת והאתר הוא מוקד עלייה לרגל עבור מתפללים יהודים ושאינם יהודים מכל העולם.

7. ארמון פוטאלה, להסה, טיבט
המבנה הלבן-אדום העצום שימש במשך שנים רבות כמשכנו של הדלאי לאמה. יש בו כמה וכמה נקודות המקודשות לבודהיזם והוא משמש ללימוד, תפילה, מדיטציה וטקסים נוספים.

קרדיט תמונה: ConstantineD

8. אגם המכתש באורגון
על פי המסורת של בני שבט הקלמאת' האינדיאני, אגם המכתש נוצר לאחר קרב בין אל השמיים ואל השאול. הר מאזמה נחרב במהלך הקרב וכך נוצר האגם. אנשים שהצליחו לטפס על קירות המכתש נחשבו לבעלי כוחות ספיריטואליים גבוהים בקרב בני השבט.

קרדיט תמונה:  Beau Saunders

9. הכעבה במכה
המבנה הקדוש ביותר לאסלאם וקיימות אמונות שונות סביבו. המסורת המוסלמית גורסת כי הכעבה נבנתה ונהרסה בכמה הזדמנויות, כאשר הראשונה הייתה בידי מלאכים טרם בריאת האנושות והאחרונה בידי אברהם אבינו ובנו ישמעאל.

קרדיט תמונה: Ali Mehdi Veer

10. פירמידת אל קסטיליו, חצי האי יוקטן, מקסיקו
זהו מקדש שנבנה עבור האל קוקולקן על ידי תרבות המאיה, בעיר צ'יצ'ן איצה, כיום בשטחה של מקסיקו. בנקודת השוויון של האביב והסתיו, הפירמידה מטילה צל בצורת נחש מכוסה נוצות.

קרדיט תמונה:  Ted Van Pelt

11. הפרתנון, אתונה
מבנה העמודים האיקוני נחשב למקדש המפורסם ביותר מתקופת יוון העתיקה. הוא נוסד במאה ה-5 לפנה"ס עבור אלת החכמה והצדק אתנה, כאות לניצחון במלחמת יוון-פרס.

קרדיט תמונה: AlexanderVisuals

12. הר פוג'י, יפן
הר הגעש הפעיל מקודש לדת השינטו היפנית וכן לבודהיזם. על פי תורת השינטו, חיים על ההר אלים, ואילו הבודהיזם מקדש אותו בשל צורתו המזכירה את פרח הלוטוס. הטיפוס על ההר נחשב לטקס דתי.

13. איי הפסחא
מיסתורין רב אופף את הפסלים העתיקים שעל איי הפסחא בלב האוקיינוס השקט. על פי הסברה הרווחת, הם שימשו לפולחן דתי וסותתו על ידי תושבי האי הפולינזים לפני 1,000 שנים. אגדות עם קדומות מספרות כי לפסלים יש כוח לשמור את כוחותיהם העל טבעיים של מנהיגים שמתו, ובכך להביא ברכה.

קרדיט תמונה:  OneEighteen

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.