תופעה: מה גורם למתכנתי המחשבים להיות ב'היי' באמצע העבודה?


איש הייטק מספר על התעלות רוחנית ממקור בלתי צפוי


בועז מזרחי | 12 יולי, 2015

מתכנתים יושבים שעות על גבי שעות מול צג המחשב, כשעל המרקע שורות בלתי נגמרות של קוד. הם כותבים אלגוריתמים ולולאות שיהפכו מאוחר יותר לתוכנות ואתרים שמישים, אך בינתיים, מאחורי הקלעים, אלו הן רק שורות קוד. דייוויד אאורבך, מהנדס תוכנה לשעבר וכותב ובלוגר בהווה, מספר למגזין Slate כי לשורות הקוד הללו יש כוחות קסם – הן מסוגלות להביא להתעלות רוחנית, בדומה להשפעה של מדיטציה.

אאורבוך מכנה את התופעה: "תפיסת ראש של מתכנתים".

תכנות אינטנסיבי מביא לתהליך של טראנס: המתכנתים בוהים במסך, מתאחדים עם הטכנולוגיה ונכנסים למצב של 'תודעת-על' לקוד. הם מאבדים את עצמם בעולמות הוירטואליים ורעב, צמא, עייפות ואפילו כאב, מתעמעמים ונעלמים. בשלב זה, המוח מתנתק מהעולם החיצוני ונוצר מצב של זן תוך כדי עבודה.

אאורבוך מספר על שיחה קולנית שניהל עם חבר, בעוד עמיתה ישבה לתכנת ונכנסה לטראנס. הקלט החושי שלה נעלם – ולא רק שהיא לא שמעה את השיחה, היא אפילו לא הייתה מודעת אליהם כשהם קראו בשמה.

סיפור נוסף הוא על מתכנת בשנות ה-80 שעבד על משחק וישב לתכנת בצהרי אחד הימים. בפעם הבאה שהרים את המבט מהמסך הוא ראה שעדיין מואר בחוץ והיה מופתע, כי היה משוכנע שהוא עבד עד הערב. אלא שהאור שבקע מבעד לחלון היה של זריחת יום המחרת.

אנשי ההייטק שמגיעים ל'היי' מהעבודה.

 

מה שמייחד את תחושת הטראנס של כתיבת תוכנה, לעומת טרנאס של יצירתיות כמו שמתארים מוזיקאים למשל, הוא שהקוד נשאר זהה הן בעת הניתוק והן בעולם האמיתי. מנגד, התגלות יצירתית יכולה להיות מאוד צלולה בעת הטראנס, אך להיטשטש לאחר יציאה ממנו. זה גורם להרבה יצירות להיות מבריקות בעיני היוצרים שלהן בלבד – בעוד התוכנה תמיד תשאר פרקטית ופוקנציונלית.

"התיאור הכי קרוב לתפיסת הראש של מתכנתים ששמעתי מאדם שאינו מתכנת, היה משחקן שחמט", אומר אאורבך. ברגעים הכי צלולים שלו, פתאום המשחק היה נפרש אל מול עיניו והוא יכול היה לראות את כל המהלכים האפשריים ואת התוצאות של ביצועם – במקביל.

"פעם אחת הייתי טרוד בקטע תכנות קטן וערמומי", הוא מתאר, "ובחלומי איתרתי באג קשה בקוד. מתוך בהלה בחלום, הכרחתי את עצמי להתעורר ולבדוק את זה. המוח החולם שלי צדק, באמת היה באג."

דוגמא אחרונה זו להתגלות של באג בקוד מתוך חלום, היא המציאות של מתכנתים וייתכן גם של העוסקים בתחומים אחרים. כנראה שלקוסמוס יש עוד המון דרכים שאנחנו עדיין לא מכירים לחשוף בפנינו את סודותיו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.